Kontroverza

Kontroverzni (i preskupi) energetski napitak zaludio djecu i kod nas. Pedagoginja: ‘Donose ga u školu kao statusni simbol’

Lucija Sučić

Foto V. Karuza / iStock

Foto V. Karuza / iStock

Zanimljivo, uzrast koji nam se »otkrije« kao konzument je 4. i 5. razred, kaže pedagoginja Smolić



Zasigurno ste do sada čuli za »naj in« piće među mladeži u ovom trenutku – famozni Prime. Radi se o napitku iza kojeg stoje dvojica velikih YouTube senzacija, KSI i Logan Paul, čije se online pratiteljstvo broji u milijunima. Upravo je to bila formula koja se pokazala sasvim pogodnom za izniman komercijalni uspjeh ovog pića među djecom i mladima.


– Razvijen je kako bi ispunio prazninu gdje se odličan okus susreće s funkcijom. S odvažnim okusima koji gase žeđ, a koji će vam pomoći da se osvježite, obnovite i napunite energijom, savršen je poticaj za svaki pothvat. Uvjereni smo da će vam se svidjeti jednako kao i nama, glasi natpis na šarenim bočicama koje su postale gotovo pa statusnim simbolom među djecom.


Ono što ovu priču čini interesantnom je taj skoro mističan moment: tko na školskim hodnicima u ruci drži šarenu bočicu ovog napitka, ista kao da mu daje određenu moć. Ova dakako satirična crtica istinita je za mnoge mlade osobe koje ga konzumiraju na svakodnevnoj bazi, no dotično piće koje je proizašlo iz grotla popularne američke kulture nije sasvim bezazleno.


Statusni simbol




Osim činjenice da ovo, a i brojna slična pića, sa sobom povlače niz kontroverzi, o čitavoj problematici vezanoj uz ovo konkretno piće razgovarali smo s Aleksandrom Smolić, pedagoginjom Osnovne škole Srdoči, koja nam je iz prve ruke pružila uvid u to kako je jedno naizgled obično piće dosegnulo gotovo pa statusni simbol.


Iz vašeg iskustva rada u osnovnoj školi, možete li se prisjetiti kada ste primijetili da je popularnost ovog pića porasla?


– S vremena na vrijeme, učenici, sukladno novinama na tržištu energetskih pića, donose takva pića u školu gotovo kao statusni simbol i prepoznavanje trenda. S početkom školske godine 2023./2024. zabilježili smo nekoliko slučajeva donošenja pića u školu te smo sukladno protokolu obavijestili učenike o mogućim štetnim utjecajima takvih pića, posebice na djecu.


Koji uzrast djece iz vašeg iskustva najviše konzumira ovo piće?


– Zanimljivo, uzrast koji nam se »otkrije« kao konzument je 4. i 5. razred. Namjerno koristim riječ »otkrije« jer vjerujemo da i stariji učenici povremeno konzumiraju takve napitke, ali su vještiji u prikrivanju toga. Ne donose ih u školu.


Na tržištu postoje dvije vrste Primea, verzija s i bez kofeina. Na verziji s kofeinom postoji jasno dobno upozorenje, no čujemo da to ne sprječava mališane da ga konzumiraju. Kako uopće dolaze do tog pića?


– Imali smo slučajeve da učenici, vjerujući da se radi o prihvatljivom napitku, donose i bezkofeinske verzije napitka. Proučivši deklaraciju i sastav, razvidno je i dalje da se radi o omjerima stimulirajućih supstanci koje nisu za dječju konzumaciju i kod takvih napitaka. Na to smo upozorili učenike. Posebnu otežavajuću okolnost u našim odgojnim naporima stvara činjenica da upravo roditelji kupuju učenicima takve napitke pa su učenici zbunjeni između prešutne dozvole roditelja i naših nastojanja da ih podučimo o njima. Moguće je da neka nabavljaju i sami od vlastitog novca, bez znanja roditelja. Stoga svakako roditelju uputimo obavijest da je kod učenika pronađen takav napitak.



Pokušaj preprodaje


U čemu mislite da u konzumaciji ovog pića leži najveći problem, ali i opasnost?


– Energetska pića općenito po svojoj definiciji služe naglom i snažnom unosu glukoza (šećera) koji u metabolizmu izazivaju izvjestan porast energije, smanjuju osjećaj gladi, a pritom ne nadomještaju one nutrijente koje mlada tijela u razvoju zaista trebaju. Donose kratkotrajan osjećaj zadovoljstva. Problem nastaje jer se kroz različite programe zdrave prehrane, pa i sam sustav besplatne učeničke marende, za učenike biraju namirnice s visokom nutritivnom vrijednosti iz više kategorija namirnica koje su potrebne djeci s kojima pomalo s učenicima stvaramo zdrave navike.


Korištenjem takvih pića anuliraju se takvi napori. Novi sloj problema nastaje kada se takva pića miješaju s alkoholnim pićima kako bi se pojačao efekt alkohola, što srećom nismo imali u školi. Također, gledajući dugoročno, cilj je izbjegavati konzumaciju takvih napitaka u kasnijoj dobi (punoljetnost) jer praktički nema adekvatne zakonske regulative, već počiva na odluci potrošača.


Drugim riječima, koji su rizici? Jeste li svjedočili određenim nuspojavama koje se navode kao česte po stranim portalima?


– Na sreću, nismo imali prilike svjedočiti nuspojavama pretjerane konuzmacije energetskih napitaka poput mučnine, nervoze i aritmije jer je konzumacija i unos u prostore škole zaista ograničen za sada. Po prvoj pojavi takvih napitaka imali smo pojačanu mučninu kod učenika koji su ih konzumirali na školskom izletu.


Osim što je nutritivno siromašno, piće je i za hrvatski standard veoma skupo. Smatrate li da to utječe na određenu vrstu stratifikacije među djecom?


– Apsolutno, jedna od draži takva »zabranjena« napitka leži i u činjenici da je prilično skupo i samim tim dodatno nedostupno većem broju učenika. S lakoćom prelazi od napitka do statusnog simbola i cijenom i zabranom konzumiranja u prostorijama škole.


Možete li nam možda ispričati neku situaciju vezanu uz to piće? Čujemo da je bilo i preprodaja po školskim hodnicima…


– Početkom školske godine, upravo iz gore spomenutih razloga imali smo pokušaj naručivanja kod jednog učenika koji ih je bio spreman preprodati po još većoj cijeni. Kako se radi o učeniku petog razreda, čitava je priča vrlo brzo došla do nas te smo u tom slučaju postupili isključivo odgojno prema dječaku.


Influencersko plasiranje


Kao obrazovna ustanova, kako se borite protiv toga? Doznajemo da je u vašoj školskoj ustanovi to regulirano i kućnim redom.


– Kao obrazovna ustanova dužni smo anticipirati takve rizike koji se javljaju i prodiru do naših mladih umova. Danas je to posebno teško jer su djeca najprisutnija na nereguliranim medijima – na društvenim mrežama. Najfinijim metodama preporuka od strane upravo onih s kojima se najviše poistovjećuju, influencera, takvi se proizvodi plasiraju do naše djece. Zakonska regulativa kasni, a posebice je nemoćna pred činjenicom da se svakoga dana iznova pronalaze načini plasiranja proizvoda do djece. Odgovor je uvijek bio u obrazovanju i razvijanju kritičkog promišljanja.


Odgovor je lako odrediti, ali puno zahtjevnije odraditi ukoliko nemamo adekvatnu potporu roditelja u procesu.
Kako bi zaštitili učenike i našu ulogu u njihovu odgoju i obrazovanju, naspram roditeljima koji propuštaju takve i slične situacije, kao ustanova bitne smo ugroze »ugradili« u kućni red škole. Na taj način možemo djelovati odgojno u okviru prostora i vremena kada su nama djeca prepuštena na odgovornost. Načelno smo takav princip primijenili na sve supstance koje djeluju na svijest i raspoloženje kod djece unosom supstanci koje mogu izazvati negativne nuspojave u mladim organizmima.


Slično je i s klasičnom cigaretom, pa električnom, pa vipe sustavima, sve do nikotinskih ampula koje nismo ni mogli anticipirati a neupitno se vrlo rizične. Dakle, kućnim redom škole, mi, Učiteljsko vijeće, smo u stanju da sukladno našim profesijama bez dileme utvrdimo koji su to proizvodi koji štete, kratkoročno ili dugoročno, našim učenicima. U tom smjeru idu i stavke o primjerenom odijevanju i korištenju mobilnih komunikacijskih uređaja u prostorijama škole.


Vjerujemo da ste u stalnoj komunikaciji s roditeljima. Kakav je generalni stav roditelja prema tome da im djeca konzumiraju to piće?


– Generalni stav roditelja je uvažavajući naspram struci, i našoj i zdravstvenoj, te postupaju zdravorazumski prema konzumaciji takvih pića. No uvijek postoje i iznimke koji unutar svojih roditeljskih ovlasti i prava postupaju sukladno svojim uvjerenjima. Naša je pozicija zaštititi interese djece te postupati prema onim institucijama ukoliko utvrdimo da se interes djeteta sustavno zanemaruje. Naravno, tu govorimo o ekstremnim situacijama kakvima, za sada, nismo nazočili.


U čemu vidite rješenje ove problematike?


– Kao i uvijek u obrazovanju, uključivanju i konstruktivnoj raspravi. Nikad rješenje nije u samoj zabrani.


Riječ nutricionistice Marine Javorčić: Nepoželjan utjecaj na tjelesne sustave mladih

Na svjetskom tržištu nalaze se dvije instance ovog pića: Energy i Hydration, dok se na hrvatskom može pronaći samo varijanta Hydration.


– Kada govorimo o Prime piću bez kofeina, zapravo govorimo o bezalkoholnom napitku kao dodatku prehrani, koje ima vodenu bazu s dodatkom kokosove vode u prahu, oko 10 posto. Uz kokosovu vodu, u piće su dodane aminokiseline – leucin, izoleucin i valin – te razni vitamini i minerali od kojih možemo izdvojiti natrij i kalij zbog kojih ovo piće možemo nazvati i izotoničnim.


Inačica Prime napitka s kofeinom, koje nije dostupno na našem tržištu, sadrži sastojke koji ga poglavito čine energetskim pićem. Na bazi je gazirane vode s dodatkom kokosove vode, no za razliku od ranije spomenute verzije, sadrži nekoliko čestih sastojaka sličnih energetskih pića: inozitol, taurin, l-teanin, vitamin B6 i B12 i naravno – kofein. Obje verzije sadrže sladila kao zaslađivač, pojasnila nam je nutricionistica i trenerica Marina Javorčić.



Također je istaknula da je Hydration kao piće veliki trenutni trend, a po pitanju odgovornosti u konzumaciji istaknula je važnu ulogu roditelja.


– Iako se radi o piću na bazi vode i kokosove vode s mineralima i vitaminima, Prime je dodatak prehrani. Navike maloljetnika trebale bi se temeljiti na uravnoteženoj i raznovrsnoj prehrani uz fizičku aktivnost i kvalitetan san, gdje ovaj ili sličan napitak s našega tržišta može biti konzumiran rijetko ili povremeno, idealno u slobodno vrijeme no ne bi trebalo prednjačiti u izboru djece u odnosu na svježe namirnice, nadodala je.


Na pitanje nosi li konzumacija takvog pića određene rizike za djecu i mlade, Javorčić je pojasnila:


– Ukoliko govorimo o piću s kofeinom – svakako nosi. S razlogom djeci i mladima nije preporučena konzumacija sličnih proizvoda koja u svojem sastavu imaju mnogo stimulansa te takozvanih podizača energije. Djeca i mladi su u razvoju te nuspojave i djelovanja sastojaka u spomenutim proizvodima svakako mogu imati nepoželjan utjecaj na tjelesne sustave mladih, od čega bih izdvojila živčani i probavni.


Smatram da je potrebno educirati javnost, roditelje i same mlade, o djelovanju sličnih proizvoda te kontrolirati njihov unos. Uz ovdje spomenuti brend, na tržištu su dostupni razni slični proizvodi drugih brendova te edukacija ne bi trebala krenuti i završiti sa spomenutim, zaključila je.