Foto ilustracija : Patrik Macek/PIXSELL
U saborskoj raspravi o zakonu kojim se u domaće zakonodavstvo prenosi Uredba Europskog parlamenta o transparentnosti u političkom oglašavanju; umjesto veće transparentnosti u oglašavanju, rezultat bi mogao biti povećana manipulacija, upozorava se iz Sabora
povezane vijesti
Saborska oporba u četvrtak je izrazila bojazan da bi europska uredba s novim pravilima političkog oglašavanja na društvenim mrežama, uz to što su Google i Meta jednostavno odustale od takve prakse, mogla utišati civilno društvo.
Odluka te dvije tvrtke da u praksi ukinu plaćene oglase, mogla bi utišati civilno društvo, ograničiti pristup građana važnim temama, ocijenio je Dalibor Paus (IDS) u saborskoj raspravi o zakonu kojim se u domaće zakonodavstvo prenosi Uredba Europskog parlamenta o transparentnosti u političkom oglašavanju.
Paus drži da bi umjesto veće transparentnosti u oglašavanju, rezultat mogao biti povećana manipulacija, a umjesto regulacije digitalnog prostora, moglo bi doći do ‘divljeg zapada’ u tom prostoru.
Društvene mreže nisu ideal, ali su jedini slobodni prostor, ova selektivna cenzura je neprihvatljiva, ne ide u korist ni naroda, ni demokracije, dodaje Ivica Ledenko (Most).
Marija Lugarić (SDP) drži da bi postupak Mete i Googlea, dviju vodećih tvrtki, mogao građane “isporučiti“ toksičnim algoritmima koji vladaju na tim mrežama. Postići će se gori učinak od netransparentnog oglašavanja koje je bilo prije, uvjerena je.
Slično misli i Anka Mrak Taritaš (Glas), kaže kako će oni koji žele utjecati na birače, koristiti alternativne kanale, a na društvenim mrežama cvast će ‘crno tržište’.
Habijan: Meta i Google nisu jedini
Ministar pravosuđa, uprave i digitalne transformacije Damir Habijan otklanja takve bojazni i tumači da političkim akterima ostaju na izbor drugi kanali.
Meta i Google nisu se suglasili sa uredbom, ali s druge strane X, TikTok, Snapchat, tražilica Yahoo nemaju nikakvih primjedbi na nju, naglasio je Habijan i odbacio tvrdnje oporbe kako se radi o cenzuri.
Nema cenzure, fokus je na građanima, naglasio je i podsjetio kako su u nekim zemljama izborni procesi bili pod upitnikom, jer se putem političkog oglašavanja pokušalo utjecati na birače. Držim da je ovaj prostor potrebno regulirati radi zaštite građana, rekao je ministar ‘braneći’ uredbu čiji je cilj da građani EU-a bolje prepoznaju političko oglašavanje, saznaju tko stoji iza takvog oglašavanja i omogući im da znaju jesu li primili ciljano oglašavanje.
Marija Selak Raspudić (NZ) upozorava kako mnogi političari u virtualnom prostoru itekako zloupotrebljavaju političko oglašavanje. Građane se segregira i targetira, time ih zatvara u tzv. mjehuriće i onemogućava da do njih dođe sav politički sadržaj, kazala je.
Ministar uzvraća da je u interesu građana potpuna transparentnost u političkom oglašavanju, važno je da znaju tko je targetirao, zašto, koga, tko iza njega stoji i što se time želi proizvesti.
Punu podršku europskoj uredbi dali su zastupnici HDZ-a.
Cilj te uredbe je osigurati da političko oglašavanje, neovisno od kud dolazi – televizije, društvenih mreža, portala, bude transparentno i pošteno i da se spriječe manipulacije i nedopušteni utjecaji, osobito izvan EU, naglasila je Anamarija Blažević. Danas smo u ‘postistinskom periodu’ u kojemu građani teško dolaze do istine jer ih različiti politički akteri manipuliraju, dodao je Marko Pavić.