
Foto Arhiva NL
Od 8,03 eura koje plati putnik, vozaču nakon svih odbitaka ostaje tek 4 eura – bez uračunatih troškova goriva, amortizacije i doprinosa, tvrdi naš sugovornik
povezane vijesti
- Uber pod istragom. Namjestio je algoritme tako da poveća profit na štetu kupaca, ali i svojih vozača
- U Hrvatskoj radi oko 27 tisuća taksista. Dogodine će morati ishoditi novi obvezni dokument
- Opljačkao vozača taksija pa pobjegao s novcem. Intenzivna potraga urodila plodom – nađen u trgovačkom centru
Taksi vozač iz Pule, koji je, kako nam je rekao, 2018. godine započeo raditi preko platforme Uber, danas više ne šuti. Iako ga je posao tada oduševio – zbog fleksibilnosti, zarade i načina na koji je tehnologija olakšala kontakt s korisnicima – danas više ne prepoznaje sustav u kojem svakodnevno vozi. Želeći ukazati na poteškoće s kojima se vozači suočavaju, ne samo na Uberu već i na Boltu, odlučio je javno progovoriti o iskustvu koje ga je dovelo do ruba.
Apsurdna situacija
Do 2024. godine bio je, kaže, sasvim zadovoljan. Cijene su bile korektne, a iako ponekad neuobičajeno niske za klasične taksiste s taksimetrom, bile su privlačne korisnicima.
Prošle je godine minimalna cijena vožnje u kategoriji uberX iznosila 7,50 eura, za Confort 8,80 eura, dok je vožnja kombijem (uberXL) stajala 12,50 eura.
No, 2025. je donijela drastičan pad: cijena za običan automobil pala je na 5,40 eura, Confort je stajao 8,25 eura, a kombi 8,80 eura. U međuvremenu je usluga poskupjela za jedan euro, no, kako kaže naš sugovornik, »situacija je i dalje apsurdna«.
– U doba kad sve poskupljuje – od goriva do osnovnih potrepština – ovako rušiti cijene na tržištu i nuditi nerealno niske iznose za prijevoz potpuno je nelogično. Takav pristup narušava odnose među vozačima, osobito s onima koji nisu na aplikacijama.
Često čujemo prigovore na nepoštenu praksu i nelojalnu konkurenciju, govori vozač.
Još jedan problem koji ističe odnosi se na strukturu zarade: platforme Uber i Bolt uzimaju 25 posto provizije po vožnji. To znači da se i ovako snižena cijena dodatno umanjuje za vozača. Ako je pritom obrt ili tvrtka u sustavu PDV-a, dodatnih 25 posto ide državi.
– U konačnici, vozaču ostaje tek sramotna svota, tvrdi naš sugovornik. Primjerice, od 8,03 eura koje plati putnik, vozaču nakon svih odbitaka ostaje tek 4 eura – bez uračunatih troškova goriva, amortizacije i doprinosa.
Labava regulacija
Obratili smo se Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture s pitanjem: postoje li uopće zakonski regulirane minimalne cijene za taksi prijevoz? Odgovor je bio jasan: ne postoje.
Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu propisano je da se taksi prijevoz može obavljati putem taksimetra ili elektroničkih aplikacija, ali zakon ne propisuje minimalne ni maksimalne cijene usluga, već cjenik određuje sam prijevoznik.
– Platforme imaju pravo same odrediti cijene prema vlastitom poslovnom modelu i tržišnim uvjetima. Ministarstvo nije nadležno za odnose između vozača i platformi jer se radi o privatnim ugovorima, objašnjavaju iz Ministarstva.
Na pitanje o PDV-u, uputili su nas na Poreznu upravu. Prema njihovu tumačenju, platforme kao što su Uber i Bolt formalno ne obavljaju prijevoz, već samo spajaju vozače s korisnicima. Stoga su obveznici PDV-a oni koji zapravo izvršavaju uslugu – vozači, odnosno njihovi obrti ili društva.
– Strani porezni obveznici (platforme) naplaćuju proviziju i izdaju račun vozaču. Na tu uslugu povezivanja ne plaća se PDV u zemlji sjedišta platforme, već je vozač, kao primatelj usluge, obvezan platiti hrvatski PDV po stopi od 25 posto, neovisno o tome je li upisan u registar PDV-a ili ne.
Tako obračunati PDV primatelj usluge koji je upisan u registar obveznika PDV-a može odbiti kao pretporez uz ispunjenje uvjeta propisanih člankom 60. Zakona o PDV-u, pojašnjavaju iz Porezne uprave.
Taksi više nije luksuz
Iz Bolta odgovaraju da njihova platforma omogućuje jednostavno naručivanje vožnji uz pomoć napredne tehnologije. Ističu da već šest godina vode na tržištu zahvaljujući pristupu koji, kažu, balansira potrebe vozača i korisnika.
– Cijene se ne određuju proizvoljno, već prema dinamici ponude i potražnje. Više cijene možda bi koristile platformi, ali cilj je dostupnost usluge i pravedna zarada vozača. Takav model omogućuje tržišno realne cijene koje odražavaju stvarnu situaciju u prometu, potražnju od strane korisnika i dostupnost vozača.
Općenito, više cijene bi išle u korist platformi, no cilj je održati ravnotežu koja osigurava dostupnost usluge korisnicima po prihvatljivim cijenama, a istovremeno pravednu naknadu vozačima, kaže Sanja Babić iz Bolta.
Napominju i da je svaki peti vozač obrtnik, što pokazuje da je taj model vožnje sve privlačniji. Bolt, tvrde, plaća sve poreze i naknade, a svaka vožnja je transparentna i evidentirana.
Uber, unatoč poslanim upitima, do zaključenja teksta nije poslao očitovanje.