Svatko vuče na svoju stranu

Uljanik Nova želi brod iz “3. maja”. Problem je samo što riječki škver baš na njemu temelji izlazak iz krize

Orjana Antešić

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Puljani kao posebno važnu izdvajaju novogradnju 514, brod za prijevoz automobila koji je izgrađen u »3. maju«, ali je formalno ugovoren preko Matice. Upravo je ovaj car-carrier sastavni i bitan dio računice s kojom je direktor »3. maja« Edi Kučan uspio zadobiti potporu Plenkovićeve Vlade



Unatoč dubiozama koje će, kad se zbroje stečajne tražbine matičnog društva holdinga i pulskog brodogradilišta, vjerojatno premašivati i sedam milijardi kuna, u Puli se ne odustaje od stečajnog plana za Uljanik.


Pulski gradonačelnik Boris Miletić već je krenuo s javnim zahtjevima prema Vladi da podrži stečajni plan i nastavak proizvodnje u Uljaniku, a ovog tjedna održat će se i posebna, tematska sjednica pulskog Gradskog vijeća, sve uoči skorašnjeg ročišta na Trgovačkom sudu u Pazinu, 6. rujna na kojem će se morati odrediti i reći u kojem će pravcu ići stečaj pulskog Uljanika.


Osnivanje novog društva


Prošli tjedan stečajni upravitelj Uljanika d.d. Damir Majstorović dostavio je Sudu u Pazinu svoje izvješće, zajedno s prijedlogom odnosno temeljnim osnovama stečajnog plana s kojim će se pokušati dobiti suglasnost kod vjerovnika, u ovom konkretnom slučaju države odnosno Ministarstva financija i Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR) koji su daleko najveći stečajni vjerovnici Uljanika d.d. i imat će prevagu, moguće i apsolutnu kod donošenja odluka na Skupštini vjerovnika.




Spas za potopljenu pulsku brodogradnju zasniva se na pretpostavci osnivanja novog društva, radnog naziva Uljanik Nova u kojem bi se objedinila imovina Uljanika d.d. i Uljanik brodogradilišta, na način da matično društvo »daje« brodove dok pulski škver unosi strojeve i opremu. Druga ključna pretpostavka podrazumijevala bi da svi vjerovnici pristanu da svoja potraživanja pretvore u vlasničke udjele u tom novom društvu, naravno, uključujući i državu.


Iščitavajući ovaj grubi nacrt stečajnog plana Uljanika, vidljivo je da se isti zasniva na završetku četiri započeta broda i argumentu da će država njihovim završetkom ostvariti veći povrat novca nego da ih proda na dražbama u stanju u kojem te novogradnje sada jesu. Zanimljivo je što Puljani pritom kao posebno važnu i u prvi plan izdvajaju novogradnju 514, brod za prijevoz automobila koji je izgrađen u »3. maju«, ali je formalno ugovoren preko Matice, pa se danas vodi kao dio stečajne mase Uljanika d.d. Upravo je ovaj car-carrier, koji je u riječkom brodogradilištu porinut pod imenom »Siem Ashanti«, sastavni i bitan dio računice s kojom je direktor »3. maja« Edi Kučan i njegov tim uspio zadobiti povjerenje i potporu Plenkovićeve Vlade koja je prošlog tjedna, konačno, učinila prvi konkretni korak prema spasu riječkog brodogradilišta odlukom o izdavanju jamstva za prvu liniju kredita, potrebnu da bi se deblokirao račun i restartali davno ugasli pogoni i strojevi.


Dupla slika


Kada smo skrenuli pozornost na novogradnju 514, stečajni upravitelj Uljanika d.d Damir Majstorović jučer je samo apostrofirao da je riječ o brodu koji se vodi kao dio stečajne mase Uljanika i da je time sasvim logično i legitmno da bude uključen i u prijedlog njihovog stečajnog plana, tim više što se radi o novogradnji koja je u daleko najvećem stupnju gotovosti, oko 80 posto. Pritom Majstorović ne dovodi u pitanje da je riječ samo o pretpostavkama stečajnog plana koje će se na ročištu 6. rujna iznijeti pred vjerovnike, na glasanje. S obzirom na presuđujući udio u tražbinama, a proporcionalno tome i glasovima u Skupštini vjerovnika Uljanika d.d., konačnu riječ oko toga koliko ovakav stečajni plan i »duple slike«, koje se pojavljuju, imaju smisla bit će na državi, Ministarstvu financija i HBOR-u. Majstorović navodi da su sa izradom nacrta mogućeg stečajnog plana za Uljanik upoznati u nadležnim državnim tijelima, ali da zasad ne barataju nikavim povratnim informacijama.Osim, dakle, osnivanja nove tvrtke Uljanik Nova, koja bi objedinila nekadašnje krovno društvo i pulsko brodogradilište, na način da bi spojila imovinu oba u jedno, a od njihovih vjerovnika zatražila pretvaranje potraživanja u vlasničke udjele, u ovoj »skici« mogućeg stečajnog plana spomenute su i opcije uz pomoć kojih bi se moglo doći do obrtnih sredstava.

Tako se kao jedna od mogućnosti navodi upis novih dionica odnosno dokapitalizacija Uljanik Nove, pri čemu se računa i na gradove i općine u Istarskoj županiji. Slijedeći model financiranja obrtnog kapitala koji se spominje jest dokapitalizacija od jednog ili više većih dioničara koji su zainteresirani za kupnju brodova u Uljanik Novi dok se kao treći model nudi da se vjerovnici drugog višeg isplatnog reda, među kojima je i država, odreknu dijela namirenja koji bi im ostao nakon isplate troškova unovčenja novogradnje 500 odnosno jaružala.