Chiara Ravara

Direktorica marketinga Ryanaira: ‘Dobro smo svjesni potencijala Hrvatske izvan turističke sezone’

Alenka Juričić Bukarica

Oprezno smo optimistični sa zimskom sezonom letenja u Hrvatskoj - Chiara Ravara

Oprezno smo optimistični sa zimskom sezonom letenja u Hrvatskoj - Chiara Ravara

Vaša zemlja ima velike mogućnosti za cjelogodišnji dolazak putnika, iako se percipira kao ljetna destinacija. Imate dobar turistički proizvod, dobro vrijeme i tijekom zimskog razdoblja, jedino je potrebna bolja povezanost, na čemu Ryanair upravo i radi



Čak 110 letova tjedno na 22 međunarodne linije imat će Ryanair tijekom zimskog reda letenja iz Zagreba. Ovog tjedna iz najveće niskobudžetne aviokompanije u Europi objavili su da će i tijekom zime u Zagrebu, koji im je od lani baza, imati tri zrakoplova, kao i da će pojačani zimski red letenja izravno donijeti 90 radnih mjesta. Ryanair će tako tijekom zime iz hrvatske metropole letjeti u Basel, Bruxelles Charleroir, Dortmund, Dublin, Düsseldorf Weeze, Eindhowen, Frankfurt Hahn, Göthenburg, Baden-Baden, London Stanstead, Malagu Manchester, Memmingen, Milano Bergamo, Maltu, Napulj, Oslo Gardemoen, Paphs, Paris Beauvais, Podgoricu, Rim Fiumicino i Sofiju. Da podsjetmo, Ryanair u Hrvatskoj ima dvije baze, uz Zagreb koji je postao cjelogodišnja, tu je i Zadar koji je Ryanairova ljetna zračna baza. Već tijekom ljeta ovaj je avioprijevoznik za Hrvatsku postavio dosad najveći broj linija s najvećim brojem sjedala, njih oko 2,2 milijuna.


Kolovoški rekord


U povodu najave novog zimskog reda letenja iz Zagreba razgovarali smo s Chiarom Ravarom, direktoricom marketinga Ryanaira.


Prije nego se dotaknemo zimskog reda letenja, možete li se osvrnuti na ljetnu sezonu. Iako je u mnogim zemljama ona donijela rekordan turistički promet, aviopromet se globalno još nije vratio na pretpandemijske brojke. Kakva je situacija ove godine u Ryanairu?


– Ljetna sezona je općenito za našu kompaniju bila jako dobra. Ostvarili smo 115 posto prijepandemijskog kapaciteta na našim letovima i svakog dana prevezli u prosjeku oko pola milijuna putnika po čitavoj Europi na oko 300 aviolinija. I dalje smo povezani s oko 125 aerodroma, među kojima je 19 naših baza. Što se tiče popunjenja naših aviona, imali smo faktor popunjenja, dakle load factor, u srpnju i kolovozu od 96 posto, a u rujnu 94 posto. Svakog mjeseca prevezli smo oko 60 milijuna putnika s tim da mogu istaknuti i kako smo u kolovozu prevezli najveći broj putnika ikad. Dakle, srušili smo dosadašnji rekord na što smo iznimno ponosni. Tim više što se avioindustrija morala nositi s nizom izazova, od situacije u Ukrajini do rasta cijena goriva, nedostatka kadrova i ostalog. Naša je prednost u toj situciji bila to što smo i tijekom dvije pandemijske godine nastavili, makar u manjem obimu, s rotacijama te zadržali flotu i naše kadrove. I to nam je ustvari omogućilo da se oporavimo u tako kratkom roku.


Što je s ljetnim operacijama u Hrvatskoj?




– Ista je dobra situacija s Hrvatskom. Kao što je poznato, tijekom ljeta u Hrvatskoj imamo 6 zrakoplova, dakle, uz tri u našoj bazi u Zagrebu, tu su još i tri u našoj ljetnoj bazi Zadar. Osim toga imali smo i naše ljetne linije za Pulu, Rijeku, Split i Dubrovnik. Prema ljetnom redu letenja imali smo 27 linija iz Zagreba i 46 iz Zadra. Ljetnom sezonom u Hrvatskoj smo također jako zadovoljni.


Ima li eventualno razlika u popunjenju linija prema Hrvatskoj?


– Zadovoljni smo svim linijama, s tim da je većina prometa tijekom ljeta usmjerena prema destinacijama na moru, dok je nešto manje prometa bilo prema Zagrebu, ali to je normalno u ljetnoj sezoni. Osim toga, našu bazu u Zagrebu imamo tek godinu dana i potrebno je određeno vrijeme da se etablira s obzirom na to da na nju računamo i u smislu dolazaka u Hrvatsku, kao i u smislu putovanja iz Zagreba druge destinacije. Sada se stoga okrećemo zimskoj sezoni.


Prijedlozi destinacija

 


Imate li neki prijedlog kamo Ryanairom letjeti iz Zagreba ove zime?


– Vjerujem da svatko može naći nešto za sebe. Tu je čitav niz mogućnosti za city break odmor u velikim gradovma poput Pariza, Londona, Dublina, Bruxellesa, Osla, Milana, Rima, Sofije… Isto tako, vjerujem da će mnogima biti zanimljive i toplije destinacije poput Napulja ili Malte i Malage. Rekla bih da smo ponudili dobru kombinaciju city break destinacija i toplijih destinacija.

Blago poskupljenje


Što konkretno donosi zimski red letenja iz Zagreba? Je li povećan broj linija, broj samih rotacija?


– Zimska sezona počinje posljednjeg tjedna u listopadu, dakle, ovog tjedna. Zagreb je naš zimski hub u Hrvatskoj. Imate ćemo, dakle, 22 linije sa 110 tjednih letova. Broj linija je ostao isti kao lani, ali smo povećali frekvenciju letova. Samo za primjer, prošle godine smo imali letove na liniji Zagreb – Napulj samo u određenim zimskim razdobljima, poput razdoblja oko Božića i u ožujku. Ove godine, pak, između Zagreba i Napulja imamo letove na tjednoj bazi kroz čitavu zimsku sezonu. Dakle, raporedili smo ih ujednačenije kroz čitav period zimskog reda letenja. Broj linija ove zime nismo povećali u odnosu na lani jer je važno konsolidirati se u novoj bazi, kao i iz razloga što se radi o doista značajnom povećanju rotacija na postojećim linijama koje ćemo imati ove zimske sezone, dakle, do kraja ožujka. Želimo da svaka linija bude uspješna i za to treba izgraditi svijest među kupcima, a što traži i ulaganja i nešto vremena. Posebno zimi.


U povodu najave zimskog reda letenja iz Zagreba, imali ste akciju prodaje karata po cijeni od 24,99 eura. Ipak, s obzirom na rast cijena energenata, tako i goriva, kao i inflaciju, i Ryanairov CEO Michael O’Leary je nedavno rekao da je era karata od 10 eura za nama. Što očekivati po tom pitanju i kako se Ryanair nosi s ovom situacijom poskupljenja goriva i ostalih troškova?


– Ryanair je za velik dio svojih potreba za gorivom unaprijed dogovorio cijene tako da smo u tom smislu u dobroj poziciji. Inače, prosječna cijena karte na našim letovima je oko 40 eura što je i dalje vrlo nisko. Naravno, neizbježno je u narednih nekoliko godina da će se cijene korigirati, i zbog rasta cijena goriva, i ostalih cijena, krize i svih čimbenika koji neminovno utječu i na naše poslovanje. Iz jedne krize, COVID krize, svi smo ušli u novu, ovu godinu obilježio je ratni sukob u Ukrajini, potom rast cijena i svima je jasno da se tome treba prilagoditi… Međutim, riječ će biti o rastu cijene karte od 5 do 10 eura, što je opet vrlo povoljno. Naravno i dalje ćete naći akcije kad se za neki period karte budu prodavale po 19,99 eura, no bit će to ipak nešto rjeđe, a prosječna cijena će s 40 eura narasti na nekih 45 eura. No sve u svemu i dalje ćmo nuditi najpovoljnije karte i doista veliku mrežu naših letova. I ono što svakako treba istaknuti je to da se ljudi neće odreći putovanja. U to smo se uvjerli u ovom postpanedmijskom periodu kada su svi doista jedva dočekali da krenu na put.


Kako vidite tržište istočnog Mediterana u budućnosti?


– Mi ćemo se i dalje orijentirati na kraća i srednje daleka putovanja unutar Europe i sjeverne Afrike, primjerice Maroka, jer tu ima još uvijek jako puno kapaciteta za rast. Zemlje poput Hrvatske, Grčke, Cipra, imaju mogućnost još većeg rasta, posebno Hrvatska. Pitanje je i koliko lokalne vlasti i lokalni aerodromi imaju mogućnosti poduprijeti nas u našim nastojanjima. Znamo svi da je globalna avioindustrija još uvijek na putu oporavka. Stoga je vrlo važno da lokalne vlasti i aerodromi pruže ruku suradnje aviokompanijama na putu oporavku jer to u konačnici znači i više putnika u destinaciji, a posljedično i više radnih mjesta i slično. Što će biti manji troškovi ulaska u neku destinaciju i zračnu luku, primjerice, aerodromske pristojbe, to će se stvoriti više prilika za rast broja putnika u avioprometu. Što se tiče Hrvatske, vaša zemlja ima velike mogućnosti za cjelogodišnji dolazak putnika, iako se još uvijek više percipira kao ljetna destinacija. Za to imate dobar turistički proizvod, dobro vrijeme i tijekom zimskog razdoblja, jedino je potrebna bolja povezanost na čemu Ryanair upravo i radi.


Osjetljivo razdoblje


U kojoj ste fazi po pitanju Ryanairove strategije za smanjenje CO2 otiska?


– Naš je cilj do 2050. postati ugljično neutralna kompanija, zbog čega smo u fazi nabave 210 novih zrakoplova tipa Boeing 737-8200. Riječ je zrakopovima koji trebaju 16 posto manje goriva, kreiraju 40 posto manje zvučnog zagađenja i prevoze 4 posto više putnika. Do sada ih je u našu flotu stiglo 73, a ostali će u etapama stići do 2025. I s tolikim brojem novih zrakoplova, koji su već dio naše flote ili će to u narednih nekoliko godina postati, možda smo i jedina aviokompanija koja ima kapacitet stvoriti toliko novih mogućnosti u povezivanju destinacija i uvođenja aviolinija.


U tome je očito važna i potpora lokalnih zajednica?


– Tako je. Činjenica je da se nalazimo u osjetljivom trenutku. Ljetna sezona je bila izvrsna, potražnja je bila zbilja snažna. Zima je ipak nešto izazovniji period, iako mogu reći kako je trenutno buking dobar, ali toliko je faktora koji mogu utjecati na putovanja zimi. I stoga je vrlo važna potpora lokalnih vlasti i lokalnih aerodroma.


Dakle, možemo zaključiti da ste optimistični što se tiče zimske sezone letenja u Hrvatskoj?


– Opezno smo optimistični. Kao što sam prije spomenula, prodaja ide dobro, ali moramo imati na umu da su tu i dalje kriza u Ukrajini i ekonomska kriza. No u Ryanairu smo svjesni potencijala koji Zagreb i Hrvatska imaju i izvan ljetne sezone.