Nove preporuke

Odmori na otvorenom, marende u školama: Evo kako će ove godine izgledati nastava

Ingrid Šestan Kučić

U primjeni ostaju tri modela nastave, ovisno o epidemiološkoj situaciji



RIJEKA – Za razliku od prošle školske godine, kad je školama preporučeno da se odmori za vrijeme nastave ne organiziraju izvan učionica, sad je školama stigla nova preporuka Ministarstva znanosti i obrazovanja prema kojoj će se u predstojećoj školskoj godini odmori za vrijeme nastave organizirati u što većoj mjeri na vanjskim prostorima. Ministarstvo je jučer izdalo novi dokument vezan uz modele i preporuke za novu školsku godinu u kojem stoji da je nužno tijekom boravka učenika u školi organizirati odmor na koji učenici mogu izaći iz učionice.
Posebno se preporučuje da učenici izađu na otvoreno tijekom odmora kad god to vremenske prilike dopuštaju, a odmori izvan učionice nužni su zbog očuvanja tjelesnog i mentalnog zdravlja i dobrobiti učenika te zbog boljeg održavanja i usmjeravanja pažnje tijekom nastave. Također, prepruka je u što većoj mjeri boraviti na otvorenom i kada je sama nastava u pitanju.


Pridržavanje uputa


Istovremeno se školama i dalje preporučuje raspored prema kojem se nastava izvodi u blok-satovima te je najavljeno da će se Škola na Trećem i dalje prikazivati, a kao i lani, u idućoj školskoj godini na snazi će biti tri modela nastave – uživo (model A), kombinacija nastave uživo i online (model B) te online nastava (model C). O primjeni pojedinih modela će, kao i do sada, odlučivati lokalni stožeri, dok prijedlog promjene modela lokalnom stožeru podnosi škola uz suglasnost osnivača.


Što se tiče prvog dana nastavne godine koja započinje u ponedjeljak, nema jedinstvene preporuke za njegovu organizaciju. U Ministarstvu navode da će svaka ustanova pronaći najbolja rješenja uz provođenje epidemioloških mjera.




– Prije 6. rujna, odnosno prvoga dana nastavne godine, učenici trebaju biti obaviješteni o vremenu dolaska u školu te pridržavanju svih uputa, kao i o učionici u kojoj će se za njih izvoditi nastava. Upute koje su propisane vezano uz prijevoz, ulaz/izlaz, kao i sve druge, primjenjuju se od prvoga dana. S obzirom na to da će učenicima biti podijeljeni i udžbenici, potrebno je razraditi protokol njihova preuzimanja. Trajanje nastave prvoga dana moguće je prilagoditi specifičnostima prostora i broja učenika, a poželjno je da s učenicima bude samo razrednik, a ne i drugi učitelji/nastavnici, preporučuju u Ministarstvu.


Naglašavaju i da škola može prvoga dana planirati i izvođenje nastave, što također ovisi o odluci svake škole, a škole moraju na temelju broja učenika i ulaza u ustanovu utvrditi protokol dolaska, ulazaka i izlazaka za učenike te protokole kretanja po hodnicima, kao i detaljno razraditi plan održavanja higijene i propisane dezinfekcije.


U preporukama stoji i da su ravnatelji dužni omogućiti izvođenje blok-sata (dvosat ili trosat) za učenike od petog do osmog razreda i učenike srednjih škola, pri čemu je osobito važno smanjiti broj dana održavanja nastave u jednom tjednu učitelja i nastavnika koji rade u dvije ili više škola. Ministarstvo također navodi i da se dnevni raspored sati izvodi s početkom koji ovisi o definiranom rasporedu ulaska u školu. Isto tako, postoji mogućnost da u određenim slučajevima nema školskoga zvona koje označava početak nastave, kraj ili početak nastavnoga sata.


Opet u blagovaonice


Ponovo je omogućeno prehranu učenika organizirati u blagovaonici na način propisan Uputama HZJZ-a, pri čemu učenike u blagovaonicu vodi učitelj koji je s učenicima prije toga imao nastavu. Ako se prehrana organizira u blagovaonici, nužno je izraditi raspored boravka u blagovaonici, pri čemu se vodi računa o dobi djeteta i vremenu ulaska učenika u školu, a moguće je i postavljanje pregrada na stolovima.


Iako svi učenici školsku godinu započinju uživo, Ministarstvo je predvidjelo i mogućnost prelaska na online nastavu.


– Budući da učenici razredne nastave u toj dobi nisu spremni samostalno koristiti digitalne alate, Ministarstvo nastavlja suradnju s javnom televizijom (HRT) – Škola na Trećem, za najmlađe učenike. Za starije učenike, od petog razreda osnovne škole nadalje, kao potporu nastavnicima, učenicima i roditeljima, s ciljem da svi sadržaji i učenje budu dostupni svim učenicima u uvjetima nastave povezanima s bolesti COVID-19, Ministarstvo je na poveznici objavilo videolekcije za sve nastavne predmete koji se poučavaju u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi i gimnazijama, navodi se u preporukama.


U javnom prijevozu učenici se trebaju pridržavati mjera propisanih za javni prijevoz, kao što je nošenje maski i održavanje fizičke distance, a ako je moguće, potrebno je organizirati nastavu na način da svi ne dolaze u isto vrijeme u školu, niti u isto vrijeme napuštaju školu, kako bi se rasteretio javni prijevoz te kako bi učenici putovali u javnom prijevozu u vrijeme manjih gužvi. Nove preporuke dopuštaju i miješanje djece i učenika različitih odgojno-obrazovnih skupina koji su slične dobi i uobičajeno provode školske i izvanškolske aktivnosti zajedno s drugom djecom i nastavnicima, ali na način da je prilikom miješanja skupina ili razrednih odjela obvezno držati najveći mogući razmak, kao i nošenje maske, osim za djecu u dječjim vrtićima i učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole te prilikom sportskih aktivnosti.


U samoizolaciji nema ocjenjivanja

Učenici koji tijekom iduće školske godine završe u samoizolaciji kraćoj od dva tjedna za to vrijeme neće dobivati brojčane ocjene, ali će im nastavnici kroz formativno vrednovanje trebati ukazati na to kako napreduju sa znanjem u pojedinačnom predmetu – dio je to smjernica Agencije za odgoj i obrazovanje za iduću školsku godinu. U smjernicama se napominje da je vrednovanje učenicima stresna situacija, a u nastavi na daljinu stres je pojačan zbog objektivnih ili subjektivnih razloga. U Agenciji napominju da učitelji i nastavnici autonomno odlučuju o tehnologiji koju će koristiti, a ono što trebaju je redovito upisivati bilješke u e-imenik, tako da one budu jasne i razumljive učenicima i roditeljima.


– Ako se nastava na daljinu provodi dulje vrijeme, potrebno je provesti najavljeno sumativno vrednovanje učenika. Sumativno vrednovanje treba se provoditi uravnoteženom izmjenom pisanog i usmenog provjeravanja, napominju iz Agencije.


Također dodaju da učitelji za provođenje pisane provjere raspolažu čitavim nizom digitalnih alata koji omogućavaju kreiranje digitalnih pisanih provjera, ali i da se digitalna pisana provjera mora temeljiti na istim pravilima koja vrijede za pisane provjere u tiskanom obliku. Savjetuju i da učenici pišu uvodno provjeravanje neopterećeni te da se provjere ne vrednuju ocjenom, a naglašavaju kako učitelj i nastavnik samostalno sastavlja uvodne provjere jer najbolje poznaje svoje učenike. Smjernice naglašavaju i važnost pozitivnog stava učenika prema školi.


– Ovisno o rezultatima uvodne provjere, potrebno je s učenicima ponoviti i uvježbati sadržaje koji nisu na prihvatljivoj razini, a moguće ih je provesti kroz godišnji kurikul. Pri ponavljanju i uvježbavanju sadržaja treba pojačano raditi na ishodima u kojima su učenici pokazali slabiju razinu ili neuspjeh, navode u Agenciji.


Istovremeno je Ministarstvo znanosti i obrazovanja u javno savjetovanje pustilo Nacrt Pravilnika o izmjeni Pravilnika o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi, kojim se mijenja samo jedna stvar – skraćuje se rok u kojem su nastavnici dužni najaviti ispit. Naime, nastavnici su učenicima dosad testove trebali najaviti najmanje mjesec dana prije provjere, a sada se taj rok skraćuje na 14 dana. Učitelji će, dakle, ako se usvoji Prijedlog izmjena Pravilnika o vrednovanju, testove moći najaviti dva tjedna prije njihova pisanja.