Opterećenje za učenike

Mijenjaju se pravila u školama: Nastavnici će testove morati najaviti dva tjedna prije pisanja, a ne mjesec dana kao dosad

Ljerka Bratonja Martinović

Mini-izmjena pravilnika izazvala je veliku pažnju učitelja i nastavnika / Foto S. DRECHSLER

Mini-izmjena pravilnika izazvala je veliku pažnju učitelja i nastavnika / Foto S. DRECHSLER

Prijedlog ove izmjene izazvao je veliku pažnju učitelja koji su ga mahom podržali ističući da će im olakšati rad, a učenike odvratiti od kampanjskog učenja. Dosad su testove morali najavljivati najmanje mjesec dana unaprijed



ZAGREB  Nastavnici su učenicima testove do sada trebali najaviti najmanje mjesec dana prije pisanja, a od ove školske godine taj se rok skraćuje na 14 dana. Ministarstvo znanosti i obrazovanja u javno je savjetovanje pustilo izmjene Pravilnika o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi, gdje je jedina izmjena skraćenje roka u kojem su nastavnici dužni najaviti ispit. Ako ovakav prijedlog prođe, a sudeći prema oduševljenju koje je izazvao u javnoj raspravi, čini se da hoće, testovi će se ubuduće najavljivati dva tjedna prije pisanja.


Ponavljanje gradiva


E-savjetovanje otvoreno je još do 2. rujna, a u samo nekoliko dana ova je mini-izmjena izazvala veliku pažnju učitelja i nastavnika koji mahom podržavaju predloženu izmjenu, ističući da će im se njome umnogome olakšati rad, a učenike odvratiti od kampanjskog učenja uoči ispita. Neki od njih rok za najavu skratili bi još više, na tjedan dana prije testa. Ima i onih nastavnika koji nisu za skraćenje roka jer smatraju da će to za učenike, osobito one savjesne, biti dodatno opterećenje. Za druge, kraći rok za najavu testa bez vremenika sliči na testiranje iz zasjede koje će se prelomiti preko leđa učenika.



– Učenicima na početku svakog polugodišta dajem okvirni plan pisanih provjera, plan upišem u e-dnevnik i iz sata u sat ponavljam termine pisanih provjera. Učenici mjesec dana prije provjere ne rade baš ništa, a uče eventualno jedan dan prije ispita, često ni taj jedan dan. Kad bi znali da se ispit može najaviti samo dva tjedna unaprijed, ne bi bili tako opušteni i nezainteresirani za redovito učenje, smatra Klara Jasna Žagar, nastavnica iz Sv. Ivana Zeline.




Suzani Đanić iz Bedekovčine čini se da će ovakve izmjene pravilnika o ocjenjivanju uvelike olakšati planiranje nastavnog procesa.
– Smatram da je učenicima više nego dovoljno 14 dana da se pripreme za provjeru znanja. Osim toga, obvezni smo prije provjere odraditi i ponavljanje, tako da mogu biti spremni. Takva izmjena i nama olakšava planiranje pismenih provjera znanja, a olakšava se i dogovor s kolegama kako bi učenici mogli na vrijeme naučiti i savladati ostale predmete, ističe Đanić.
Kristina Koraca, učiteljica iz Pazina, smatra da je dovoljno s učenicima dogovoriti kad se piše provjera. Svakako je potrebno paziti da se testovi ne preklapaju i da ih ne bude više od četiri tjedno, ističe ona i dodaje da učenike treba navikavati na redovitost, dosljednost, razvijanje radnih navika, pisanje domaćih zadaća i aktivno sudjelovanje na satu, pa tajming najave neće biti toliko bitan.


Za bolje ocjene


Nastavnica iz Slatine, Sanja Špoljarić, smatra da je i dosadašnje rješenje bilo dobro.
– Najava od mjesec dana nije mi bila problem. Nastavnik bi trebao moći predvidjeti koliko je vremena potrebno za pripremu gradiva za provjeru. Osim toga, test se može i odgoditi, ako učenici nisu dovoljno spremni. Oni su ionako dovoljno opterećeni obvezama, pa se čini da će ovo biti dodatno opterećenje i to onima koji rade redovito i kojima je stalo do toga da postignu što bolji uspjeh, ističe Špoljarić. »Nažalost, iz iskustva nastavnika, ali i roditelja, primjećujem da se nastavnici često ne pridržavaju zakonom određenih rokova, što ne mogu razumjeti jer bi cilj svakoga nastavnika trebao biti da njegovi učenici postignu što bolji rezultat. Zbog toga je moguće da će skraćivanje rokova biti samo rasterećenje za nastavnike, ali povećano opterećenje za učenike«, kaže.
– Smanjenje najave na 14 dana, bez okvirnog vremenika, smatram testiranjem iz zasjede, podilaženje nastavnicima na štetu učenika i korak unazad, smatra Bibijana Šlogar, nastavnica iz Zaboka. Njihova je škola, kaže, zadržala koncept polugodišnjeg vremenika koji učenicima omogućuje pregled svih najavljenih testova.
Petra Žganec, učiteljica iz Međimurja, u svom je komentaru otkrila još jednu dimenziju problema: dosadašnji pravilnik nije se poštovao u praksi…
– Osobno mi nije bio problem planirati provjere mjesec dana unaprijed, ali se ponekad zbog »tehničkih« stvari taj uvjet nije mogao ispuniti, osobito za provjere krajem rujna, početkom listopada i u siječnju, napisala je Žganec uz zaključak da će ova izmjena omogućiti da svako provođenje testova bude u skladu s pravilnikom.