NOVI SUSTAV NAPLATE

Odbačena kineska žalba na natječaj za naplatu cestarina, to nije bila i jedina pritužba na odluku Hrvatskih autocesta

Marinko Glavan

Photo: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Photo: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Na odluku o odabiru ponude konzorcija koji čine slovački SkyToll i češki TollNet žalio se i austrijsko-hrvatski konzorcij, no ta žalba je još u postupku odlučivanja



Državna komisija za zaštitu tržišnog natjecanja (DKOM) do jučer, prema podacima dostupnim na stranicama DKOM-a, još nije donijela odluku o žalbi zajednice ponuditelja koju čine austrijski ZP Kapsch TrafficCom AG i osječki Spinne Traffic, na odluku Hrvatskih autocesta o odabiru tvrtke koja će implementirati novi sustav naplate na mreži hrvatskih autocesta. Na odluku o odabiru ponude konzorcija koji čine slovački SkyToll i češki TollNet žalila se i kineska kompanija CTFO Jeton Technology, čija je žalba umeđuvremenu odbačena.


Na natječaju procijenjene vrijednosti od 100 milijuna eura je, podsjećamo, odabrana financijski najpovoljnija ponuda slovačko-češkog konzorcija, u iznosu od 79,9 milijuna eura, druga financijski najpovoljnija ponuda bila je ona austrijske tvrtke Kapsch i Spinne Traffica, s cijenom od 89,7 milijuna, dok je CTFO ponudio cijenu od 89,9 milijuna eura.


Osporavali ponudu


Kinezi su u žalbi osporavali valjanost ponude i tražili poništenje odluke o odabiru, no žalbu je DKOM odbacio kao »neurednu« jer žalitelj nije dostavio potvrdu o uplaćenoj naknadi za pokretanje žalbenog postupka. Prema Zakonu o javnoj nabavi, naime, propisano je da žalitelj, u slučaju da je procijenjena vrijednost javne nabave veća od 13 milijuna i 272 tisuće eura, za pokretanje žalbenog postupka mora uplatiti naknadu u iznosu od 66.360 eura, za što kineska tvrtka nije dostavila dokaze o uplati.




– U žalbenom postupku utvrđeno je da procijenjena vrijednost predmetnog postupka javne nabave iznosi 100 milijuna eura. Slijedom navedenog, sukladno odredbi članka 430.a. stavka 1. točke 3. ZJN 2016 žalitelj je u konkretnom slučaju na ime naknade za pokretanje žalbenog postupka trebao uplatiti iznos od 66.360,00 eura. U konkretnom slučaju, žalba ne sadrži dokaz o izvršenoj uplati naknade za pokretanje žalbenog postupka, pa se žalba u smislu odredbe članka 421. stavka 1. ZJN 2016 odbacuje kao neuredna, stoji u odluci DKOM-a.


Žalba austrijsko-hrvatskog konzorcija još je u postupku odlučivanja DKOM-a. Tekst žalbe nije javno dostupan, no kako je nedavno izvijestio Jutarnji list, Kapsch i Spinne Traffic žalili su se po tri osnove, tražeći poništenje odluke o odabiru. Prva je to što četiri stručnjaka koja su za realizaciju projekta predložili SkyToll i Toll net, nemaju potrebnu razinu obrazovanja, odnosno da za njih u ponudi nisu dostavljeni dokazi o stupnju obrazovanja 7.1 po hrvatskom sustavu, što znači završene minimalno četiri godine visokog obrazovanja. Druga je to što, kako se tvrdi u žalbi, predloženi stručnjaci nikad nisu radili na sustavu naplate kakav se namjerava implementirati na autocestama u Hrvatskoj.


Upravo bi ova točka mogla biti najspornija, s obzirom na to da žalitelj tvrdi kako su predloženi stručnjaci radili na implementaciji sustava naplate cestarine temeljem satelitske tehnologije, koja omogućuje naplatu temeljem stvarno prijeđene udaljenosti snimljene uz pomoć elektroničkog uređaja u vozilu koji bilježi podatke za naplatu cestarine praćenjem satelitskog signala. Prema žalbi Kapscha, u takvom sustavu ne postoje naplatne točke duž autocesta, već isključivo kontrolne. HAC je, tvrdi se u žalbi, u natječajnoj dokumentaciji izričito tražio stručnjake s iskustvom u implementaciji sustava temeljenog na naplatnim, a ne kontrolnim točkama, dok je ocjenjivanju pristiglih ponuda maksimalan broj bodova u tom dijelu ocjenjivanja ponuda dao ponuđaču čiji stručnjaci imaju isključivo reference za sustave s kontrolnim točkama, umjesto naplatnim.


Povezanost s Rusima


Odabrani ponuđač, slovački SkyToll, u vlasništvu je međunarodnog investicijskog fonda PPF grupa, a poslovanje te tvrtke osnovane 2008. godine izaziva ozbiljne političke prijepore u matičnoj zemlji gdje je tvrtka, godinu dana nakon osnivanja, angažirana na poslovima naplate cestarina, pri čemu dio tamošnjih političara tvrdi da je cijeli posao bio izrazito nepovoljan za Slovačku. Matični PPF fond u Slovačkoj se također optuživalo za povezanost s ruskim kapitalom i izvlačenje novca iz Rusije. Žalitelj austrijski Kapsch je međunarodni div u području naplate cestarina, s prometom većim od 500 milijuna eura godišnje, no ponudu je predao zajedno s osječkom tvrtkom Spinne Traffic koja posluje bez zaposlenih i iole značajnijeg prometa.