Ministar gospodarstva

Vrdoljak: Zašto živim zidom ne zaustave tankere koji prevoze uvoznu naftu Jadranom

Jagoda Marić

Snimio Darko JELINEK

Snimio Darko JELINEK

Na uvoznoj nafti, a uvozimo je 80 posto, zarađuju uvozni lobiji, a građani je plaćaju više nego što će ikada plaćati hrvatsku naftu. Kompanije koje uvoze naftu, plin, struju ne gledaju blagonaklono na gradnju Plomina jer on znači manje struje iz uvoza, a projekt eksploatacije nafte i plina u Jadranu znači manje uvoza tih energenata 



Od završetka predsjedničkih izbora u Hrvatskoj, nagađa se o datumu parlamentarnih izbora, pa se u špekulacijama o Vladinim potezima za popravljanjem rejtinga kod birača spominje i javna ponuda u HEP-u.


No, u resoru ministra gospodarstva Ivana Vrdoljaka, potpredsjednika HNS-a, i bez toga se događaju stvari koje javnost prati sa zanimanjem: pregovori s MOL-om oko upravljnja Inom, sudbina domaćih rafinerija, ali i budućnost plana o eksploataciji nafte i plina u Jadranu. 


 Jeste li se u Vladi dogovorili kad će biti parlamentarni izbori? Razgovarate li već o tome?




  – Nismo o tome razgovarali u Vladi, ali jesmo unutar HNS-a. Premijer i predsjednica HNS-a vrlo brzo će razgovarati o mogućim terminima izbora. 


 Hoće li izbori biti prije jeseni?


  – Ostavimo predsjednicima stranaka da prvo razgovaraju o tome. 


Dobili ste više od dvije tisuće primjedbi i upita za eksploataciju nafte i plina u Jadranu, a za kopno su takve primjedbe izostale. Što mislite zašto?


  – Meni je žao što je to tako. To pokazuje kolika je razina znanja kod onih koji tu temu pokušavaju iskoristiti za svoju osobnu korist. I na kopnu moramo poštovati visoke ekološke standarde i najbolje tehnologije. Naš je posao zaštititi i hrvatsko kopno i podzemne vode i poljoprivredno zemljište, jednako kao i Jadran.


No, čini se da zaštita kopna, podzemnih voda i plodnog zemljišta ostalima nije tako atraktivna. Nije mi jasno zašto oni koji prijete da će blokirati istraživanja morskim živim zidom, ne prijete da će živim zidom zaustaviti tankere koji prevoze uvoznu naftu Jadranom. Možda bi bilo dobro da to učine.


Uvozimo 80 posto nafte koji dolaze tankerima kroz hrvatski Jadran. Tankeri puni nafte su potencijalna ekološka bomba i ispuštaju balastne vode. Bilo bi dobro da naprave živi zid i zaustave uvoznu naftu i tankere koji dolaze u Jadran. To su ekološke bombe. Ali očito žele zaustaviti samo naftu koja se proizvodi u Hrvatskoj.


Kako to da to nitko ne spominje? To da Hrvatska poveća svoju proizvodnju nafte je prijetnja, ali uvoz nafte nije. 


 Znam da ste ironični, ali sad kad već to spominjete ima li država pod kontrolom sve te tankere koji s naftom dolaze u Jadran?


  – To su sve kontrolirani procesi i nemamo ekoloških incidenata. Ako se dogodi nekakav incident on će biti iskontroliran. 


 Pa dobro nije sve urota uvoznog lobija, zašto je teško vjerovati da se ljudi bore za zaštitu okoliša?


  – Ako netko misli zaustaviti proizvodnju nafte u Hrvatskoj ja ga pozivam da prvo zaustavi uvoznu naftu, na kojoj zarađuju uvozni lobiji, a hrvatski građani plaćaju više nego što će ikada plaćati hrvatsku naftu. Imamo kompanije koje uvoze naftu, plin, struju i vjerujem da oni ne gledaju blagonaklono na gradnju Plomina jer on znači manje struje iz uvoza, a projekt eksploatacije nafte i plina u Jadranu znači manje uvoza tih energenata. 


Opširnije u tiskanom izdanju Novoga lista u današnjem prilogu “Pogled”