Dani turizma

Kako unaprijediti hrvatski turizam? Neke važne lekcije mogli bi naučiti od Turske, a evo što je ključno za 2022.

Edi Prodan

Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

S obzirom na to da se u krizi istaknula kao sigurna i iznimno fleksibilna destinacija, Hrvatska bi i u idućim godinama mogla biti jako zanimljiva



DUBROVNIK – Prije svega želim čestitati svim djelatnicima u turizmu na ostvarenju jedne uistinu sjajne sezone. Zahvaljujem i javnom sektoru, kao i mjerama koje je pravodobno poduzimala Vlada, jer bez njihove participacije u svemu što smo prolazili, ni turistički sektor ne bi mogao postići ono što je postigao ove godine. A on je u ovoj vrlo zahtjevnoj godini zadržao pozitivne trendove, čime je Hrvatska ostala na poziciji najuspješnije i najsigurnije turističke destinacije Mediterana. Oko 83 milijuna noćenja koje smo ostvarili u dosadašnjem dijelu godine daju nam pravo na optimizam. Rezultati su to kojima se ponosimo, no već su poodmakle pripreme za iduću turističku sezonu od koje se također nadamo jako dobrim rezultatima, nastaviti s održivim oporavkom i povratkom na predpandemijske trendove i rezultate – uvodno je to izlaganje Kristjana Staničića, direktora HTZ-a u Župi dubrovačkoj kojim su započeli Dani hrvatskog turizma, susret turističkih djelatnika i svih dionika u turističkom sustavu Hrvatske.


Foto galerija: Dani hrvatskog turizma u Dubrovniku Foto: Mateo Levak


Prognoze


Tradicionalno se održavaju u organizaciji Ministarstva turizma i sporta, Hrvatske turističke zajednice i Hrvatske gospodarske komore, ove godine 28. i 29 listopada. Istina, ove su godine zbog nužnih COVID-19 mjera reducirani brojem sudionika, no zbog toga ne manje zanimljivi, ne manje znakoviti po traženju odgovora o trendovima što se u turizmu očekuju idućih nekoliko godina.
A kakva bi nam mogla biti turistička sezona, pokušalo se odgovoriti na središnjem događaju prvog dana DHT-a, panelu koji je organizirao HTZ pod nazivom »From the new normal to normal – what global trends in travel will stay for good? What will change?«, odnosno – od novog normalnog prema normalnom, koji su to globalni trendovi u turističkim putovanjima, što se zapravo mijenja u jednoj od najvažnijih globalnih industrija, onoj turističkoj?


Moderatorici panela Ivi Šulentić na to su pitanje odgovarali eminentni turistički stručnjaci s raznih područja poslovanja. Prvi od njih bio je Tommy Serban, komercijalni direktor TUI Nordica pod kojim djeluje 1.600 turističkih agencija i vodećih online portala, pet zračnih prijevoznika s oko 150 zrakoplova te više od 400 hotela, potom Evelina Hederer, direktorica poslovnog razvoja u Expedia grupi, jedne od najvećih svjetskih platformi za oglašavanje turističkih putovanja, Dimitris Nicolaides, suvlasnik Atlantica Hotels & Resorts, najvećeg grčko-ciparskog hotelskog lanca s više od 60 visokokvalitetnih hotela te Paul Bixby, komercijalni direktor u easyJet Holidays, čija ponuda pokriva više od 100 europskih destinacija.




Kad je u pitanju Hrvatska, po svemu sudeći nikakvih briga ni za iduću sezonu nema. S obzirom na to da se u godinama krize istaknula kao sigurna destinacija, iznimno fleksibilna i po pitanju djelovanja dođe li do oboljenja kod gostiju, Hrvatska bi i u godinama koje dolaze mogla biti jako zanimljiva. No, da bi bila još privlačnija, mora poraditi na – infrastrukturi. Najkonkretniji u toj poruci bio je Serban, posebno u svjetlu produljenja sezone koja treba brojnije i sadržajima bogatije hotele. O sadržajima, a uspoređivalo se primjerice, s vrlo sadržajnom Turskom, pa tako i njezinom »zimskom« ponudom, govorio je i easyJetov direktor Bixby, jer sadržaji su onaj element o kojem ovisi i povećanje broja letova prema nekoj destinaciji.


Digitalizacija


Istaknuto je i očekivanje da će se 2022. godine značajnije oživjeti europske, sjevernoafričke te azijske destinacije, što bi moglo utjecati i na uspješnost Hrvatske. Vratimo li se samom uvodnom pitanju, odnosno temi panel-diskusije, zaključak je da smo ušli u novo normalno, ali ne onakvo kakvo smo ostavili 2019. godine, nego normalno na način koji će definirati iduće razdoblje.


Najvažnije će biti pitanje higijene, zdravstvene sigurnosti i fleksibilnosti po pitanju mogućnosti »last minute« rezervacije, ali i prava na besplatno otkazivanje, kao i potpuna okrenutost – digitalizaciji. Poruke su to koje su posebno apostrofirali Hedrer i Nicolaides.


Zaključno, prvog dana održan je i Hrvatski turistički forum u organizaciji HGK-a pod nazivom: »Digital transformation – changing the way we think« na kojem se raspravljalo iz pozicije digitalne transformacije iz perspektive korisnika i pružatelja usluge, o trendu u turizmu koji traje već godinama te je utjecao na sve aspekte turizma, a kako se moglo čuti na oba jučerašnja događanja, tek kreće u cjelovito ovladavanje i tim aspektom gospodarstva.