Direktor HTZ-a

Kristjan Staničić: Personalizirana usluga i inovacija ključ uspjeha luksuznog turizma

Alenka Juričić Bukarica

Poticanje unapređenja visoke kvalitete ponude svakako predstavlja jednu od značajnijih razvojnih smjernica, imamo li u vidu činjenicu da takvi objekti najviše doprinose nizu strateških prioriteta poput smanjenja sezonalnosti turističkih tijekova, većoj profitabilnosti u segmentu turističkog poslovanja, odnosno većoj per capita i ukupnoj zaradi od turizma, kaže Kristjan Staničić



Luksuz nikada nije bilo moguće opisati cijenom, nego jedinstvenim iskustvom i besprijekornom kvalitetom. Naša prednost, koju vrlo često ističemo, je raznolika turistička ponuda koja može zadovoljiti želje najzahtjevnijih gostiju, istaknuo je na početku razgovora Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ), s kojim smo razgovarali na koji način i na kojim tržištima nacionalna turistička organizacija predstavlja ovu specifičnu ponudu hrvatskog turizma, ali i kako je na sve to utjecala pandemija koronavirusa.


Uz ostalo, HTZ je i preko svojih predstavništava luksuznu ponudu posljednjih godina redovito predstavljao na nekim od najvažnijih sajmova specijaliziranih za ovaj specifičnan segment. I to kako u Europi, tako i na dalekim tržištima, te je 2019., prije izbijanja pandemije, primjerice, u suradnji s partnerima ponuda luksuznog turizma predstavljena i u jednom od dalekoistočnih centara bogatih Singapuru. Naravno, pandemija je promijenila sve, pa tako i turističke tokove po pitanju luksuznog turizma.


Kriza kao nova prilika


Koliko je pandemija utjecala na potražnju gostiju za ponudom luksuznog turizma i općenito turizma visoke kvalitete?


– Da je kriza nova prilika, najvidljivije je u segmentu turizma budući da su Hrvatsku posljednjih godina posjetili i oni turisti kojima prije nije bila u fokusu. Generalni trend koji je posebno došao do izražaja u vrijeme pandemije govori kako su objekti više kvalitete na razini cijele godine bolje popunjeni od objekata srednje i niske kvalitete. U segmentu hotela, Hrvatska bilježi najbolju godišnju popunjenost u objektima s četiri i pet zvjezdica, a isto vrijedi i za kampove i segment obiteljskog smještaja. Posebno u vrijeme pandemije porasla je potražnja za svojevrsnom osamom, kvalitetom, mjestima bez gužvi, uočio se trend izbjegavanja masovnosti, traženje sigurnosti, autentičnosti i izvornosti. Nautika je tu također posebno došla do izražaja.


Gosti visoke platežne moći vole i dobar shopping



Paralelno s rastom kvalitete smještaja, mijenja se i struktura gostiju. Međutim, prate li danas destinacije razvoj te visokokvalitetne ponude, primjerice ulaganja u petozvjezdane hotele, vile, pa i kampove?
– Imamo dobrih primjera, poput Rovinja i Istre općenito, gdje ponuda i sadržaj prate smještajne objekte visoke kategorije. Gost koji odsjedne u vrhunskom hotelu mora u blizini imati, primjerice, i izvrsnu marinu i mogućnost izleta brodom na obližnje otoke, odlične restorane u kojima može uživati u vrhunskoj gastronomiji, u kulturnom i glazbenom sadržaju u samom mjestu, outdoor aktivnostima, i tako dalje. Da bi određena destinacija mogla nositi titulu luksuzne, nužno je poraditi na svim segmentima ponude. Gosti visoke platežne moći vole i dobar shopping i tu postoji prostora za rast i razvoj. Osobno bih volio vidjeti u destinacijama više dizajnerskih trgovina s odjećom i predmetima domaćih kreativaca kako bismo na taj način i hrvatski dizajn čim više približili svijetu.Sadržaj bloka

Što ustvari Hrvatska po pitanju luksuznog turizma danas nudi gostima te koliko smo posljednjih godina u tom smislu napredovali?


– Unazad nekoliko godina napravilo se puno, kako u smještajnoj ponudi, tako i u bogatstvu sadržaja u samim destinacijama. Rovinj, Opatija, Dubrovnik, Hvar, odnosno Istra, Kvarner, Dalmacija, destinacije su koje obiluju vrhunskom hotelskom ponudom, boutique luksuznim hotelima i jedinstvenim luksuznim hotelima u sklopu brenda Stories, personaliziranim luksuznim agencijama koje mogu ispuniti zahtjeve svojih gostiju, prekrasnim vilama i kućama za odmor, ali i odličnim restoranima s fine dining ponudom i Michelinovim zvjezdicama. Tržište luksuza oduvijek je bilo bastion kvalitete i povjerenja. Učinjeno je puno u personaliziranom pristupu prema gostima, osobito onima koji traže izvrsnosti i koji su vrhunsku kvalitetu spremni i platiti.


​U tijeku je izrada nacionalnih turističkih strateških dokumenata, uz ostalo Strateškog marketing plana, stoga kako vidite mjesto turizma visoke kvalitete u budućnosti u našoj zemlji te na Kvarneru?


– Visoka razina personalizirane usluge, kao i inovacija, ključ je uspjeha u luksuznom turizmu. Svjetska tržišta »traže« i planiraju korjenite promjene kada je, više no ikada, važno pomiriti novo i tradiciju. Poticanje unapređenja visoke kvalitete ponude svakako predstavlja jednu od značajnijih razvojnih smjernica, imamo li u vidu činjenicu da takvi objekti najviše doprinose nizu strateških prioriteta poput smanjenja sezonalnosti turističkih tijekova, većoj profitabilnosti u segmentu turističkog poslovanja, odnosno većoj per capita i ukupnoj zaradi od turizma. Također, time se izravno pridonosi povećanju razine zaposlenosti u turizmu, povećanju održivosti turističkog poslovanja zemlje, ali i veća propulzivnost investicijskih ciklusa u turizmu. Novi strateški dokumenti hrvatskog turizma, pa i Strateški marketinški i operativni plan hrvatskog turizma, ići će u smjeru kvalitete, održivog razvoja i autentičnosti. Spomenuti dokumenti odredit će temelj budućeg razvoja i repozicioniranja turizma u Hrvatskoj, ali i na Kvarneru.


Dva Travvy priznanja


Na kojim tržištima HTZ najviše predstavlja ovu ponudu? Prije pandemije bili ste, primjerice, prisutni u Singapuru, redovito u SAD-u… Također, s kojim asocijacijama luksuznog turizma surađujete?


– Točno, prije pandemije luksuznu hrvatsku turističku ponudu redovno smo predstavljali u Singapuru, Americi, Kini, ali i primjerice u Francuskoj na Azurnoj obali. Od partnera bih svakako izdvojio američki Virtuoso koji predstavlja mrežu najboljih američkih turističkih agencija specijaliziranih za luksuzna putovanja koja broji više od 20.000 savjetnika širom svijeta te uključuje više od 1.800 partnera među kojima su vrhunski hoteli i odmarališta, turoperatori, avioprijevoznici, agencije. U ovoj godini Hrvatska je dobila četiri nova člana Virtuosa i to Grand Park Hotel Rovinj, Ikador Luxury Boutique Hotel & Spa Ika, Maslina Resort Hvar i Villa Korta Katarina & Winery što je rezultat vrlo produktivne suradnje s Virtuosom i rasta potražnje za luksuznim putovanjima u Hrvatsku. Iz tog razloga, posebno mi je drago da su upravo iz Amerike prošli tjedan stigle odlične vijesti za Hrvatsku i hrvatski turizam, i to sa ceremonije dodjele prestižnih američkih turističkih nagrada Travvy Awards. Hrvatska turistička zajednica osvojila je srebrnu nagradu u kategoriji najbolje europske turističke organizacije, dok je Hrvatskoj pripala bronca u kategoriji najbolje destinacije na Mediteranu. Dobiti dva Travvy priznanja u žestokoj konkurenciji odlična je uvertira u 2022. godinu. Također, prije četiri godine počeli smo stvarati novi motiv dolaska Poljaka u Hrvatsku na način da smo se počeli predstavljati kao premium destinacija, što je pristup koji ranije nije bio naglašen u toj zemlji.


Kako je poljsko tržište reagiralo na tu promjenu?


– Taj nam je smjer s vremenom donio rezultate. Promijenio se tip smještaja u kojem Poljaci odsjedaju u našoj zemlji. Prije su to dominantno bili privatni apartmani, sada su to hoteli s četiri i pet zvjezdica, jahte, kampovi s brojnim sadržajima. Poljaci su znatiželjni, žele putovati svijetom, otkrivati, a imaju i sve bolju platežnu moć te si to mogu priuštiti.