Čuvena plaža

ZRĆE BEZ PARTIJANERA Hoće li popularni klubovi na Pagu ovog ljeta uopće otvoriti vrata?

Marinko Glavan

Foto Zeljko Mrsic PIXSELL

Foto Zeljko Mrsic PIXSELL

Jedan od pionira razvoja ove svjetski poznate party destinacije, Boris Šuljić, vlasnik kluba Kalypso predviđa da će pad broja dolazaka partijanera na Zrće ovog ljeta biti između 90 i čak 100 posto



Vojske mladih partijanera iz čitave Europe na najpoznatijoj hrvatskoj plaži – Zrću, ove godine po svemu sudeći neće biti.



Gotovo svi veliki festivali su otkazani, neizvjesno je koliko će se i kako tijekom ljeta moći putovati između zemalja iz kojih su gosti na Zrće dolazili i Hrvatske, kakve će mjere zaštite od epidemije u sezoni biti na snazi pa je jedino izvjesno da scena prepunih klubova i ludih partyja do jutra, kakve smo navikli gledati u Zrću, ovog ljeta neće biti.




Kako će Zrće možda izgledati tijekom ljeta, uvjerili smo se obišavši posve pustu plažu, sa zatvorenim klubovima i ugostiteljskim objektima koji možda neće ni otvoriti svoja vrata u nadolazećoj sezoni.


Jedan od pionira razvoja ove svjetski poznate party destinacije, Boris Šuljić, vlasnik kluba Kalypso, naime, predviđa da će pad broja dolazaka partijanera na Zrće ovog ljeta biti između 90 i čak 100 posto.


– Festivali su više-manje već sada svi otkazani. Spring break, Hideout, Fresh Island, svi su oni otkazani, a neki će biti otkazani ovih dana, samo još sređuju ugovore i papirologiju.


Nominalno, još jedino Sonus festival nije otkazan, jer se on održava koncem kolovoza pa organizatori vjerojatno čekaju da vide kako će se situacija do tada razvijati.


Uglavnom, ne možemo očekivati da će Zrće ovog ljeta pohoditi ni približan broj gostiju na kakav smo navikli. Bez festivala to je nemoguće, kaže Šuljić.



Pokretanje pogona


U takvim okolnostima, zanimalo nas je hoće li klubovi na najpoznatijoj hrvatskoj plaži uopće otvoriti svoja vrata, s obzirom da je riječ o velikim objektima, s velikim brojem zaposlenih i relativno visokim troškovima poslovanja.


– To je još pitanje na koje za sad nema pravog odgovora. Otvoriti ili ne, vjerojatno svi o tome razmišljamo.


To su veliki klubovi, oni najveći, poput Noe ili Aquariusa, Papaye, imaju kapacitet od tri do četiri tisuće ljudi, a ne vjerujem da će gostiju biti više od nekoliko postotaka od tih brojki.


Ako u klubu u kojeg inače stane tisuću, dvije ili tri tisuće ljudi imati njih tristo ili četiristo to naprosto ne izgleda dobro i privlačno. S tim brojem klub izgleda prazno.


Upitno je i kakve će mjere zaštite biti na snazi, a klubovi na Zrću ne mogu funkcionirati na način da gosti drže razmak od dva metra.


Naprosto, držanje razmaka i provedba ostalih mjera koje su za sad još na snazi, ne ide s tom vrstom života i zabave.


Za sad je situacija zaista neizvjesna jer kao prvo čekamo hoće li se i kada otvoriti granice i omogućiti slobodan dolazak turista iz zemalja iz kojih dolaze naši gosti.


Drugo je pitanje hoće li i koliki interes imati naši partneri, organizatori i promotori festivala i drugih događanja, da uopće nešto pokušaju organizirati ovog ljeta.


Nakon toga, svaki od nas morat će sjesti i odraditi matematiku, da vidimo što bi nam uopće značilo otvaranje i rad tijekom ove sezone.


Imamo ukupni kapacitet za oko dvadeset tisuća ljudi, a ako će ih biti petsto ili tisuću, nisam siguran da ima smisla pokretati cijeli pogon, kaže Šuljić.



Stopostotni pad


Da je riječ o pravim pogonima, a ne običnim ugostiteljskim objektima, pokazuju i brojke zaposlenih u klubovima tijekom sezone.


Samo u Kalypsu, ističe Šuljić, tijekom ljeta radi između osamdeset i sto ljudi, a ukupno na Zrću i do tisuću i pol zaposlenika, na raznim poslovima u klubovima i oko njih.


Svi oni ovog ljeta vjerojatno neće imati što raditi, a statistički gledano, Grad Novalja zabilježit će, upravo zbog nedolazaka gostiju na Zrće, prema Šuljićevim predviđanjima, ogroman pad broja dolazaka i noćenja, kao i vezanih prihoda u turizmu i ugostiteljstvu.


– Moje je predviđanje da će Zrće imati od nula do najviše pet posto posjetitelja u odnosu na prošlu godinu. Govorimo dakle o gotovo stopostotnom padu. Novalja se na to treba pripremiti.


Ljudi me često pitaju, s obzirom da sam dugi niz godina u turizmu, kakva će općenito biti sezona, ja im odgovaram da će pojedinci imati i stopostotnu popunjenost.


Mali iznajmljivač koji ima dugogodišnje goste, ima svog Jurgena i Hansa u Schladmingu koji mu dolaze, s obiteljima, već dvadeset godina, bit će popunjen i ovog ljeta, ali to nije statistički važna brojka.


Generalno, ako budemo na razini od trideset posto dolazaka i noćenja, u odnosu na prošlu godinu, možemo biti zadovoljni. Toliki pad zvuči loše, ali s tim se moramo suočiti.



Lagati sam sebe i zavaravati se da će se dogoditi neko čudo koje će spasiti sezonu znači samo raditi dvostruku štetu. To je uzaludan utrošak energije i resursa, koji bi nas doveo do krivih planova i odluka i samo bi dovelo do još većih gubitaka.


Nema se na temelju čega dogoditi neka nagla promjena i odstupanje od brojki o kojima govorim. Zrće je do sad činilo nekakvih sedamdeset posto dolazaka u Novalju. Za toliki postotak naših gostiju Zrće je bio motiv dolaska.


Zrće ne možemo gledati samo kao na plažu i klubove gdje ljudi dolaze na partyje, nego kao glavni razlog zbog kog su ti gosti stigli.


Naravno, oni će iznajmiti skuter, spavati u pansionu, kampu, hotelu, pojesti pizza cut, koristiti usluge taksija i javnog prijevoza te konzumirati druge sadržaje, ali i dalje su došli zbog toga da bi tulumarili na Zrću.


Dakle tih gostiju ove sezone neće biti ili će ih biti vrlo malo i s tim se moramo suočiti, kaže Šuljić.


Motor razvoja


Direktorica Turističke zajednice Marina Šćiran Rizner potvrdila je Šuljićeve prognoze, kazavši kako su gotovo svi veliki festivali otkazani, zbog čega se, između ostalog, očekuje i znatan pad broja dolazaka i noćenja u Gradu Novalji.


– Zrće je turistički proizvod koji u potpunosti ovisi o masovnim okupljanjima i tu su nam ruke vezane, jer takva okupljanja nisu dopuštena, a sve je izvjesnije da neće ni biti tijekom ove sezone.


Nije u pitanju samo Zrće, nego i koncerti i sportska i druga događanja koja organiziramo, a na kojima se okuplja po tisuću ili više posjetitelja.


Upravo takvim događanjima namjeravali smo oplemeniti predsezonu i posezonu, a ako nam se i ta mogućnost oduzme bit ćemo u nezavidnoj situaciji, kaže direktorica.


Turizam je u Novalji glavni motor razvoja i gospodarstva općenito, s ostvarenih gotovo milijun i sedamsto tisuća noćenja u prošloj godini.



Zanimalo nas je postoje li precizni statistički podaci koliki dio tih noćenja se odnosi na goste koji dolaze zbog Zrća.


– Teško je to precizno raščlaniti, ali mogu reći da je od ukupnog broja noćenja, gotovo devetsto tisuća ostvareno u privatnom smještaju, a u tom segmentu je riječ uglavnom o takozvanim party gostima.


Tu će pad broja noćenja sigurno biti najizraženiji.


Dobra je stvar što je gotovo trećina noćenja u Novalji lani bila ostvarena u kampovima, koji se u sadašnjoj situaciji, mogu možda najlakše i najbrže prilagoditi mjerama zaštite od epidemije Covid 19, te otvoriti svoja vrata gostima, poštujući pri tom sve mjere održavanja udaljenosti i izbjegavanja masovnih okupljanja.


Na Zrću je teško zamisliti provedbu takvih mjera. Primjećujemo da se ovih dana, kako su se polako počele otvarati granice i ublažavaju se mjere zaštite, ipak pojačava booking i najave dolazaka gostiju.


To nam podvrđuju i iz prodajnog sektora kampa Straško, našeg najvećeg kampa, s kapacitetom od šest tisuća gostiju, gdje je krenuo booking posjetitelja iz Njemačke i Austrije.


Ono što je posebno važno za nas je da ti gosti koji su rezervirali smještaj, sada rezerviraju za znatno duže periode nego li je to bio slučaj zadnjih godina.


Godinama je trend bio da se tijekom odmora želi obići čim više destinacija, uz kraće periode boravka u svakoj od njih.


Sada, zbog epidemije, to više nije slučaj i gosti rezerviraju smještaj na petnaest ili dvadeset dana, gdje je prosjek bio osam dana, kaže Šćiran Rizner.


Traži se osama


Turisti, dodaje, umjesto gradskih destinacija, zabave i masovnih okupljanja, poput Zrća, sada traže osamu, vile, kampove, ukratko, smještaj u kojemu će biti u izravnom doticaju s manjim brojem ljudi i osjećati se sigurno.


Ono što može biti dodatni adut Novalje, ali i Hrvatske općenito, je dobra reputacija u borbi s koronavirusom i relativno mali broj zaraženih, u kombinaciji s blizinom velikih emitivnih tržišta, iz kojih gosti mogu doputovati osobnim vozilima, s obzirom na izrazit pad ineteresa za putovanja avionima ili javnim prijevozom.


Ipak, uz sve prednosti, u Turističkoj zajednici Grada Novalje svjesni su da gubitke gostiju sa Zrća neće biti moguće nadoknaditi.



– Sve projekcije i planove smo maksimalno reducirali, na dvadeset i pet posto od predviđenog. Ovo je po svemu trebala biti rekordna turistička sezona, ali svjesni smo da će biti jedna od najzahtjevnijih.


Smanjili smo sve pristojbe, paušale za iznajmljivače smo prepolovili, a proračun Turističke zajednice smo, s predviđenih više od devet milijuna kuna, smanjili na dva milijuna i tristo tisuća.


Bolje je pristupiti oprezno pa se poslije eventualno ugodno iznenaditi, nego biti preoptimističan u ovako neizvjesnim okolnostima.


Za sad računamo na pad od sedamdeset i pet posto u odnosu na prošlu godinu, kaže direktorica Turističke zajednice.


Zanimalo nas je kakva su očekivanja od Zrća na duži rok i hoće li otkazivanje maltene svih festivala u ovoj godini dovesti do poslovnog kraha dijela organizatora i promotora, što bi se moglo odraziti na organizaciju sličnih događanja u narednih nekoliko godina.


Po tom je pitanju Šćiran Rizner ipak optimističnija.


– Svi festivali koji su otkazani su pomaknuti za iduću godinu i vjerujemo i nadamo se da će iduće godine biti i održani, iako je teško biti siguran s obzirom da postoji mogućnost da kriza s epidemijom potraje.


Ali svi festivali imaju već točno određene datume održavanja u 2021. godini.


Nadamo se da će se do tad pronaći lijek i rješenje za epidemiju, što bi bila garancija da će Zrće nastaviti s normalnim poslovanjem, kao i cjelokupni novaljski turizam koji je u velikoj mjeri naslonjen na Zrće.


Svi ćemo raditi na tome da se već iduće godine gosti vrate na Zrće, iako je, ponavljam, prognoze nezahvalno i zapravo nemoguće dati, kaže Šćiran Rizner.



Otpornost na krizu


Epidemija koronavirusa će umnogome promijeniti turizam u narednim godinama, u cijelom svijetu pa tako i Novalji, koja se, smatra gradonačelnik Ante Dabo, mora okrenuti diverzifikaciji svoje turističke ponude i na taj način osigurati veću otpornost u kriznim situacijama poput sadašnje epidemije.


Posebno se to odnosi na autokampove i nautički turizam, u kojemu je Novalja već krenula u veliki projekt izgradnje marine, kao i druge vidove ponude koji će biti prilagođeni novim trendovima u turizmu.


– Zrće je naš najveći, najpoznatiji proizvod, koji donosi najveće prihode i toga smo apsolutno svjesni, cijenimo ga i podržavamo u svakom pogledu. No radimo na razvoju outdoor turizma, nautičkog turizma, gastronomske ponude i svih ostalih vidova turizma, jer sad se, u ovoj epidemiji i krizi, pokazalo koliko je ovakva monokultura turizma mladih opasna.


Svi iz ovoga moramo izvući pouke. Usmjereni smo već sada na produženje sezone i takozvanu outdoor ponudu. Pejzaži otoka Paga su jedinstveni, od lunjskih maslinika, brojnih staza koje se mogu prilagoditi biciklizmu, preko našeg poznatog »mjesečevog krajolika«, polja, vinograda, do prekrasnih plaža kojih imamo vjerojatno više nego ijedan otok u Hrvatskoj.


To su naše prednosti, s kojima moramo proširiti ponudu i na druge vidove turizma, osim partyja. Imamo prednost i kao država, jer smo blizu velikim europskim emitivnim tržištima, iz kojih gosti mogu doputovati automobilom, zahvaljujući i našoj odličnoj cestovnoj infrastrukturi.


Već ove godine možemo, unatoč brojkama koje će biti znatno manje od očekivanih, pokazati te svoje prednosti i napraviti dobru reklamu za iduće sezone. Teško je prognozirati, ali sigurno će biti nešto gostiju, možda i nešto više nego što očekujemo, kaže Dabo.



Strateški projekti


Turistički proizvod Novalje, baziran najvećim dijelom na turizmu mladih, pokazao se vrlo osjetljivim.


Zbog toga će Grad dodatno pojačati napore na realizaciji strateških projekata, poput izgradnje luke nautičkog turizma, koji će, prema gradonačelniku, osigurati dolazak i boravak više različitih skupina turista.


– Na početku smo realizacije dvadeset milijuna kuna vrijedne pristupne ceste za novu luku čija gradnja bi trebala početi kroz idućih godinu i pol dana.


Želimo ići u smjeru razvoja nautičkog turizma, outdoor turizma, hotelskog smještaja koji se zadnjih godina jako dobro razvija, stvaramo infrastrukturu koja neće biti ovisna samo o tih nekoliko mjeseci održavanja ljetnih festivala na Zrću.


Naravno, Zrće i dalje ostaje naš najvažniji i najprepoznatljiviji turistički proizvod, brend poznat u svjetskim razmjerima koji je i Novalju učinio poznatom u čitavoj Europi i svijetu, čega smo itekako svjesni. Bez Zrća Novalja ne bi bila ovo što je danas, zaključuje Dabo.


Sto milijuna eura »okrene« se u sezoni oko Zrća


Što Zrće i sve vezano uz klubove i partyje znači za Grad Novalju i gradsku privredu, objasnio je u brojkama gradonačelnik Dabo.


– Oko pedeset posto dolazaka i noćenja u Novalji ostvaruju mladi koji dolaze prvenstveno zbog Zrća.


Oni su vrlo dobri potrošači, čija je osobna potrošnja znatno veća od prosječnog turista u Hrvatskoj i daleko nadmašuje potrošnju, primjerice, članova obitelji koje dolaze kao turisti.


Svaki od naših partijanera, na smještaj, hranu, izlaske i druge usluge, dnevno potroši minimalno 120 eura.


Kad to pomnožimo s brojkom od oko osamsto tisuća noćenja koliko oni ostvare, govorimo o gotovo sto milijuna eura, što je ogroman novac.