Upisna politika

Država odbija školovati brodske mehaničare: Želimo nautički turizam, a u marinama neće imati tko raditi

Ingrid Šestan Kučić

Foto Arhiva NL

Foto Arhiva NL

Strojarsko brodograđevna škola za industrijska i obrtnička zanimanja najvjerojatnije će odustati od upisa učenika u program brodski mehaničar. Naime, Ministarstvo smatra da bi se upisom učenika u sve programe u školi broj razrednih odjela povećao za dva razreda, a za to u državnom proračunu sredstava nema



Potreba tržišta rada ima, zainteresiranih učenika ima, uvjeta u školi ima, ali nema razumijevanja Ministarstva znanosti i obrazovanja zbog čega će Strojarsko brodograđevna škola za industrijska i obrtnička zanimanja najvjerojatnije drugu godinu zaredom odustati od upisa učenika u program brodski mehaničar.


Nema novca


Razlog tome stav je ministarstva da to zanimanje nije deficitarno te da bi se upisom učenika u sve programe u školi broj razrednih odjela povećao za dva razreda, a za to u državnom proračunu sredstava nema.


Tako se škola našla u borbi s vjetrenjačama i primorana je birati između drvodjeljskih tehničara dizajnera, stolara, vodoinstalatera, inastalatera grijanja i klimatizacije te brodskih mehaničara, a prema najavama ravnateljice Evice Kozera na »odstrel« najvjerojatnije idu brodski mehaničari unatoč tome što je stav i Hrvatske obrtničke komore i Ministarstva gospodarstva da su sva ta zanimanja potrebna hrvatskom tržištu rada.




– Imamo podršku Obrtničke komore i Ministarstva gospodarstva, a Ministarstvo znanosti nam uvjetuje da se jednog zanimanja moramo riješiti, jer kad sam uvodila drvodjeljske tehničare dizajnere prije tri godine, uvjetovali su mi da jedno zanimanje napustim.


Tada sam obustavila upise u program stolara, ali se u međuvremenu situacija promijenila. Ministarstvo gospodarstva počelo je davati stipendije za deficitarna zanimanja te sam prošle godine obustavila upis u brodske mehaničare i vratila stolare uz vodoinstalatere i instalatere grijanja i klimatizacije.


Jedva su na to pristali. Za brodskim mehaničarima, iako nisu deficitarni postoji potreba. Imamo marine, a sve do Dubrovačko-neretvanske županije takav se program ne provodi, ali Ministarstvo znanosti ne dopušta.


Ako neću odustati od brodskih mehaničara, moram odustati od drvodjeljskih tehničara dizajnera. I za njih kažu da nisu deficitarni, ali oni to ni ne mogu biti, jer takav kadar još na tržištu rada ne postoji.


Tek će iduće godine završiti prva generacija, a riječ je o programu u kojem učenici primaju stipendiju DI Klana i imamo jednu učenicu stipendisticu iz Callegarisa iz Ravne Gore, objašnjava ravnateljica.



Birokratski pristup


S činjenicom da je riječ o zanimanjima koja su tržištu rada potrebna slaže se i tajnik Obrtničke komore Rijeka, Željko Dimitrić.


– Ako razvijamo nautički turizam i gradimo marine, onda nam treba i kadar koji će u tim marinama raditi i trebat će nam u budućnosti. Onaj tko sada upiše taj program tek će za šest do sedam godina biti kompletan kadar.


Mi smo kao Komora stali iza škole i iznijeli stav da su svi kadrovi koje ta škola obrazuje potrebni tržištu rada, jer iako nisu sada deficitarni, na ovaj način postat će to za nekoliko godina. Problem je formalan i birokratski pristup i gledanje tržišta rada sada, a ne za nekoliko godina. Ova situacija očiti je primjer neusklađenosti obrazovanja i tržišta rada, upozorava Dimitrić.


U ministarstvu pak odgovaraju da u ovoj školskoj godini 2020./2021. škola ima dva razredna odjela prvih razreda te jedan završni razredni odjel te bi planom upisa od 3 razredna odjela prvih razreda došlo do ukupnog povećanja za dva razredna odjela na razini škole, jer osim jednog novog razrednog odjela prvog razreda, škola će prvi put imati i četvrti razred u programu obrazovanja drvodjeljski tehničar dizajner.


– Povećanje broja razrednih odjela dovodi do povećanja financijskih troškova u Državnome proračunu za što nisu osigurana dodatna financijska sredstva.


Napominjemo da je program obrazovanja drvodjeljski tehničar dizajner četverogodišnji program obrazovanja te se ne radi o programu obrazovanja za vezane obrte za koji je potrebna podrška HOK-a i u kojemu učenici ostvaruju stipendije, kažu u ministarstvu.


Međutim, škola ima podršku HOK-a, kao i stipendije upravo za to zanimanje, a u ministarstvu dalje objašnjavaju da prema Preporukama za obrazovnu upisnu politiku i politiku stipendiranja u 2021. godini, program drvodjeljski tehničar dizajner nije deficitarno zanimanje.


Preporuke HZZ-a


– Isto tako, u Preporukama HZZ-a za Primorsko-goransku županiju u dijelu Obrazovni programi u kojima treba povećati broj upisanih i stipendiranih učenika ili studenata ne navodi se ni program obrazovanja Brodski mehaničar – JMO.



Također, grad Rijeka nije područje od posebne državne skrbi ili brdsko-planinsko područje, već učenici imaju mogućnost upisa i u druge srednje škole, njih 19 u gradu Rijeci. Na razini Primorsko-goranske županije ukupno je planirano oko 800 upisnih mjesta više od broja učenika koji završava osnovnu školu te sukladno tome ima dovoljan broj planiranih mjesta za koje učenici mogu iskazati interes.


U skladu s navedenim, ministarstvo je školi vratilo prijedlog strukture na doradu tako da iz novog plana upisa ne dolazi do ukupnog povećanja broja razrednih odjela u školi, a u tom brojčanom okviru škola sama odlučuje o prioritetnim programima obrazovanja koje će planirati za upis, poručuju iz ministarstva.


Primorani na težak izbor


Program drvodjeljski tehničar dizajner je program koji pokriva potrebe tržišta rada ne samo Primorsko-goranske, već i Istarske županije, a Kozera kaže da je riječ o kadru koji neće naći svoje mjesto samo u industriji, već i u svakoj stolarskoj radionici te trgovini namještajem.


– Od kako je u Delnicama 1991. godine ugašen program obrazovanja drvodjeljskih tehničara, tog kadra nije bilo. Pored toga ovo je u povijesti škole prvi četverogodišnji program, a veliki smo napor ove godine uložili i u licencirane radionice u kojima naši učenici obavljaju praksu.


Također, znatan napor uložen je i u opremanje škole. Stoga, od tog programa ne namjeravamo odustati i ne vidimo drugi izlaz nego ponovo ne upisati brodske mehaničare, a ne želimo to, navodi Kozera.