Proizvodnja ekološkog vodika

“Zeleni” amonijak za Europu stizat će preko Dine i Omišlja. Donosimo sve detalje ovog plana

Marinko Glavan

Omišalj bi postao europsko središte za iskrcaj i distribuciju amonijaka iz Brazila / Snimio Vedran KARUZA

Omišalj bi postao europsko središte za iskrcaj i distribuciju amonijaka iz Brazila / Snimio Vedran KARUZA

Amonijak koji bi se prevozio brodovima u Omišalj zapravo je »skladište« vodika koji bi se proizvodio krekiranjem iz amonijaka



 


Nakon što je delegacija brazilske savezne države Piaui prije nešto više od tjedan dana posjetila lokaciju nekadašnje Dina Petrokemije u Omišlju, na otoku Krku, gdje je najavljeno pokretanje projekta Green Energy Park (GEP) Krk, odnosno opskrbnog lanca za uvoz zelenog amonijaka koji će se koristiti za opskrbu hrvatskog i okolnih tržišta vodikom, predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen, najavila je prošlog tjedna novi paket sredstava za sufinanciranje proizvodnje i korištenja zelenog vodika, kao i potpisivanje sporazuma s brazilskom državom Piaui, za proizvodnju amonijaka koji će se u Europu dobrim dijelom, kako je naglasila von der Leyen, uvoziti preko Krka.


Glavni koridor


Prema najavama Barta Biebuycka, generalnog direktora Green Energy Parka, na prostoru bivše Dina Petrokemije, danas u vlasništvu Adria Polymersa, trebao bi biti izgrađen terminal za uvoz i distribuciju amonijaka, odnosno vodika, iz zemalja u kojima je proizvodnja energije jeftinija nego u Europi, pri čemu bi dobar dio dolazio iz brazilske države Piaui, gdje je planirana »zelena« proizvodnja amonijaka koji će u Europu dolaziti preko Omišlja. Amonijak je, pri tom, najkraće rečeno, transportno sredstvo za vodik, jer ga je daleko lakše skladištiti i transportirati nego čisti vodik. Po dolasku u Europu, iz amonijaka će se ponovo izdvajati vodik, dok će nusproizvod biti čisti dušik koji će se dijelom koristiti u industrijske svrhe i kao inertni plin, primjerice na brodovima koji prevoze zapaljive terete, dok će se, zbog velike količine, dio ispuštati u atmosferu, pri čemu ne bi trebao imati nikakav štetan utjecaj na okoliš jer dušik i inače čini 78 posto zemljine atmosfere.




U GEP-u planiraju postati glavni ulazni koridor za amonijak, odnosno zeleni vodik za jugoistočnu Europu, namijenjen opskrbi industrijskih središta u sjevernoj Italiji, južnoj Njemačkoj, kao i Hrvatskoj, Sloveniji, Mađarskoj i drugim okolnim državama. Amonijak će na Krk stizati tankerima, a kroz nekoliko faza, planirana vrijednost investicije je 2,5 milijardi eura.


Nekoliko stotina radnih mjesta

 


Projekt bi, prema riječima Marka Martinovića trebao rezultirati stvaranjem nekoliko stotina novih radnih mjesta, što u Omišlju, što u povezanim djelatnostima u Hrvatskoj.


– Ishodovanje potrebnih dozvola i priprema studije utjecaja na okoliš su dio razvoja projekta. Treba naglasiti da se projekt razvija na petrokemijskom kompleksu koje je optimalna lokacija upravo za takav tip industrijskih projekta. Lokalna samouprava kao i nadležno Ministarstvo su upoznati s projektom, pokazali su interes za realizaciju projekta međutim to je tek početak komunikacije i suradnje, kaže Martinović.

Diversifikacija uvoza


Von der Leyen je u svom govoru na Europskom tjednu vodika, eksplicitno najavila kako će se amonijak iz Brazila uvoziti preko Krka. Kazala je kako planovi o ulaganju u tehnologije povezane s vodikom, najavljeni prije godinu dana postaju realnost, pri čemu se radi na internacionalnom plasmanu sredstava iz Europske banke vodika, za razvoj projekata. U prvom paketu za sufinanciranje projekata proizvodnje, transporta i korištenja vodika, osigurano je 800 milijuna eura, dok će u drugom, na proljeće iduće godine, biti dostupno čak 2,2 milijarde eura.


– To će osigurati diversifikaciju uvoza vodika proizvedenog korištenjem energije iz obnovljivih izvora, od pouzdanih opskrbljivača širom svijeta, rekla je von der Leyen, koja je spomenula brojne projekte koje Europska komisija razvija u suradnji s Kazahstanom, Australijom, Omanom i posebno Brazilom.


– Zajedno s brazilskim predsjednikom Lulom najavljujemo potporu Europske unije za izgradnju jednog od najvećih postrojenja za proizvodnju vodika u svijetu, u brazilskoj državio Piaui. To je dio dvije milijarde eura vrijednog ulaganja u lanac vodika u Brazilu, a riječ je o proizvodnim pogonima za čisti vodik i amonijak, koji će se brodovima prevoziti do otoka Krka, u Hrvatskoj. S Krka će se vodik transportirati do industrijskih potrošača u jugoistočnoj Europi, istodobno stvarajući nova radna mjesta i lanac vrijednosti u Brazilu, rekla je von der Leyen.


Više detalja o projektu na Krku saznali smo od Marka Martinovića, direktora Adria Polymersa, koji ističe kako je cilj projekta GEP Krk razviti novi uvozni pravac »zelenog« vodika u velikim količinama, s nekoliko lokacija izvan Europe gdje postoje optimalni uvjeti za njegovu proizvodnju po pristupačnoj cijeni.


Velika tržišta


– Derivat ili vektor kojim će se dovesti vodik u Europu bit će uglavnom amonijak, ali bi se mogli razmotriti i drugi derivati poput metanola. U Omišlju će se vodik izdvajati iz amonijaka tehnologijom krekiranja. Ova tehnologija se danas često koristi, uglavnom kroz katalitičku reakciju u kombinaciji s toplinom oslobađa se molekula vodika, nusproizvod je dušik, objašnjava Martinović.


Za izravnu proizvodnju vodika na Krku, u ovom trenutku, prema njegovim riječima, nema uvjeta, zbog previsokih troškova proizvodnje, no ostavlja mogućnost za to u budućnosti, kada cijene energije iz obnovljivih izvora budu niže, a do tad će nekadašnji pogoni Dine biti središte za uvoz i daljnju distribuciju prema krajnjim korisnicima.


– Planirana tržišta su matično tržište Hrvatske, dva industrijska središta sjeverna Italija i južna Njemačka, Slovenija, Austrija i zemlje balkanske regije. Većina amonijaka i vodika prodat će se industrijskim kupcima koji imaju velike zahtjeve za energijom. Plan je da se početkom 2028. godine uveze prvih milijun tona amonijaka, 2030. godine ta bi brojka trebala iznositi 4 milijuna tona, a do 2035. 10 milijuna tona, kaže Martinović, dodajući kako će se amonijak u Omišalj uvoziti s osam različitih lokacija diljem svijeta.