Sve na čekanju

Naplatne kućice ostaju do daljnjeg, a novog sustava naplate cestarina neće biti još najmanje – dvije godine

Marinko Glavan

Foto Davor Puklavec PIXSELL

Foto Davor Puklavec PIXSELL

Rok za uvođenje novog sustava produžen je na dvije godine od potpisivanja ugovora s izvođačem SkyTollom



Novi sustav naplate cestarina na mreži autocesta u Hrvatskoj, prema prijašnjim je najavama Olega Butkovića, ministra mora, prometa i infrastrukture, trebao u punom opsegu biti implementiran već ove godine, no kako trenutno stvari stoje, novog sustava naplate neće biti do drugog kvartala 2026. godine. I to u najboljem slučaju, ako Državna komisija za zaštitu tržišnog natjecanja (DKOM) odbije žalbu austrijskog Kapsch TrafficCom-a na odluku o odabiru izvođača. Ukoliko žalba bude prihvaćena, te odluka o odabiru slovačko-češkog konzorcija koji čine SkyToll i TollNet poništena, to će implementaciju novog sustava naplate odgoditi za dodatno, neodređeno vrijeme.


Podsjećamo, još prošle godine, u više navrata smo od ministra Butkovića, kao i iz njegovog ministarstva, na upite o uvođenju novog sustava cestarine dobivali odgovore kako je 1. siječnja ove godine najraniji rok za početak primjene, dok je kao krajnji rok, početkom prošle godine, bila navedena 2025. godina. Jednako tako, procjene Ministarstva prometa bile su da će cijeli posao koštati oko 500 milijuna kuna.


Pred sezonu


No prilikom raspisivanja natječaja, prošle godine, postalo je jasno da ni prethodno spomenuti rokovi, niti procjena vrijednosti ugovora ne drže vodu. U samom natječaju procijenjena vrijednost radova se popela na 100 milijuna eura, što je otprilike pedeset posto više od prvotnih procjena Ministarstva, a rok za uvođenje novog sustava produžen je na dvije godine. I to dvije godine od datuma potpisivanja ugovora s izvođačem, što, čak i ako DKOM ne uvaži žalbu Austrijanaca, realno znači da bi ugovor sa SkyTollom mogao biti potpisan negdje u travnju ove godine, a novi sustav naplate bi u primjeni bio najranije pred turističku sezonu 2026. godine.




Iz Hrvatskih autocesta, investitora projekta, u više su navrata na novinarske upite, nakon što je postalo jasno da novog sustava neće biti barem još dvije do dvije i pol godine, objašnjavali kako je riječ o zahtjevnom projektu, za koji je valjalo pripremiti opsežnu projektnu dokumentaciju, kao i da je tijekom trajanja postupka javne nabave stiglo tristotinjak upita zainteresiranih strana, što je prolongiralo rok za dostavu ponuda.


Ponude su, valja naglasiti, HAC-u stigle još u srpnju prošle godine, pa je nejasno zašto je državnoj tvrtki koja upravlja autocestama trebalo gotovo sedam mjeseci da od deset pristiglih izabere onu najbolju. Na naš zadnji upit zašto je za implementaciju novog sustava predviđen rok od dvije godine, kad se godinama prije najavljivalo da će biti u primjeni već ove ili najkasnije iduće godine, iz HAC-a su nam šturo odgovorili kako je riječ o zahtjevnom i specifičnom projektu koji se mora realizirati uz istodobno odvijanje prometa na autocestama, odnosno bez prekidanja prometa.


– Obveza Izvođača radova je izraditi izvedbeni projekt sustava (»Design and Build« ili »Projektiraj i gradi«), provesti upravni postupak i ishoditi sve potrebne dozvole te sve radove postavljanja portala i opreme na autocestama izvesti pod prometom. U rok od dvije godine uključen je i period testiranja od dva mjeseca, stoji u kratkom odgovoru Hrvatskih autocesta.


Postojeće tehnologije


Inače, novi sustav naplate cestarine trebao bi koristiti dvije postojeće tehnologije, kakve se već primjenjuju u svijetu – DSRC tehnologiju (radijska komunikacija na 5,8 GHz) za naplatu cestarine korisnicima ENC uređaja, te ALPR tehnologija (prepoznavanje registarskih pločica vozila) za naplatu cestarine povremenim korisnicima za laka vozila i nadzor plaćanja cestarine svih vozila. Novi sustav naplate pri tom se temelji na slobodnom protoku vozila, bez zaustavljanja na naplati, čime bi se značajno trebala povećati protočnost prometa, a u povijest poslati višesatni zastoji na naplatnim postajama kakvima svjedočimo tijekom svake turističke sezone i oko blagdana tijekom ostatka godine. Sustav bi trebao funkcionirati na principu naplate na temelju stvarno prijeđenih kilometara u mreži autocesta u Hrvatskoj, pri čemu bi svaki prijeđeni kilometar na bilo kojoj od autocesta u mreži HAC-a trebao stajati jednako, što sada nije slučaj. Ujedno, sustav bi trebao funkcionirati na svim autocestama, kako na onima kojima upravljaju Hrvatske autoceste, tako i na autocestama pod koncesijom – Istarskom ipsilonu i Autocesti Zagreb-Macelj.


Za uvođenje takvog sustava odabrani slovačko-češki konzorcij je ponudio najnižu cijenu, u iznosu od 79,9 milijuna eura, druga financijski najpovoljnija ponuda bila je ona zajednice austrijske tvrtke Kapsch i osječkog Spinne Traffica, s cijenom od 89,7 milijuna, dok je kineski CTFO ponudio cijenu od 89,9 milijuna eura. Na odluku o izboru SkyToll-a i TollNet-a žalili su se i Kinezi i Austrijanci, pri čemu je žalba kineske tvrtke odbačena, jer iz nje DKOM-u nije poslan dokaz o uplati 66 tisuća eura naknade za žalbeni postupak. No žalba Kapsch-a i Spinne Traffica i dalje je u postupku. Konzorcij se žalio po tri osnove, od kojih bi najproblematičnija mogla biti to što, smatra žalitelj, stručnjaci odabranog ponuđača nemaju reference u implementaciji sustava kakav se namjerava uvesti u Hrvatskoj, a što je bio jedan od uvjeta iz natječaja. Ukoliko DKOM ovu žalbu prihvati, pitanje je do kad će se dodatno prolongirati uvođenje novog sustava naplate.