ŠTO GOSTI TRAŽE

‘Naš je gost mehaničar Hans iz Frankfurta’. Konzultantica otkriva zašto naš turizam ne treba previše igrati na kartu luksuza

Alenka Juričić Bukarica

Snimio: Sergej Drechsler

Snimio: Sergej Drechsler

Ne treba previše ići na kartu luksuza jer naša infrastruktura tek mora doći u korak s trendovima, kaže konzultantica Nina Marić



Što gosti danas traže, kakvu uslugu očekuju, što uopće znači vrijednost za novac i kako se nositi s nekim od najvećih izazova u poslovanju danas, a to je pitanje nedostatka radne snage, neka su od pitanja o kojima se raspravljalo prošlog tjedna na konferenciji Žene u turizmu. Neke od ovih uspješnih menadžerica u turizmu podijelile su s nama svoje, »žensko« viđenje aktualnog trenutka u hrvatskom turizmu. Naime, govoreći o tome što suvremeni gost danas traži od svog odmora i koliko je hrvatski turizam uspješan u tome da mu to omogući, konzultantica u turizmu s međunarodnim iskustvom Nina Marić prenijela je riječi starijeg kolege iz Španjolske koji je kazao da u današnje vrijeme »treba biti jednostavniji«.


Moć lokacije


– Ljudi se na godišnjem odmoru žele osjećati isto kao kod kuće, dakle ugodno kao doma, ali na malo ljepšem mjestu. Mi u principu prodajemo krevete, a tu je i činjenica da stavljate cijenu na nečije slobodno vrijeme. I onda dolazimo do izazova jer si gost postavlja pitanje koliko mu vrijedi njegovo slobodno vrijeme i njegova očekivanja, u konačnici i sjećanja i uspomene koje će stvoriti na odmoru. Moja iskustva, i kroz vođenje jednog butik hotela na Hvaru, su da gosti očekuju iskrenu uslugu, čistu sobu, nisu svi nužno za tehnologiju i luksuz. I očekuju da im posvetite svoje vrijeme, kazala je Marić. S obzirom na to da je ovogodišnja sezona u prvi plan izbacila pitanje je li Hrvatska preskupa, na pitanje nudimo li odgovarajuću vrijednost za novac, naša je sugovornica kazala da Hrvatska ima jednu od najljepših lokacija na Mediteranu.


– Možemo se možda boriti s Grčkom i njezinim otocima, ali Hrvatska ima jedan od najboljih proizvoda na Mediteranu. Iako, rekla bih da je ta slika Mediterana postala malo iskrivljena i smatram da se ne bismo trebali »gurati« pod krilaticu Mediteran kakav je nekad bio jer smo ipak nešto drugo. Što se tiče odnosa vrijednosti za novac, smatram da jesmo skupi u nekim elementima ponude, međutim s druge strane imamo jedan od najljepših proizvoda i mislim da gosti jako malo plaćaju za njega. Kad to kažem, govorim, primjerice, o turističkim taksama, porezima koje plaćaju iznajmljivači, kao i mogućnost da stranac kupi ovdje teren, izgradi zgradu s deset apartmana koje onda iznajmljuje prijateljima. Stoga se jako veselim novom Zakonu o turizmu, reći će Marić ističući da nije cilj ići samo na luksuz. Hrvatska jest premium destinacija, ali to nije luksuz.




– Hrvatski je gost Hans iz Frankfurta koji je mehaničar i od toga ne treba bježati jer će i taj gost i njegova djeca nastaviti dolaziti na Jadran. Možemo isticati da smo najljepša destinacija na Mediteranu, jer to zaista jesmo, Hrvatska jest premium destinacija, ali ne treba previše ići na tu kartu samog luksuza jer naša infrastruktura tek mora doći u korak s trendovima. A tu je i ogroman problem na tržištu rada. Ipak, i uz te izazove, stvari se za nas jako dobro razvijaju, zaključila je ova konzultantica.


Radna snaga


S izazovima oko radne snage u hrvatskom se turizmu suočavaju svi, pa i najbolji. Govoreći o tome na koji način, bez obzira na izazove, uspijevaju i dalje pružiti vrhunsku uslugu te što je za povratak gostiju važno, Tanja Janjatović, direktorica opatijskog hotela Royal, kazala je da su izuzetno važni motiviranost i dobar tim. A obzirom na to da su, kako kažu statistike, žene u menadžmentima turističkih kompanija u Hrvatskoj ipak u manjini, pitali smo koje izazove nosi vođenje jednog od najboljih hotela u Opatiji.


– Širok je spektar dužnosti, rekla bih da je tu prije svega briga svim djelatnicima, svim timovima s kojima radim. Svakodnevno treba pomiriti sve standarde i procese poslovanja, kao i ljude koje ih provode tako da radni dan počinje obilaskom hotela, razgovorom s članovima tima, od recepcija, kuhinje, domaćinstva. Tu je dnevni brifing kroz koji se prođu svi detalji o kojima treba voditi računa, onda onaj »uredski dio« pola, poput rješavanja mailova, sastanaka i ostalog. Posla ima puno, no u suštini doista je lijepo radno mjesto, kaže Janjatović.


Janjatović: Tražimo dobrog radnika, ne bilo koga


Tanja Janjatović iz svog iskustva kaže da se s kadrovima situacija znatno izmijenila otkako je ona počela karijeru u turizmu.


– Danas je puno teže naći ljude, ali se ne ograničavamo u smislu da ćemo uzeti nekoga samo da »popunimo« poziciju, već ćemo se mi unutar kolektiva sami radije potruditi da sve funkcionira kako treba dok ne nađemo pravu osobu za pojedino radno mjesto. Bez obzira na izazove još uvijek nemamo puno strane radne snage. Tu su nam djelatnici s Filipina u domaćinstvu, što se pokazalo punim pogotkom. To su doista jako dragi, nasmijani i vrijedni ljudi, ništa im nije teško i uklopili su se vrlo brzo u tim, kaže Janjatović.