Premala proizvodnja

Neočekivana nevolja: Zbog nestašice čipova poskupljuju automobili

Branko Podgornik

Reuters

Reuters

Budući da ne mogu nabaviti dovoljno poluvodiča, kompanije poput Forda, Toyote, General Motorsa i Volkswagena privremeno obustavljaju ili smanjuju proizvodnju te šalju radnike na prisilni odmor



ZAGREB – Ono čega su se mnogi bojali, počelo se ostvarivati. Cijene novih automobila u Sjedinjenim Državama skočile su osam posto zbog nestašice poluvodiča (čipova) u svijetu. Dok potražnja za vozilima naglo raste, nestašica čipova prisiljava automobilsku industriju na smanjenje proizvodnje i na poskupljenje modela koji ove godine izlaze iz njihovih pogona, prema američkoj televiziji NBC.
Isto se događa u Europi i Aziji, s time da stručnjaci očekuju ne samo više cijene vozila, nego i mobitela, kompjutora, igraćih konzola te bezbrojnih elektroničkih uređaja za kućanstva i industriju. Svi ti uređaji ne mogu funkcionirati bez poluvodiča, kojih se u ovom trenutku ne proizvodi dovoljno.


Automobilska industrija je među najteže pogođenima zato što u gotovo svaki proizvod mora ugraditi tisuće različitih čipova potrebnih za upravljanje vozilima, neovisno o tome imaju li ona benzinski ili električni pogon. Budući da ne mogu nabaviti dovoljno poluvodiča, kompanije poput Forda, Toyote, General Motorsa i Volkswagena već od ožujka privremeno obustavljaju ili smanjuju proizvodnju te šalju zaposlene na višetjedni prisilni odmor.


Najvažnija fleksibilnost


Primjerice, Volkswagen je privremeno obustavio rad pogona u Slovačkoj i Americi, očekujući da će manjak čipova u drugom kvartalu biti još izrazitiji nego u prvom, kada je morao smanjiti proizvodnju za oko 100 tisuća vozila.




– Živimo nesigurno, od danas do sutra, požalio se Wayne Griffiths, prvi čovjek Volkswagenova pogona za proizvodnju modela Seat, koji se nalazi u blizini Barcelone. Mediji izvješćuju da u tom pogonu moraju svakodnevno odlučivati koje će modele završavati, a koje neće, što ovisi o tome kakve im čipove isporučitelji pošalju, obično sa zakašnjenjem. »Ove će godine biti najvažnija fleksibilnost. Moramo proizvoditi onda kada čipovi budu dostupni«, kaže Griffiths.


Stručnjaci procjenjuju da će automobilske kompanije biti prisiljene do kraja ove godine smanjiti proizvodnju za dva do šest posto, unatoč tome što je potražnja za vozilima – koju je pandemija lani srezala – od početka 2021. naglo skočila.


Nestašica čipova počela je još uoči pandemije, zbog trgovinskog rata koji je predsjednik SAD-a Donald Trump poveo protiv Kine, zabranivši američkim tehnološkim kompanijama da svojim komponentama opskrbljuju kineske divove poput Huaweija. To je poremetilo opskrbne lance u svijetu, a kineske i ostale kompanije počele su gomilati zalihe poluvodiča. Nevolje je dodatno zaoštrila pandemija, kada su ljudi u svijetu prisilno boravili kod kuće, pa je poskočila potražnja za mobitelima, kompjutorima, tabletima i ostalim kućanskim uređajima koji sadrže čipove.


Najveći proizvođači poluvodiča u svijetu, među kojima su južnokorejski Samsung i tajvanski TSMC, danas nisu sposobni zadovoljiti naraslu potražnju. Samsung je stoga morao odgoditi izlazak novih modela pametnih telefona, dok Sony i Microsoft odgađaju nove igraće konzole. Promatrači očekuju da će novi modeli različitih elektroničkih uređaja biti skuplji od dosadašnjih, dok nestašica čipova podiže cijene ostalih komponenti u opskrbnim mrežama vodećih svjetskih kompanija.


Brojne djelatnosti


Goldman Sachs i Europska središnja banka (ESB) boje se da će nestašica čipova djelomice usporiti gospodarski oporavak Amerike i Europe. Samo u SAD-u, manjkom poluvodiča pogođeno je čak 169 različitih industrijskih djelatnosti, prema Goldman Sachsu. Sve su one ovisne o poluvodičima – od proizvodnje čelika i miješanog betona, preko proizvođača uređaja za klimatizaciju i hladnjaka, do pivovara i vojne industrije. Krizom čipova pogođena je čak i proizvodnja sapuna.


U najgorem slučaju, američki BDP mogao bi zbog nestašice čipova izgubiti jedan postotak očekivanog rasta do kraja ove godine, procjenjuje Goldman Sachs. Zbog istog razloga europski proizvođači ne mogu se nositi s rastućom potražnjom, što dovodi do smanjenja gospodarske aktivnosti i viših cijena, upozorio je ESB prošlog tjedna. Problemu čipova, kaže ESB, treba dodati i nestašicu metala, kemikalija, plastike i sličnih komponenti.


Stručnjaci vjeruju da će nestašica poluvodiča biti privremena, pa će i cijene automobila te ostalih elektroničkih uređaja samo privremeno porasti. Međutim, promatrači različito procjenjuju koliko bi dugo sve to moglo potrajati. Jedni vjeruju da će nestašice biti još šest mjeseci, a drugi misle da će se nevolje protegnuti na godinu ili dvije. Mnoge zemlje pripremaju gradnju novih pogona za proizvodnju čipova. No, to je tehnološki vrlo zahtjevan pothvat za koji je potrebno i do dvije godine rada.