Brodogradnja

Uljanik opet u blokadi! Bez države je pulski škver klinički mrtav

Orjana Antešić

DUŠKO MARUŠIĆ ČIČI

DUŠKO MARUŠIĆ ČIČI

To je treća blokada od proljeća ove godine, što zorno govori o eskalirajućem problemu nelikvidnosti



Pulsko brodogradilište ponovo je upalo u blokadu. Prema podacima s Fininog servisa InfoBlokade, bankovni računi Uljanika 1856 blokirani su 4. kolovoza, a status je ostao nepromijenjen i jučer u popodnevnim satima.


To je treća blokada pulskog brodogradilišta od proljeća ove godine, što zorno govori o eskalirajućem problemu nelikvidnosti u koje je doveden novi Uljanik, naročito ako se ima u vidu da su od sredine svibnja bankovni računi brodogradilišta bili u blokadi čak 42 dana.


Da nema direktne i indirektne pomoći od države, nad Uljanikom 1856 još bi prije više mjeseci bila proglašena klinička smrt.


Injekcije države




Prva pomoć injektirana je kroz plaćanje ležarine za dijelove sekcija, limova i ostalog materijala za novogradnju 531. Riječ je o još jednoj zatečenoj novogradnji koju je u stečaju Uljanika d.d. prije dvije godine kroz prijeboj potraživanja preuzela država, odnosno Ministarstvo financija. Računica i potencijalni naručitelj za ovu novogradnju, koja je u naravi trebala biti ro-ro brod, nisu pronađeni, ali je zato ispostavljen zahtjev za podmirenje troškova smještaja s obzirom na to da se ti dijelovi nikad završenog broda nalaze unutar pulskog brodogradilišta.


Vlada početkom veljače donosi odluku da će podmiriti te troškove koji uključuju razdoblje od svibnja 2021. godine, pa sve dok se ti dijelovi novogradnje ne izmjeste iz brodogradilišta, odnosno ne prodaju. Početkom proljeća na račun Uljanika 1856 sjeda prvi novac na konto ležarine, a prema podacima s Poslovna.hr dosad je iz državnog proračuna pulskom brodogradilištu isplaćeno ukupno 1.039.235 eura.


Međutim, pulskom brodogradilištu kojemu već kronično nedostaju novi poslovi, to nije dovoljno. Već sredinom svibnja ove godine upada u jednomjesečnu blokadu iz koje se izvukao samo zahvaljujući pomoći od države. Podsjetimo, Vlada daje zeleno svjetlo da se dodatno podebljaju državna jamstva za još dva milijuna eura za gradnju ribarske radne brodice od dvadesetak metara, koja se gradi za Norvežane. Taj je ribarski brod prvi posao koji je ugovorio Uljanik 1856, predstavljala je simbol novog početka u pulskom Arsenalu da bi se izrodila u mukotrpni projekt kojem se ne nazire kraj. Norveška ribarica trebala je, prema planu, biti isporučena naručitelju još krajem prošle godine, a kada će uopće – ne zna se.


Nagomilane obaveze


Uljanik 1856 može spasiti jedino dotok svježeg kapitala, novi vlasnik i nova uprava. No, pravo je pitanje koliki je uopće interes na tržištu za ulaganje u pulski Arsenal pod uvjetima u kojima se traži najmanje 13,8 milijuna eura za većinski udjel u društvu od 54,77 posto u društvu, uz hitno injektiranje barem još tolikog iznosa da bi se stabiliziralo poslovanje i odrješio čvor nagomilanih financijskih obveza. I sve to začinjeno obvezujućom izjavom o zadržavanju brodograđevne djelatnosti. Odgovor će se znati već 18. kolovoza, do kada je rok za uplatu jamčevine, da bi se moglo pristupiti novoj, drugoj po redu javnoj dražbi za prodaju ovog poslovnog udjela u Uljaniku 1856, planiranoj za 21. kolovoza.


Radnici dobili plaću za lipanj


Zaposleni u brodogradilištu dobili su plaću za lipanj, dok kooperanti i dobavljači, očito, pokušavaju ovrhama doći do svojih potraživanja. U nešto više od tri i pol godine, otkako je Uljanik 1856 dobio priliku za novi početak, dug prema dobavljačima lani je eksplodirao. Krajem prošle godine iznosio je 4,2 milijuna eura, a činio je tek petinu ukupnih obveza koje je brodogradilište iskazalo da mora podmiriti do konca ove godine.