ISTARSKI IPSILON

Kreće izgradnja punog profila od tunela Učka do čvora Matulji, donosimo sve detalje

Marinko Glavan

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Počinje realizacija zadnje dvije faze izgradnje Istarskog ipsilona



Vlada je na jučerašnjoj sjednici donijela odluku o izmjenama i dopunama Ugovora o koncesiji s Bina -Istrom kojom su stvoreni svi formalni uvjeti za nastavak izgradnje Istarskog ipsilona u punom profilu, odnosno za izgradnju dodatna dva kolnička traka na dionici od tunela Učka do Matulja te još jednog mosta i vijadukta preko rijeke Mirne i Limske drage, čijom realizacijom će biti završena kompletna mreža autocesta na istarskom poluotoku, zajedno sa spojem na ostatak autocesta preko Primorsko-goranske županije.


Riječ je o zadnje dvije faze izgradnje Istarskog ipsilona, službenog naziva 2B2-2 i 2B2-3, procijenjene vrijednosti radova od oko 199 milijuna eura, uz još oko 14 milijuna eura za dodatne građevinske radove na navedenim dionicama i cestovim objektima.





Početak radova očekuje se odmah po potpisivanju ugovora koji će, u ime Republike Hrvatske, s Bina-Istrom potpisati ministar mora, prometa i innfrastrukture Oleg Butković, a trebali bi trajati ukupno 38 mjeseci.


Višestruki benefiti


Očekuje se da će radovi početi za oko dva do tri mjeseca, a Istarski ipsilon bi trebao biti u cijelosti dovršen najesen 2026. godine.


Ugovorom je predviđeno produljenje koncesije Bina- Istre na Istarskom ipsilonu, najkasnije do 15. rujna 2041. godine, na temelju vrijednosti ulaganja i očekivanog povrata, nakon čega će Istarski ipsilon prijeći u vlasništvo, odnosno pod upravljanje države.


Ovakav ugovor u veljači ove godine je prihvatila i Europska komisija, potvrdivši kako je usklađen s pravilima EU-a o državnim potporama i javnoj nabavi.



– Komisija je utvrdila da je mjera nužna i primjerena za osiguranje sigurnosti autoceste i smanjenje prometnih gužvi. Komisija je zaključila da je mjera proporcionalna jer Bina-Istra neće dobiti prekomjernu naknadu te neće narušiti tržišno natjecanje i trgovinu među državama članicama, stajalo je u obrazloženju Komisije.


Od izgradnje punog profila autoceste u Istri i spoja s ostatkom mreže autocesta u Hrvatskoj očekuju se višestruki benefiti, prvenstveno po pitanju povećanja protočnosti i sigurnosti prometa, što je posebno važno u turističkoj sezoni, budući da oko 90 posto turista u Istru dolazi vozeći upravo Istarskim ipsilonom.


Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković ističe i kako će u izgradnji biti angažirane mahom domaće tvrtke, s više od 700 zaposlenih na gradilištima, a u nadolazećim godinama i na održavanju Istarskog ipsilona.


SnimioDavor Puklavec/PIXSELL


– Vlada me je ovlastila za potpisivanje sedmih izmjena i dopuna ugovora s Bina-Istrom, a nakon toga odmah započinju radovi.


U ovom trenutku već traju radovi na izgradnji druge cijevi tunela Učka koja će biti u funkciji iduće godine, a prethodno je, u mandatu ove vlade izgrađen puni profil autoceste od Pazina do tunela Učka, tako da je ovom odlukom učinjen posljednji korak prema izgradnji punog profila Istarskog ipsilona na svim dionicama.


Riječ je o radovima vrijednim 200 milijuna eura, što će pozitivno utjecati ne samo na promet nego i na građevinski sektor, turizam i BDP cijele zemlje, kao jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u idućim godinama, rekao je Butković.


Predsjednik uprave Bina-Istre Dario Silić je potvrdio da ova odluka Vlade podrazumijeva nastavak gradnje Istarskog ipsilona u punom profilu.



– Radovi će krenuti u idućim mjesecima, a odnose se na izgradnju punog profila autoceste od portala Kvarner tunela Učka do čvorišta Matulji gdje se planira Istarski ipsilon spojiti s autocestom pod upravljanjem Hrvatskih autocesta.


Isto tako, bit će izgrađeni drugi vijadukt Mirna, dug 1,3 kilometra, te vijadukt Limska draga, dug 500 metara. Ukupna vrijednost investicije je oko 213 milijuna eura, dok je predviđeno trajanje radova 38 mjeseci, rekao je Silić, potvrdivši i Butkovićeve najave da će u izvođenju radova biti angažirane uglavnom domaće tvrtke.


Više od 500 radnika


– Više od 90 posto radova izvodit će hrvatske građevinske kompanije kao podizvođači, izravno će se zaposliti više od 500 radnika na izgradnji.


Ova investicija će pridonijeti skraćenju vremena putovanja, dodatno unaprijediti razinu sigurnosti, poboljšati protočnost prometa, pa i omogućiti rast BDP-a od oko 0,5 posto.


Po isteku koncesijskog razdoblja vrijedna infrastruktura ostat će u vlasništvu Republike Hrvatske.


Koristim priliku da zahvalimo Vladi RH i premijeru Andreju Plenkoviću, posebice Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, na čelu s ministrom Butkovićem, na podršci u ovoj važnoj i strateškoj investiciji za Republiku Hrvatsku, rekao je Silić.



Prema prethodnim najavama iz Bina-Istre, nove dionice financirat će koncesionar, uz financijsku podršku poslovnih banaka, kao i dosadašnja radova na izgradnji punog profila Istarskog ipsilona.


Bina-Istra upravlja Istarskim ipsilonom od 1995. godine, koncesijskim ugovorom, a Europska komisija već je dva puta odobrila izmjene i dopune koncesije i trajanja ugovora, u lipnju 2018. i u kolovozu 2020, na temelju ulaganja u izgradnju punog profila autoceste, odnosno izgradnje druge cijevi tunela Učka čija je izgradnja u tijeku, kao i dionice od Pazina do tunela, na istarskoj strani.


Najveći dio druge, 5,6 kilometara duge nove cijevi tunela već je probijen, a očekuje se da će dva kraka tunelske cijevi biti spojena ovog ljeta, dok se puštanje obje tunelske cijevi u promet očekuje polovicom iduće godine, nakon što završe radovi na opremanju novog i obnove postojećeg tunela.


Čvor Matulji, osim u sezoni i za blagdane, zatvoren još godinu dana


Za potpuno povezivanje Istarskog ipsilona s ostatkom mreže autocesta u Hrvatskoj u tijeku je i izgradnja punog profila, odnosno dodatnih kolničkih trakova te spojnih cesta na potezu od riječke zaobilaznice (A7) do kružnog raskrižja na skretanju prema Matuljima koje provode Hrvatske autoceste (HAC).


Zbog ovih je radova od početka prošlog mjeseca zatvoren izlaz sa zaobilaznice prema Matuljima i Opatiji, odnosno čvor Matulji, što uzrokuje povremene zastoje i kolone, a prema najavama iz HAC-a, takva će situacija potrajati do kraja prvog kvartala iduće godine.


Izlaz prema Matuljima i Opatiji bio je, naime, otvoren tijekom uskrsnog vikenda, no nakon toga je ponovo zatvoren, do vikenda za praznik 1. svibnja, nakon čega slijedi novo zatvaranje.


Prema planu HAC-a, skretanje sa zaobilaznice prema Matuljima i Opatiji bit će moguće od 15. lipnja do kraja rujna, tijekom turističke sezone, a nakon toga će biti zatvoreno do kraja radova, uz izuzetak za vrijeme značajnijih blagdana i državnih praznika.