IZBJEGNITE NESREĆE I KAZNE

Policija objavile detaljne upute tko, kada i gdje može voziti električne jurilice. Važno je da ih pročitate

Portal Novi list

Ilustracija / Foto Vjeran Zganec Rogulja/PIXSELL

Ilustracija / Foto Vjeran Zganec Rogulja/PIXSELL

Čak 40 % ozlijeđenih ima manje od 14 godina, iako im vožnja ispod te dobne granice zakonom nije dopuštena



U prvih šest mjeseci ove godine policija je evidentirala čak 257 nesreća s ozljedama na električnim romobilima, što je gotovo tri puta više nego lani. Ono što svakako treba zabrinuti jest podatak da je pet puta više teških ozljeda mozga te podatak da je među djecom, odnosno tinejdžerima kao čestim vozačima električnih jurilica čak 40 % ozlijeđenih ima manje od 14 godina, iako im vožnja ispod te dobne granice zakonom nije dopuštena. Općenito mišljenje da su električni romobili bezazleni i praktični za mlađe generacije kruta je statistika demantirala. O teškim nesrećama djece na e-romobilima izviještavali smo i na  našim stranicama.


Iz policije poručili su kako smo sve više svjedoci pojačanog sudjelovanja u prometu vozača osobnih prijevoznih sredstava, novopridošle kategorije sudionika u prometu za koje također postoje zakonski propis kojima je regulirano njihovo ponašanje.


PU ličko-senjska uputila je apel javnosti, s konkretnim pitanjima i odgovorima koje bi svakako trebali pročitati  roditelji i njihovi tinejdžeri. Tko, kada i gdje može voziti e-romobile, segwaye i slična individualna prometna vozila na električni pogon a da se pritom izbjegnu nesreće, kazne i neugodnosti policija na jednostavan način pojašnjava.



Što sve spada pod osobna prijevozna sredstva?




 


Navedena kategorija vozila odnosi se na ona vozila koja nisu razvrstana niti u jednu postojeću kategoriju vozila te čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h bez sjedećeg mjesta, radni obujam motora nije veći od 25 kubičnih cm, ili čija trajna snaga elektromotora nije jača 0,6 kw i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu od 25k/h. To su vozila poput električnih/motornih romobila, električnih monocikala, hoverboarda, segwaya i drugih sličnih vozila koje sve češće susrećemo u urbanim sredinama.


 


Godine i osobna prijevozna sredstva?


 


Dobna granica za upravljanjem navedenim vozilima je 14 godina.


 


Suvozač na romobilu, dobra ideja?


 


Na osobnom prijevoznom sredstvu smije se voziti samo osoba koja upravlja tim vozilom.


 


Slušalice i vožnja, mogu zajedno ili?


Vozač ne smije koristi slušalice u/ili na oba uha jer bi se time umanjila mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom.


 


Dvoje ili više vozača osobnih prijevoznih sredstava, kako se kreću?


 


Ukoliko se krećete u skupini (od dva i više vozača), dužni ste se kretati jedan iza drugoga.


 


Kaciga je obavezna oprema?


 


Da, vozači osobnih prijevoznih sredstava, za vrijeme vožnje, obavezno moraju na glavi nositi zaštitnu kacigu.


 


Razlika između dnevne i noćne vožnje?


 


Vozač osobnog prijevoznog sredstva tijekom noći (od prvog sumraka pa do potpunog svanuća), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti (tmuran dan), mora biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.


Vrijeme i način vožnje?


Na osobnom prijevoznom sredstvu od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, mora biti upaljeno jedno svjetlo (na prednjoj strani bijele boje, a na stražnjoj strani crvene boje).


Vožnja biciklističkom stazom ili?


Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja.


Nema biciklističke staze! Što tada?


Kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa (bilo da navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti i sl.) osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom krećući se što bliže desnom rubu kolnika- iznimno i pod uvjetom da vozači vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.


Kako prijeći cestu kada ima biciklističke staze, a kako kada je nema?


S biciklističkom stazom- vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su, pri prelasku kolnika, obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju te kolnik prelaziti nakon što se uvjere da to mogu učiniti na siguran način,
Bez biciklističke staze- ako pak biciklistička staza nije označena preko kolnika dužni su zaustaviti osobno prijevozno sredstvo i gurati ga preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika ceste.


Možda niste znali da je kažnjivo?


Vozač osobnog prijevoznog sredstva mora upravljati istim na način da ne umanjuje njegovu stabilnost te da se ne ometaju drugi sudionici u prometu, a osobito ne smiju skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju osobnim prijevoznim sredstvom te ugrožavati druge sudionike u prometu.


Tko ne poštuje prometna pravila, plaća kazne!


Nenošenje kacige: 30 eura
Vožnja bez “ruku“: 30 eura
Nepropisno korištenje slušalica tijekom vožnje: 30 eura
Nepropisno kretanje osobnim prijevoznim sredstvom: 60 eura
Neupaljena svjetla noću: 60 eura
Danju u slučaju smanjene vidljivosti: 60 eura
Osobno prijevozno sredstvo ostavljeno bez nadzora: 130 eura
Nepropisno prelaženje kolnika: 130 eura