NEOČEKIVANI OBRAT

Sezona donijela i velike pandemijske promjene: Poljaci spašavaju sezonu, vratili se i Austrijanci

Alenka Juričić Bukarica

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Nijemci i Slovenci su uvjerljivo na prvom i drugom mjestu, treće je po najvećem prometu ostvarilo poljsko tržište, a na četvrtom mjestu su Česi. Austrija je peta, a Italija tek deseta.



RIJEKA – Onaj »zlatni četverolist« Njemačka, Slovenija, Austrija i Italija, koji je uvijek držao najveći dio turističkog prometa u Hrvatskoj, više ne izgleda tako. Ova je godina potvrdila velike promjene kod najznačajnijih turističkih tržišta, koje je pandemija samo još dodatno naglasila. U srpnju su Nijemci i Slovenci uvjerljivo na prvom i drugom mjestu, međutim, treće mjesto po najvećem prometu ostvarilo je poljsko tržište, a na četvrto se mjesto uspelo češko tržište.


Za usporedbu, Austrija je peta, a Italija tek deseta. Dakle, u srpnju su prva četiri tržišta bila Njemačka, Slovenija, Poljska i Češka. Konkretno, Nijemci su ostvarili blizu 4,5 milijuna noćenja, Slovenci oko 3,7 milijuna, Poljaci oko 2,4 milijuna, a Česi nešto više od 2 milijuna. S tim da se kod poljskog tržišta vidi rast od čak 50 posto u odnosu na lani, a kod češkog 43 posto. Nijemci su ostali na lanjskim brojkama, a Slovenci su ostvarili 7 posto više noćenja.


Ukupno je od početka godine situacija slična. Njemačka i Slovenija su prva dva tržišta, a Poljska je i kumulativno treće najjače tržište ove godine. Čehe su na peto mjesto »izgurali« Austrijanci, koji su se ove godine nakon velikog lanjskog pada, ipak vratili na Jadran. To ukazuje i da su veći dolasci čeških turista krenuli s početkom srpnja, kada su u toj zemlji počele školske ferije.


Srušili pretpandemijske rekorde




Svakako je zanimljivo da su Poljaci i Česi na Kvarneru prošlog mjeseca srušili čak i rekorde iz pretpandemijske 2019. godine. Da interesa za dolascima s ovih tržišta ima, pokazala je već i lanjska godina kad je uvedena i nova željeznička linija RegioJet iz Praga za Rijeku, a u srpnju je i poljski nacionalni avioprijevoznik LOT unatoč velikoj krizi ipak obnovio liniju prema Varšavi. A su možda ispod radara prošli dobri rezultati s ovih tržišta, pogotovo poljskog, pa se od kvarnerskih turističkih djelatnika moglo čuti kako Poljaci, uz Nijemce, u nekim destinacijama doista spašavaju sezonu.


Ove godine naznake su bile dobre. RegioJet je ponovo, i to mjesec dana ranije, pokrenuo liniju iz Praga, s tim da ove godine ide i za Rijeku i za Split, dok je poljski LOT za ljetne mjesece uveo čak četiri aviolinije prema poljskim gradovima. Komentirajući odlične ovogodišnje rezultate s poljskog tržišta Agnieszka Puszczewicz, direktorica Predstavništva HTZ-a u Poljskoj, podsjetila je da je Hrvatska na tržištu Poljske do pojave globalne pandemije koronavirusa ostvarivala kontinuirani rast turističkog prometa.


– Ovo se tržište u rekordnoj 2019. godini nalazilo među top pet tržišta s kojih smo ostvarili najveći turistički promet, odmah iza vodeće Njemačke, Slovenije i Austrije, a ispred Italije. Da je Hrvatska na tržištu Poljske prepoznata kao kvalitetna, dobro pripremljena i prije svega sigurna turistička destinacija pokazuju i rezultati iz prošle godine, kad je ovo tržište bilo jedino tržište s kojeg smo u kolovozu ostvarili rast turističkog prometa u odnosu na kolovoz 2019. godine. Dobri se trendovi nastavljaju i ove godine, kazala je direktorica Predstavništva HTZ-a u Varšavi. Dodala je i da je provedba kampanje Safe stay in Croatia te glavne pozivne kampanje Trust me, I’ve been there u Poljskoj dala odlične rezultate, kao i da su najave za ostatak sezone vrlo dobre.


Nova željeznička linija


– Naša zemlja među Poljacima uživa status jedne od vodećih inozemnih destinacija. Iako Poljaci vole u Hrvatsku putovati vlastitim prijevoznim sredstvima, vrlo smo zadovoljni i zračnom povezanošću koja također pridonosi velikom broju poljskih gostiju u hrvatskim destinacijama, istakla je Puszczewicz. Inače, dodajmo i da je u pripremi i nova željeznička linija iz Poljske za Hrvatsku, sve je u pripremi, a kako sada stvari stoje, izgleda da bi probna linija mogla krenuti već u rujnu.


Česi su, pak, novu željezničku liniju za Hrvatsku s vrlo povoljnim kartama uveli u najtežoj pandemijskj godini i na kraju odradili odličnu sezonu s obzirom na sve okolnosti. Dubravko Miholić, direktor Predstavništva HTZ-a u Češkoj i Slovačkoj, reći će da su izvrsni rezultati s češkog tržišta u srpnju, kad je premašen rezultat iz rekordne 2019. godine, posljedica naglašene želje Čeha za putovanjima nakon korone, kao i vrlo uspješne kontinuirane kampanje koju je HTZ provodio na ovom tržištu. Početkom godine provedena je i na ovom tržištu kampanja Safe Stay in Croatia, a početkom ljeta Trust me I’ve been there.


– Time je Hrvatska bila top vijest u gotovo svim češkim medijima. Vodeći češki mediji boravili su u Hrvatskoj i izvještavali o povoljnoj situaciji u Hrvatskoj što je zasigurno nagnalo brojne Čehe za odabir Hrvatske. Utjecaj na snažan rast dolazaka Čeha imala je i činjenica da nisu mogli putovati na neke daleke destinacije, a neke su bile crvene. Vjerujem da ćemo ih i zadržati, jer većinom su svi koji su stigli prvi put, doista oduševljeni Hrvatskom, kazao nam je Miholić te dodao i jednu novost. Naime, otkrio je da RegioJet, nakon izvrsnog uspjeha vlaka za Rijeku prošle godine, kao i ove za Rijeku, Zagreb i Split, razmatra uvođenje nove linije s polascima iz Poljske za sezonu 2022. godine.