Foto S. Drechsler
Puljani kao posebno važnu izdvajaju novogradnju 514, brod za prijevoz automobila koji je izgrađen u »3. maju«, ali je formalno ugovoren preko Matice. Upravo je ovaj car-carrier sastavni i bitan dio računice s kojom je direktor »3. maja« Edi Kučan uspio zadobiti potporu Plenkovićeve Vlade
Unatoč dubiozama koje će, kad se zbroje stečajne tražbine matičnog društva holdinga i pulskog brodogradilišta, vjerojatno premašivati i sedam milijardi kuna, u Puli se ne odustaje od stečajnog plana za Uljanik.
Pulski gradonačelnik Boris Miletić već je krenuo s javnim zahtjevima prema Vladi da podrži stečajni plan i nastavak proizvodnje u Uljaniku, a ovog tjedna održat će se i posebna, tematska sjednica pulskog Gradskog vijeća, sve uoči skorašnjeg ročišta na Trgovačkom sudu u Pazinu, 6. rujna na kojem će se morati odrediti i reći u kojem će pravcu ići stečaj pulskog Uljanika.
Osnivanje novog društva
Prošli tjedan stečajni upravitelj Uljanika d.d. Damir Majstorović dostavio je Sudu u Pazinu svoje izvješće, zajedno s prijedlogom odnosno temeljnim osnovama stečajnog plana s kojim će se pokušati dobiti suglasnost kod vjerovnika, u ovom konkretnom slučaju države odnosno Ministarstva financija i Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR) koji su daleko najveći stečajni vjerovnici Uljanika d.d. i imat će prevagu, moguće i apsolutnu kod donošenja odluka na Skupštini vjerovnika.
Spas za potopljenu pulsku brodogradnju zasniva se na pretpostavci osnivanja novog društva, radnog naziva Uljanik Nova u kojem bi se objedinila imovina Uljanika d.d. i Uljanik brodogradilišta, na način da matično društvo »daje« brodove dok pulski škver unosi strojeve i opremu. Druga ključna pretpostavka podrazumijevala bi da svi vjerovnici pristanu da svoja potraživanja pretvore u vlasničke udjele u tom novom društvu, naravno, uključujući i državu.
Iščitavajući ovaj grubi nacrt stečajnog plana Uljanika, vidljivo je da se isti zasniva na završetku četiri započeta broda i argumentu da će država njihovim završetkom ostvariti veći povrat novca nego da ih proda na dražbama u stanju u kojem te novogradnje sada jesu. Zanimljivo je što Puljani pritom kao posebno važnu i u prvi plan izdvajaju novogradnju 514, brod za prijevoz automobila koji je izgrađen u »3. maju«, ali je formalno ugovoren preko Matice, pa se danas vodi kao dio stečajne mase Uljanika d.d. Upravo je ovaj car-carrier, koji je u riječkom brodogradilištu porinut pod imenom »Siem Ashanti«, sastavni i bitan dio računice s kojom je direktor »3. maja« Edi Kučan i njegov tim uspio zadobiti povjerenje i potporu Plenkovićeve Vlade koja je prošlog tjedna, konačno, učinila prvi konkretni korak prema spasu riječkog brodogradilišta odlukom o izdavanju jamstva za prvu liniju kredita, potrebnu da bi se deblokirao račun i restartali davno ugasli pogoni i strojevi.
Dupla slika
Tako se kao jedna od mogućnosti navodi upis novih dionica odnosno dokapitalizacija Uljanik Nove, pri čemu se računa i na gradove i općine u Istarskoj županiji. Slijedeći model financiranja obrtnog kapitala koji se spominje jest dokapitalizacija od jednog ili više većih dioničara koji su zainteresirani za kupnju brodova u Uljanik Novi dok se kao treći model nudi da se vjerovnici drugog višeg isplatnog reda, među kojima je i država, odreknu dijela namirenja koji bi im ostao nakon isplate troškova unovčenja novogradnje 500 odnosno jaružala.