INVESTICIJA U MAGLI

Izgradnja drugog željezničkog kolosijeka kroz Rijeku kasnit će još najmanje četiri godine, ovo se pretvara u pravi fijasko

Marinko Glavan

Foto Arhiva/NL

Foto Arhiva/NL

U narednih desetak dana očekuje se potpisivanje ugovora s konzorcijem projektantskih tvrtki koje bi trebale dovršiti glavni projekt nove pruge na relaciji Škrljevo - Jurdani, što tvrtka IGH nije uspjela učiniti



Projekt izgradnje drugog kolosijeka željezničke pruge kroz Rijeku, točnije na relaciji Škrljevo – Jurdani, kasnit će barem četiri godine u odnosu na prvobitno planirane rokove, te će u najboljem slučaju biti izgrađena krajem 2029. ili početkom 2030. godine. U narednih desetak dana, potvrđeno nam je iz HŽ Infrastrukture, očekuje se potpisivanje ugovora s konzorcijem projektantskih tvrtki koje bi trebale dovršiti glavni projekt nove pruge, što prethodno odabrani projektant, poslovno posrnula tvrtka IGH, s kojom je ugovor sklopljen prije sedam godina, nije uspio učiniti.


Tako se priča o jednom od najvećih ulaganja u željeznicu, tada procijenjenom na oko 310 milijuna eura, pretvara u još jedan fijasko kad je riječ o investicijama u željezničke kolosijeke u Hrvatskoj, poput već notorne izgradnje dionice Dugo Selo – Križevci koja kasni dobrih šest godina ili djelomično poništenog natječaja za izgradnju dionice od Zagreba do Karlovca. I to unatoč činjenici da je izgradnja svih navedenih pruga, uključujući i drugi kolosijek kroz Rijeku, obilno sufinancirana sredstvima EU-a. Pri tom problem izgradnje pruge od Škrljeva do Jurdana neće biti samo višegodišnje kašnjenje, nego i gotovo sigurno značajno povećanje cijene projekta, s obzirom na protok vremena i inflaciju te posljedični rast cijena materijala, rada i energenata.


Brojni problemi


IGH je, podsjećamo, na natječaju još 2016. godine dobio ugovor za projektiranje zahtjevne dvokolosiječne pruge kroz Rijeku, vrijedno više od pet milijuna eura, a očekivalo se kako će već u drugoj polovini 2022. godine biti ishođene potrebne građevinske dozvole te raspisan natječaj za odabir izvođača radova, s procijenjenim rokom izgradnje od otprilike tri godine. Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kao i iz HŽ Infrastrukture u više je navrata kao rok za završetak izgradnje prvobitno bila isticana 2025. godina, a sada je sasvim jasno da iduće godine radovi neće niti započeti. IGH je, naime, zbog poslovnih i kadrovskih problema, do polovine prošle godine, kada su već debelo trebali započeti radovi na izgradnji, izradio tek oko 40 posto potrebne dokumentacije za glavni projekt pa je HŽ Infrastruktura raskinula ugovor i pokrenula postupak odabira novog projektanta koji će posao završiti.




Novi projektanti su odabrani tek nedavno, riječ je o konzorciju koji čine domaće tvrtke IPZ d.d., Dalekovod-Projekt d.o.o., Geoprojekt, d.d., Rencon d.o.o., Rijekaprojekt d. o. o. i Trafficon d.o.o, a na naš upit o tome kada će s njima biti potpisan ugovor i koji je rok za završetak projektiranja pruge, iz HŽ Infrastrukture odgovaraju da će ugovor biti potpisan krajem ovog ili početkom idućeg mjeseca.


– Dovršetak izrade projektne dokumentacije za izgradnju drugog kolosijeka, obnovu i modernizaciju na pružnoj dionici Škrljevo – Rijeka – Jurdani nastavit će novi projektanti. Za potrebe ugovaranja usluge dovršetka i noveliranja glavnih projekata proveden je pregovarački postupak s konzorcijem hrvatskih projektantskih tvrtki. Nakon provedenog postupka javne nabave za dovršetak i noveliranje glavnih projekata, 18. siječnja 2024. objavljena je odluka o odabiru. U tijeku je priprema ugovora te bi krajem veljače ili početkom ožujka trebali imati sklopljen ugovor s novim projektantima. Rok za izradu glavnih projekata i ishođenje građevinskih dozvola je 15 mjeseci od dana sklapanja ugovora. Vrijednost ugovora iznosi 5,8 milijuna eura, stoji u odgovoru HŽ Infrastrukture.


Zanimalo nas je i koliki je dio projektne dokumentacije izradio IGH te hoće li novoizabrani projektanti koji, valja napomenuti, nisu nimalo odgovorni za sad već višegodišnje kašnjenje u projektiranju, preuzeti do sad izrađenu projektnu dokumentaciju ili će cijeli posao početi iznova.


Građevinske dozvole


– Projektanti s kojima smo raskinuli ugovor izradili su približno 40 posto dokumentacije. Obaveza novih projektanata je maksimalno iskoristiti do sada izrađenu projektnu dokumentaciju, dovršiti i novelirati postojeće glavne projekte, ishoditi građevinske dozvole i izraditi tehnički dio tenderske dokumentacije za izvođenje radova, odgovaraju iz HŽ-a.


Zanimalo nas je i kada bi, najranije, mogao biti raspisan natječaj za odabir izvođača radova.


– Najraniji termin raspisivanja natječaja za izvođača radova je početak 2026. godine, odgovaraju iz HŽ Infrastrukture.


Iz ovakvih je odgovora sasvim jasno da radovi na izgradnji dvokolosiječne pruge kroz Rijeku koja bi trebala ne samo olakšati otpremu i dopremu tereta u riječku luku, gdje već iduće godine počinje s radom novi kontejnerski terminal Rijeka Gateway na Zagrebačkoj obali, već i promijeniti sustav javnog gradskog prijevoza, kao i vizuru pojedinih dijelova grada i okolice, neće započeti prije druge polovine 2026. godine. S predviđenim rokom izgradnje od najmanje tri godine, kako se ranije najavljivalo, a taj će rok gotovo sigurno biti i duži, radovi neće biti završeni prije kraja 2029. godine ili početka 2030.


Projekt obuhvaća obnovu postojeće pružne dionice te izgradnju drugog kolosijeka na dionici Škrljevo – Rijeka – Opatija, odnosno Matulji. Također, napravit će se i rekonstrukcija postojećeg kolosijeka na dionici Opatija/Matulji – Jurdani te rekonstrukcija prometno upravljačkog i signalno-sigurnosnog infrastrukturnog podsustava od Škrljeva do Šapjana.


Projektom je predviđena i rekonstrukcija svih kolodvora na dionici, i to Škrljevo, Sušak – Pećine, Rijeka, Opatija/Matulji, Jurdani i Šapjane, rekonstrukcija četiri postojeća stajališta na Krnjevu, Rukavcu, Jušićima i Permanima te izgradnja sedam potpuno novih stajališta, Draga, Vežica, Školjić, Zagrad, Kantrida, Zamet i Martinkovac.


Vijadukt na Školjiću


U sklopu idejnog projekta bilo je predviđeno uklanjanje 143 objekta. Uglavnom je riječ o pomoćnim objektima u nadležnosti HŽ Infrastrukture, no na trasi postoje i privatni objekti i parcele koje će se morati otkupiti i ukloniti. Jedan od zahvata koji će promijeniti vizuru središta Rijeke je uklanjanje željezničkog mosta i nasipa kojima pruga prolazi na Školjiću, a bit će zamijenjeni vijaduktom, čime će se područje grada uz tok Rječine otvoriti prema ostatku središta Rijeke.