Korisnici nezadovoljni

Ozbiljni problemi u radu ePorezne: “Obećali su brzinu i jednostavnost, a sustav uopće ne funkcionira”

Dražen Katalinić

Photo: Slavko Midzor/PIXSELL

Photo: Slavko Midzor/PIXSELL

Digitalna platforma puštena u rad 12. svibnja, no korisnici se žale na poteškoće



Knjigovođe, kao i svi korisnici digitalnog sustava Porezne uprave ePorezna, žale se na ozbiljne poteškoće u radu te digitalne platforme, koji su počeli 12. svibnja kada je pušten u rad novi informacijski sustav.


Iako je Porezna uprava uredno obavijestila javnost da će do 12. svibnja zbog testiranja novog digitalnog sustava biti onemogućen pristup pojedinim servisima Porezne uprave, uključujući i servis e-građani, poteškoće su se nastavile i nakon što je testiranje sustava završilo, upozoravaju u udruzi Pokret koja okuplja korisnike ePorezne, knjigovođe, računovođe i sve poduzetnike koji svakodnevno rade unutar sustava, a koja je otvorenim pismom javnosti željela ukazati na probleme u radu s novim digitalnim sustavom Porezne uprave.


– Iako je bilo najavljeno da će “svi procesi biti pojednostavljeni i ubrzani” s većom učinkovitošću te smanjenjem opterećenja poreznih obveznika, u stvarnosti, korisnici su dobili sustav koji ne funkcionira ni u temeljnim svakodnevnim funkcijama, poručuju iz Pokreta i podsjećaju da je projekt modernizacije informacijskog sustava Porezne uprave koštao 56,5 milijuna eura, a financira se iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.


Netočni obračuni




Dodaju da svi korisnici ePorezne svakodnevno trpe zastoje u radu, gubitak vremena, nemogućnost izvršavanja obveza te ozbiljne funkcionalne poteškoće koje su izravna posljedica, kako su naveli, nespremnog i nedovoljno testiranog sustava.


– Novi sustav ePorezna donio je brojne tehničke probleme, kašnjenja, netočne obračune i nepraktično, neintuitivno korisničko sučelje. Knjigovodstveni uredi dnevno troše sate na pokušaje izvršenja osnovnih obaveza, prijavljujući greške, dok usluga prema krajnjim korisnicima trpi, kažu knjigovođe okupljene u Pokretu.


Napominju da su korisnici putem web-forme “Pišite nam” Poreznoj upravi prijavljivali greške u sustavu i dostavili joj 394 konkretna komentara korisnika sustava na što su im iz Porezne uprave 22. svibnja poručili da “nisu uočene niti su nam prijavljene poteškoće”, što je posebno razbjesnilo knjigovođe zbog čega su se odlučili obratiti medijima.


– Ovaj službeni odgovor potpuno zanemaruje stvarnost s terena, gdje su korisnici svakodnevno suočeni s greškama, zastojima i nemogućnošću izvršavanja osnovnih funkcija. Čini se kao da Porezna uprava ili nije u potpunosti upoznata s problemima, ili ih namjerno umanjuje, navode u Pokretu.


Iz Porezne uprave su na upit naše redakcije odgovorili kako su odmah po uočenim poteškoćama provedene tehničke prilagodbe, od kojih su mnoge već implementirane u sustav, dok su ostale u završnim fazama implementacije. O svakoj od njih strukovne udruge su pravovremeno obaviještene, uključujući poboljšanja poput produljenog trajanja sesije, izmjena u prikazu i ispisima PKK kartice, povećanja preglednosti i stabilnosti sučelja te novih funkcionalnosti koje su u planu za 7. srpnja ove godine, navode u Poreznoj.


Dijalog sa strukom


Također su naveli da Porezna uprava “kontinuirano razvija i nadograđuje sustav ePorezna u suradnji s predstavnicima strukovnih udruga, među kojima su Sekcija računovođa Hrvatske obrtničke komore i Inicijativa profesionalnih računovođa Hrvatske.


– Porezna uprava vodi strukturirani dijalog s predstavnicima struke, uz redovite sastanke i intenzivnu komunikaciju pri čemu navedene strukovne udruge aktivno sudjeluju u iznošenju primjedbi, prijedloga i testiranju sustava, što je potvrđeno i u javnim izjavama njihovih predstavnika.


No, u udruzi Pokret tvrde upravo suprotno. Kažu da nije bilo prethodne komunikacije sa strukom koja ga koristi svakodnevno, niti edukacije. Pitaju Poreznu tko je dao javne izjave, odnosno predstavnici kojih udruga i kada. Također se pitaju zašto toliki broj korisnika, pa i članova udruga, javno izražava frustraciju ako suradnja zaista funkcionira? Zanima ih i koje su “tehničke prilagodbe već implementirane” ako korisnici danima prijavljuju iste greške.


Na opasku iz Porezne uprave da su dostupni priručnici i podrška, iz Pokreta odgovaraju kako korisnici prijavljuju da upute ne odgovaraju stvarnom sučelju. Knjigovođe okupljeni u Pokret stoga zaključuju da sustav nije bio testiran u realnim uvjetima.


– Povjerenje se ne gradi općim frazama, nego dokazima, poručuju Poreznoj upravi.


Iako je u međuvremenu Porezna uprava izvršila tek manje izmjene, koje u Pokretu smatraju kozmetičkima, ključni problemi i dalje su prisutni, kažu, a sustav i dalje ne funkcionira u osnovnim segmentima svakodnevnog rada.


Šest milijuna transakcija na dan


Da bi moglo biti problema sa sustavom, vidjelo se sredinom prošlog mjeseca kada su u Poreznoj priznali da promjene u elektroničkim uslugama zasad “mogu vidjeti samo službenici Porezne uprave”, ali ne i korisnici, odnosno građani i poduzetnici kojima je namijenjen, što je novi sustav učinilo besmislenim.


Tada su iz Porezne objasnili da će “usluge usmjerene prema poreznim obveznicima biti isporučene u kasnijim fazama projekta”. Informacijski sustav Porezne uprave obradi više od šest milijuna transakcija dnevno, a godišnje zaprimi i obradi više od devet milijuna obrazaca poreznog knjigovodstva.


Digitalnom transformacijom Porezne uprave očekuje se da će 80 posto postojećih postupaka utvrđivanja i naplate poreza provoditi digitalno.