Grad heroj

Vukovar nije samo ratna priča, već i poželjna kontinentalna destinacija. Vrijedi pogledati što sve nudi

Bruna Matičić

foto: MIROSLAV SLAFHAUZER / Vodotoranj u Vukovaru

foto: MIROSLAV SLAFHAUZER / Vodotoranj u Vukovaru

Shvatili smo da u ovom trenutku moramo ostati prisutni na turističkom tržištu, skrenuti pozornost na sebe, jer vrijeme novih putovanja će doći. A do tada želimo ostati u fokusu našega gosta i komunicirati sve što nudimo, kazala je Marina Sekulić



Vukovar, grad heroj, grad je koji zauzima posebno mjesto u srcima ljudi i simbol je susreta i zajedništva. Riječ je o gradu koji leži na dvije rijeke, Dunavu i Vuki, grad u kojem se spaja slavonska ravnica sa srijemskim brežuljcima i koji privlači posjetitelje iz cijele Hrvatske, a svojim se mnogobrojnim turističkim atrakcijama nedvojbeno može uvrstiti na turističku kartu Hrvatske kao poželjna kontinentalna destinacija. Turističku ponudu Vukovara, u kojem značajno mjesto zauzima kulturno-povijesna baština, ali i prirodne atrakcije, aktivni turizam, gastronomija i vinska priča, a posebice Vukovarski nokturno kao mozaik sjećanja, u razgovoru nam je otkrila Marina Sekulić, direktorica Turističke zajednice grada Vukovar.


O vrijednosti kulturne baštine ovoga grada govori i činjenica da je destinacija Vukovar – Vučedol – Ilok, 2016./2017. godine proglašena nacionalnim pobjednikom izbora Europske destinacije izvrsnosti (EDEN), i to na temu kulturnog turizma. Navedena se nagrada dodjeljuje za još uvijek nedovoljno istražene i neotkrivene destinacije za koje struka smatra da kriju enorman potencijal, a Vukovar upravo to i jest, nedovoljno otkriven dragulj hrvatskoga Podunavlja s velikim turističkim potencijalom.


– Naša nastojanja idu u smjeru pozitivne i optimistične turističke slike Vukovara. Vukovar je sam po sebi svojevrstan brend, i već samim proživljenim u recentnoj povijesti, na neki se način u startu razlikuje o drugih odredišta. Interes za posjet Vukovaru, organizaciju susreta svih vrsta, od kongresa, konferencija, studijskih putovanja, sportskih natjecanja i ostalih je velik, a gosti se uvijek iznenade ponudom, uređenošću, ljubaznošću, gostoljubivošću i nadasve optimizmom na koji naiđu, kazala je Marina Sekulić.


Obećavajući početak




Sekulić ističe da je predodžba o Vukovaru i dalje usko vezana za rat, ratna razaranja i stradanja, no ona prilikom posjeta uvijek padne u drugi plan, jer Vukovar je grad koji posjetiteljima nudi nebrojene mogućnosti i atrakcije. Domaći i strani turisti polako i sami otkrivaju ljepote Vukovara koji iz godine u godinu bilježi sve veći broj turističkih posjeta, no, nažalost, ove je godine dijelio sudbinu s ostalim turističkim destinacijama Hrvatske.


– Ova je godina prema svim najavama bila vrlo obećavajuća i sve je ukazivalo na to da je pred nama još jedna rekordna turistička godina. Još u siječnju i veljači, prema službenim podacima, bilježili smo znatna povećanja u dolascima i noćenjima. Također, najave za uplovljavanje riječnih kruzera bile su iznimne, te je ove godine u vukovarsku luku trebalo pristati preko 350 međunarodnih riječnih kruzera. No, u ožujku smo se kao i ostatak svijeta suočili s krizom pandemije koronavirusa koja je još uvijek aktualna i čiji ishod nitko sa sigurnošću ne može predvidjeti. U Vukovaru smo se, zasigurno više nego u ostatku Hrvatske, naučili na, blago rečeno, krizne situacije. Shvatili smo da u ovom trenutku moramo ostati prisutni na turističkom tržištu, skrenuti pozornost na sebe, jer vrijeme novih putovanja će doći. A do tada želimo ostati u fokusu našeg gosta i komunicirati sve što nudimo, kazala je Marina Sekulić.
Vukovar ima sve što turisti u ovim vremenima traže. Vrlo je blizu te se do njega može doputovati automobilom, a posjetiteljima nudi sigurnost, izoliranost, očuvanu prirodu, aktivni turizam, odličnu eno-gastronomsku ponudu, kvalitetan smještaj i, na koncu, pristupačnu cijenu.


– Naime, trendovi u turizmu su se promijenili preko noći i potražnja za ovakvom ponudom raste, destinacije u kojima nema masovnosti, a koje, s druge strane, mogu zadovoljiti sve potrebe suvremenog putnika, ono su što će se tražiti u budućnosti i to ono što Vukovar nudi, rekla je Sekulić, a TZ grada Vukovara odlučno je odgovorila u novoj promotivnoj kampanji i prilagodila se potražnji u turizmu. Koristeći postojeći naziv »Vukovar za sva vremena« htjeli su poslati poruku da su destinacija za sva vremena, ona dobra, ali i za ona manje dobra.


MIROSLAV SLAFHAUZER / Franjevački samostan sv. Filipa i Jakova


Jedini spomenik s vidljivim ratnim ranama

Prema riječima Marine Sekulić, nakon obnove grada, Vodotoranj bi trebao ostati jedini spomenik s vidljivim ratnim ranama u Vukovaru.


– Kada je sagrađen krajem šezdesetih godina prošlog stoljeća, nitko nije ni slutio da mu je namijenjena ovakva povijesna uloga. Gađan je s više od 900 projektila, zadobio je 640 ratnih rana, ali je ostao stajati, odbio se srušiti. Tada je bio simbol otpora i nepobjedivosti, a danas je simbol hrvatskog zajedništva. Prije rekonstrukcije i mogućnosti unutarnjeg obilaska, Vodotoranj je bio magnet za posjetitelje i jedna od najfotografiranijih atrakcija u gradu. Uvjereni smo da će i sada biti razlog dolaska u Vukovar, ali i nezaobilazna točka tijekom posjeta, istaknula je.

Digitalne kampanje


Osim toga, nekolicinu kampanja proveli su i tijekom ljeta, što je rezultiralo posjetom novinara, dodatnim objavama i povećanju vidljivosti destinacije.


– Prateći trendove, uveli smo i dodatne kampanje na digitalnim kanalima, kao što su objave #Throwbackthursday ili #Gastropetak gdje sustavno promoviramo destinaciju i turističke proizvode. Već nakon popuštanja prvih mjera uvedenih uslijed pandemije, dočekali smo svoje prve individualne goste, a prema dosadašnjim pokazateljima očekujemo da ćemo do kraja godine ostvariti oko 40 posto rezultata u odnosu na isto razdoblje prošle godine, rekla je Sekulić.


Najveći broj posjetitelja Vukovar bilježi upravo u studenom kada se obilježava Dan sjećanja na žrtve Domovinskog rata i Dan sjećanja na žrtvu Vukovara i Škabrnje.


– Već početkom studenoga osjetno se povećava broj posjeta Vukovaru. Naime, službeni program obilježavanja Dana sjećanja uglavnom traje od 16. do 20. studenoga, no brojne aktivnosti organiziraju se i u danima prije i poslije. Nekako je uvriježeno da je ovo vrijeme najprikladnije za doživljaj Vukovara u kontekstu ratnih stradanja i posjeta mjestima stradanja te se mnogi odluče posjetiti Vukovar upravo u ovo doba godine. Ove godine prvi put 18. studeni je neradni dan i mišljenja smo da bi to pridonijelo velikom broju posjetitelja i sudionika u Koloni sjećanja, no zbog pandemije koronavirusa i mjera koje su na snazi, vjerojatno će broj biti znatno manji od očekivanoga. Do sada su se posjetitelji samo na Dan sjećanja brojili u desecima tisuća, stoga vjerujemo da će iduća godina, kada se obilježava 30. obljetnica, te brojke i nadmašiti. Za ovu je teško bilo što predvidjeti. Program je pripremljen i prilagodit će se u tom trenutku važećim epidemiološkim i sigurnosnim mjerama, objasnila je Marina Sekulić.


TZ VUKOVAR / Vukovarska barokna jezgra


Vukovarski nokturno


Najznačajnija turistička ponuda Vukovara jest posjet mjestima stradanja objedinjen pod nazivom Vukovarski nokturno, a posebno mjesto među turističkim atrakcijama zauzima nedavno obnovljen Vukovarski vodotoranj otvoren za posjetitelje.


– Vukovar jednostavno ima svoje mjesto u srcima ljudi, o čemu svjedočimo iz dana u dan, a jedan od ključnih simbola grada je Vukovarski vodotoranj. Od simbola otpora i nepobjedivosti prometnuo se u junaka novog milenija i u simbol hrvatskog zajedništva. Zbog svoje važnosti i samog oblika, visine od 50 metara na povišenom platou, postao je putokaz, orijentir i svjetionik, u pravom smislu riječi, kazala je Sekulić te pridodala kako je rekonstrukcija Vodotornja i njegova prenamjena u Memorijalno spomen- obilježje odrađena s minimalnim zahvatima, a uključila je potrebne konzervacije. Osim Vodotornja, tu su i popratni sadržaji poput suvenirnice, ugostiteljskog objekta s dječjim igralištem te amfiteatar s pogledom na Dunav.


U prostoru nekadašnje vodospreme smjestio se Muzeološki postav koji na primjeren način priča priču o hrabrim ljudima, o Domovinskom ratu i stradanju Vukovara i samog Vodotornja. Od muzeološkog postava do vrha Vodotornja vodi dugačka izlomljena staza koja simbolizira težak uspon Hrvatske u borbi za slobodu i neovisnost, a na vrhu se nalazi vidikovac s fascinantnim pogledom na moćni Dunav, Srijem i na obnovljeni grad, kao svojevrstan pogled u budućnost. Na samom vrhu nalazi se i jarbol s hrvatskim stijegom te stope vojničkih čizama koje čuvaju sjećanje na preminule vukovarske branitelje, Ivana Ivaniku i Hrvoja Džaltu, koji su se tijekom tromjesečne opsade grada svaku noć penjali na toranj i mijenjali hrvatsku zastavu koju je neprijatelj dan prije uništio granatiranjem i Vukovarcima davali novu nadu.


 Marin Sekulić / Foto: MIROSLAV SLAFHAUZER

Marin Sekulić / Foto: MIROSLAV SLAFHAUZER


Eno-gastronomski doživljaj

Uz vrhunske i višestruko nagrađivane muzeje, kao što je Gradski muzej Vukovar i Muzej vučedolske kulture, u turističku ponudu Vukovar je uvrstio i novootvoreni Franjevački muzej Vukovar u Franjevačkom samostanu sv. Filipa i Jakova, kao i Rodnu kuću prvog hrvatskog nobelovca, dr. Lavoslava Ružičke, o čijem životu i djelu posjetitelji mogu saznati iz prve ruke, odnosno putem holograma. Za ljubitelje prirode i aktivnog odmora, prije svega cikloturiste, važno je spomenuti da je Vukovar dio Međunarodne dunavske biciklističke rute EuroVelo 6, stoga i je i to jedan od razloga posjeta ovom kraju. Dunav pruža neslućene mogućnosti, a vukovarska šetnica uz Dunav jedna je od najljepših. Posjetitelji u dunavskim valovima mogu uživati na autohtonim čamcima, tzv. čikljama ili ploveći Dunavom panoramskim turističkim brodom otkriti posve novu perspektivu grada ili naići na popularnu Vukovarsku adu, pjeskovit otok koji pruža utočište i mir, a u ljetnim mjesecima bijeg od vrućina. Osim toga, za ovaj dio Hrvatske neizostavan je eno-gastronomski doživljaj, a Vukovar nudi najbolje od srijemske i slavonske kuhinje, te specijalitete koje se nikako ne smije propustiti, a nalaze na jelovnicima svih restorana u gradu i okolici: od ribljih do mesnih jela, slastica i dobre kapljice iz srijemskog vinogorja.

Dignuo se iz pepela


Danas je Vukovar postao jedna od vodećih destinacija kontinentalnog turizma u Hrvatskoj, a tome su pridonijeli brojni infrastrukturni projekti kojima se grad, na koncu, doslovno dignuo iz pepela. Vukovar danas ima svjetski nagrađivane muzeje, obnovljenu baroknu jezgru koja čini prepoznatljive vizure grada, uređene šetnice i biciklističke staze te je prepoznata europska destinacija hrvatskog Podunavlja.


– Napredak nas obavezuje na dalje i na više. U tijeku su projekti koji će našu poziciju top destinacije dodatno učvrstiti. Među njima je izgradnja Arheološkog parka Vučedol, kompleksa koji će pružiti dodatne sadržaje za razne ciljane skupine, od planetarija, vučedolskog sela, ugostiteljskih sadržaja, pa do istraživačkog centra. Osim toga, nazire se i projekt turističke valorizacije Park-šume Adica s adrenalinskim parkom, bungalovima, kampom i ambijentalno osvijetljenom šumom, kao i nastavak izgradnje šetnica uz Dunav i Vuku, istaknula je Sekulić, naglasivši kako trenutačno najvažnijim smatraju osigurati da kvalitetu ponude prati i kvaliteta usluge u destinaciji.
Vodeći se time, u suradnji s Gradom Ilokom i TZ-om općine Nijemci, pokrenuli su projekt integriranog upravljanja kvalitetom u destinaciji IQM Destination Dunav i Srijem. Cilj im je poboljšati cjelokupnu kvalitetu destinacije povezivanjem subjekata u destinaciji kako bi gostima pružili najbolju uslugu, promicali kvalitetu i poticali na izvrsnost.


Dvorac Eltz u Vukovaru


– Možemo se pohvaliti vrlo dobrim ugostiteljskim objektima, trenutačno brojimo 44 smještaja s preko 1.000 ležajeva, a u jeku pandemije otvorena su dva nova objekta. Veseli nas što i privatni sektor prati razvoj turizma i prepoznaje ga kao izvor prihoda, rekla je Sekulić te zaključila:


– Na nama je da tu priču razvijamo, umrežavamo javni i privatni sektor, turističke subjekte međusobno, potičemo lokalnu i autohtonu priču, podižemo kvalitetu, da upravljamo destinacijom, a što nam osigurava konkurentnost na zahtjevnom turističkom tržištu.


Vučedolska golubica