MINISTAR ZADOVOLJAN

Graditelji iskopali 1,2 kilometara druge cijevi tunela Učka, proboj već sredinom 2023. godine

Marinko Glavan

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Tunel bi, istaknuo je ministar, trebao biti probijen u lipnju iduće godine, a godinu dana kasnije predviđen je završetak svih radova na opremanju tunela, te rekonstrukciji postojeće tunelske cijevi, nakon čega bi obje cijevi trebale biti puštene u promet.



Probijena je prva četvrtina nove cijevi tunela Učka, odnosno nešto više od kilometra, od ukupno 5,6 kilometara novog tunela koji se gradi u sklopu 1,5 milijarde kuna vrijednog projekta 2-B2 faze izgradnje punog profila Istarskog ispilona na dionici Vranja – Učka.
Gradilište tunela obišao je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković koji je istaknuo zadovoljstvo napretkom radova.


Sve ide dobro


– Činjenica je da radovi idu jako dobro. Za sve nas ovo je jedno novo iskustvo, budući da se u gradnji tunela koristi nova, nasuvremenija tehnologija. S istarske je strane probjeno osamsto metara, s kvarnerske oko četristo, dakle oko kilometar i dvjesto metara tunela je probijeno na današnji dan, rekao je Butković, istaknuvši ukupnu vrijednost ove investicije od 200 milijuna eura, što je čini jednom od najvećih i najznačajnijih u prometnom sektoru u Hrvatskoj.


Foto galerija: Ministar Butković obišao gradilište tunela Učka Foto: Mateo Levak


Tunel bi, istaknuo je ministar, trebao biti probijen u lipnju iduće godine, a godinu dana kasnije predviđen je završetak svih radova na opremanju tunela, te rekonstrukciji postojeće tunelske cijevi, nakon čega bi obje cijevi trebale biti puštene u promet.




– Paralelno s tim, u suradnji s koncesionarom, Bina Istrom, radimo na završetku projekta punog profila Istarskog ipsilona, što podrazumijeva izgradnju dodatnih dviju prometnih traka na potezu od tunela Učka do Matulja, uz izgradnju dvaju vijadukata – Limska Draga i Mirna, na istarskoj strani koji još nisu u punom profilu. Nakon potpisa memoranduma, u fazi smo pripreme bitnih dijelova ugovora koji će biti finiširan u roku od dva mjeseca, a nakon toga idemo s ugovorom prema Bruxellesu, te očekujemo da će radovi krenuti tijekom iduće godine, budući da su već izdane građevinske dozvole, rekao je Butković, podsjećajući da je lani otvorena i dionica punog profila Ipsilona od Pazina do Vranje, u neposrednoj blizini tunela Učka, a posebno je naglasio kako je u svim fazama projekta bila uključena domaća građevinska operativa koja je odradila najveći dio posla.


Veliki projekt


– I ovdje je angažirano više od 400 radnika, od kojih je gotovo sto posto domaćih. To je velika stvar, a ovako velik projekt ima pozitivne učinke i na BDP i na razvoj gospodarstva u cjelini te na sigurnost prometa, što nam je i najbitnije, zaključio je ministar.


Predsjednik uprave Bina Istre Dario Silić je potvrdio kako se radovi za sad odvijaju prema planu, te da bi i proboj i otvaranje tunela za promet trebali biti u skladu sa zacrtanim rasporedom.
– Ovaj projekt ne obuhvaća samo izgradnju druge cijevi tunela, nego i 1,9 kilometara punog profila autoceste, od Vranje do tunela, koju planiramo otvoriti do kraja ove godine, praktički godinu i pol dana prije roka. Bilo je manjih kašnjenja, što zbog divljanja cijena na tržištu, što zbog nedostatka radne snage, pogotovo u gradnji tunela, no mi smo kod izvođača, tvrtke Bouygues, inzistirali da rade domaći radnici i domaće tvrtke. Postavili smo visoke standarde u gradnji, kao i u zaštiti okoliša i zaštiti radnika. Naš je cilj da osiguramo financiranje i osigurali smo milijardu Eura, za reprogram postojećih kredita, kao i za gradnju dionice Učka – Matulji te dvaju vijadukata u Istri. Cilj je da se od Pule do Zagreba može stići za dva i pol do tri sata, bez zaustavljanja. To je vrlo bitno jer 95 posto turista dolazi u Istru automobilima, a na ovom pravcu imamo dnevni promet veći od deset tisuća vozila, rekao je Silić.


Na probijanju druge cijevi tunela Učka radi se 24 sata dnevno, pri čemu se s obje strane iskopa u prosjeku iskopa više od deset metara, a radilo se punom parom i za našeg obilaska tunela. Neposredno pred dolazak novinarskih ekipa obavljeno je miniranje, a materijal nakon miniranja se strojevima iskapao i prebacivao na pokretnu traku koja se proteže cijelom duljinom od 800 metara, od ulaza u tunel do mjesta iskopa. Inače, do kraja probijanja tunela planirano je izvesti više od dvije tisuće miniranja koja se izvode dok se paralelno odvija promet u drugoj cijevi koji se prekida svega na nekoliko minuta pri svakom miniranju. Zajedno s glavnom tunelskom cijevi radnici probijaju i poprečne tunelske cijevi koje povezuju postojeću tunelsku cijev s novom, a grade se iz sigurnosnih razloga, kako bi putnici iz vozila, u slučaju potrebe, primjerice, uslijed požara u tunelu, mogli na siguran način prijeći iz jedne tunelske cijevi u drugu. Već je iskopano nekoliko takvih poprečnih tunelskih cijevi, a do kraja radova će ih biti više dvadeset i pet.


Nakon probijanja druge cijevi tunela, krenut će radovi na izgradnji završne betonske oplate tunela, kolničke konstrukcije kao i sustava odvodnje. Slijedi i opsežan program opremanja, kako ističu iz Bina Istre, najsuvremenijom tunelskom opremom za sigurno prometovanje cestovnim tunelima kao što su protupožarni sustavi, ventilacija, dinamična signalizacija, video sustav i komunikacijski sustavi.
Izgradnjom druge cijevi tunela Učka, Bina Istra će povećati sigurnost i postići usklađenost tunela Učka s Direktivom EU iz 2004 o minimalnim sigurnosnim zahtjevima za tunele u EU. Osim toga, bit će smanjeno prometno zagušenje i skraćeno vrijeme putovanja autocestom.