Modernizacija

Popularno zdanje na autocesti kod Zagreba odlazi u povijest, doznajemo što će tamo biti

Dražen Katalinić

Photo: Robert Anic/PIXSELL

Photo: Robert Anic/PIXSELL

Procijenjena vrijednost prve faze je 7,8 milijuna eura



Počeli su radovi na uređenju odmorišta Zagreb na autocesti A3 prema Bregani koji uz ostalo predviđaju i rušenje popularnog motela Plitvice, u vlasništvu Nacionalnog parka Plitvice.


Radovi u prvoj fazi uređenja odmorišta trebali su početi još u trećem tromjesečju prošle godine, no u HAC-u navode da su počeli čim su ishođene sve građevinske dozvole za izvođenje novog priključka odmorištu i za gradnju privremenih spojnih cesta za novi cestovni priključak.


Procijenjena vrijednost prve faze uređenja odmorišta Zagreb bila je 7,8 milijuna eura (59 milijuna kuna), a vrijednost investicije tj. ugovorenih radova iznosi nešto manje, odnosno 7,59 milijuna eura.


Veliki dugovi




U drugoj fazi uređenja odmorišta, čija je priprema u tijeku, planira se rušenje motela Plitvice, uređenje preostalih površina odmorišta na kojima se uz prometne površine nalaze i objekti koje koristi motel Plitvice, a na kojima je također planirano uvođenje novih suvremenih uslužnih objekata i sadržaja, navode u HAC-u.


Također, uklonit će se i postojeće dotrajale Inine benzinske postaje na oba platoa odmorišta i gradit će se nova benzinska crpka s trgovinom i ugostiteljskim objektom, i to samo na južnoj strani odmorišta, gdje se nalazi motel, dok će se na sjevernoj strani graditi parkiralište za kamione te elektropunionica za osobna i teretna vozila. Sve zajedno bi u konačnici trebalo potpuno transformirati postojeći izgled poznatog odmorišta na zagrebačkoj obilaznici koje je u svojih 40 godina postojanja imalo motel, autokamp, restoran, dva caffe bara i prijelaz s jedne na drugu stranu, tj. popularnu pasarelu.


Na natječaj za ovu atraktivnu lokaciju javili su se svi distributeri naftnih derivata u Hrvatskoj, a pobijedila je Ina, koja je ponudila mjesečnu naknadu od nešto više od 70 tisuća eura bez PDV-a, dok za benzinske crpke koje su sada kod motela Plitvice plaćaju oko tri tisuće eura mjesečno.


Tako bi se legendarni motel-nadvožnjak trebao konačno srušiti, a 33 radnika koja su pred mirovinu, vjerojatno će ostati bez posla. Tijekom 2021. godine otvoren je predstečajni postupak tvrtke Motel Plitvice d.o.o. zbog nagomilanog duga od 39,6 milijuna kuna, od čega na HAC otpada 33,4 milijuna kuna. Realizacija te faze uređenja odmorišta ovisit će o sudskom postupku o utvrđivanju stečaja nad tvrtkom koja upravlja motelom Plitvice, a koja od 1996. posluje s gubitkom.


Sam motel opterećen je različitim sudskim sporovima, a prema analizi tehničkog stanja objekta od prije deset godina i procjeni potrebnih ulaganja, utvrđeno je izrazito loše tehničko stanje objekta zbog manjkavog, neadekvatnog i zastarjelog načina održavanja te su procijenjene potrebe ulaganja tada iznosile više od 3,5 milijuna kuna, kako bi se objekt u građevinskom i tehničkom smislu doveo u funkcionalno stanje.


HAC, naime, upravlja zagrebačkom obilaznicom, pa je u njegovoj nadležnosti i zemljište na kojem se nalazi motel Plitvice, čiji se dug nagomilao zbog iznosa koji motel Plitvice treba plaćati za zakup zemljišta.


Odličan početak


Iako je HAC Motelu Plitvice d.o.o. nudio sklapanje ugovora o korištenju cestovnog zemljišta, na što je Motel Plitvice polagao pravo jer je smatrao da je vlasnik nekretnina koje su dio javne ceste, do dogovora nije došlo jer je Motel Plitvice odbijao plaćati naknadu HAC-u, što je riješeno presudom Trgovačkog suda u Zagrebu kojom je Motelu Plitvice d.o.o. naloženo da HAC-u mora isplatiti naknade uvećane za zatezne kamate u ukupnom iznosu većem od 10 milijuna eura.


U sklopu kompleksa odmorišta nekad se nalazio autokamp koji je od Univerzijade pa sve do 2013. i otvaranja kampa Zagreb u Rakitju bio jedini autokamp u Zagrebu i bližoj okolici.


Kompleks odmorišta je prvih godina odlično poslovao, no prvi velik udarac primio je 1996. godine kada je po novodonesenom Zakonu o autocestama HAC postao vlasnik svih objekata uz autoceste, pa tako i motela Plitvice s pratećim objektima, a tadašnji pravnici tvrtke propustili su tražiti obeštećenje zbog čega je motel Plitvice danas u neravnopravnom položaju u odnosu na HAC.


Tijekom pandemije COVID-19 objekti su bili mobilizirani kao karantena za vozače teretnih vozila koji su bili u tranzitu. Od izbijanja rata u Ukrajini motel Plitvice je ponovo mobiliziran radi smještaja izbjeglih žena i djece iz Ukrajine koji su u motelu bili sve do početka 2023.


Upečatljiv trag urbane i turističke arhitekture


Motel Plitvice građen je tijekom 1983. i 1984. godine, a investitori su bili Nacionalni park Plitvice, Ina-Trgovina i nekadašnji SIZ za ceste SR Hrvatske. Radove je izvodilo poduzeće Industrogradnja iz Zagreba zajedno s tridesetak kooperanata.


Projektanti su bili eminentni zagrebački arhitekti Zdravko Bregovac i Ivan Piteša, koji su ostavili upečatljiv trag urbane i turističke arhitekture u drugoj polovini 20. stoljeća, a sam motel je jedan od zadnjih primjeraka jugoslavenskog dizajna 80-ih godina prošlog stoljeća. Odmorište Zagreb bilo je prvo izgrađeno odmorište na autocestama u Hrvatskoj.


Do 1981. u Hrvatskoj su postojali tek kraći odsječci autocesta te odmorišta nisu bila ni potrebna jer su tu funkciju ispunjavale mnogobrojne gostionice, svratišta i benzinske pumpe uz »obične« magistralne ceste (poput Macole uz ličku magistralu, Starih hrastova kod Popovače ili gostionica u okolici Zdihova poznatih po janjetini uz staru Riječku cestu).