OBNOVA ŽELJEZNICE

U promet puštena prva tri elektromotorna Končarova vlaka za gradski i prigradski prijevoz

Ante Peričić

Foto Josip Mišković

Foto Josip Mišković

Slijedi isporuka regionalnih vlakova koji će voziti na elektrificiranim prugama u Hrvatskoj. Plan je do 2025. uvesti u promet 70 novih vlakova



Tri elektromotorna vlaka za gradsko-prigradski prijevoz proizvedena u “Končaru” puštena su danas u promet te je, nakon toga, potpisan ugovor za kupoprodaju baterijskih vlakova i stabilnih energetskih priključaka.


Vlakove je proizveo Končar, a svečanu, prvu vožnju jedan od njih imao je od zagrebačkog Glavnog kolodvora do Dugog Sela i natrag, a nakon puštanja u promet prva tri vlaka bit će isporučeno još osam gradsko-prigradskih vlakova koji će voziti na zagrebačkom području, dok će isporuka regionalnih vlakova, koji će voziti na elektrificiranim prugama u Hrvatskoj uslijediti nakon toga.


Milenijski projekt


– Na kraju smo jedne vrlo uspješne godine kad govorimo o strateškim ciljevima koji su ostvareni – od ulaska u Eurozonu i Schengen, pa do spajanja hrvatskog teritorija.




Riječ je o godini koja je jedna od najuspješnijih u našoj modernoj povijesti i možemo biti ponosni da smo dio generacije koja ostvaruje milenijske projekte.


Očekuju nas snažna ulaganja u željezničku infrastrukturu i, da tako kažem, u narednom razdoblju napadamo kompletnu infrastrukturu.



Obnavljamo je, nabavljamo nove vlakove, potičemo građane, studente i učenike da koriste željeznice. Koristimo sredstva iz Nacionalnog programa oporavka, prepoznali smo unutar njega i važnost projekata zelene tranzicije, a ovaj današnji projekt, odnosno nabavka novih, baterijskih vlakova jedna je nova stranica u Hrvatskoj jer radimo nešto inovativno, novo i, još k tome, to radi jedna uspješna hrvatska firma.



Sva sredstva koja su na raspolaganju iz EU-a te nacionalna i kreditna sredstva najvećim će dijelom biti usmjerena u obnovu željezničke infrastrukture i nabavu novih vlakova, a plan je do 2025. uvesti u promet 70 novih vlakova, istaknuo je potpredsjednik Vlade i i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković dodavši da je riječ o velikim, sveobuhvatnim projektima čija je priprema jako složena te je glavni cilj jačanje infrastrukture i to će obilježiti narednih 10 do 12 godina.


Izniman napredak


Novi vlakovi dio su projekta obnove voznog parka HŽ Putničkog prijevoza (HŽ PP) koji se provodi sukladno Strategiji prometnog razvoja Republike Hrvatske od 2017. do 2030. godine, a sufinancira se iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014.-2020., te je dio Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NPOO).



Ukupna procijenjena vrijednost projekta je 1,3 milijarde kuna, a potpora Europske unije 880,3 milijuna kuna, dok HŽ PP, u sklopu projekta, planira modernizirati vozni park s 21 novim elektromotornim vlakom.


Predsjednik Uprave Končar – Električnih vozila Josip Ninić rekao je da su ključni podsustavi novih vlakova razvijeni i proizvedeni u poduzećima grupe Končar, a uključene su i brojne druge domaće tvrtke.



Predsjednik Uprave Končar – Elektroindustrije Gordan Kolak naglasio je da hrvatska industrija od ulaska u EU ostvaruje izniman napredak, snažno se razvija i pokazuje otpornost, snagu i sposobnost, a sve to zahvaljujući uspješnoj suradnji svih aktera – političkih, društvenih, industrijskih i akademskih, a to je, ističe, vidljivo i u ovom projektu.


Kupoprodaja baterijskih vlakova vrijedna 129 milijuna kuna


Za kupoprodaju baterijskih vlakova i stabilnih energetskih priključaka u sklopu projekta “Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu” koji će biti postavljeni na kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula, osigurano je 100 milijuna kuna iz NPOO-a, a ukupna vrijednost projekta je 129 milijuna kuna.


Cilj je poboljšati lokalnu i regionalnu povezanost i mobilnost radi boljeg pristupa tržištu rada i uslugama u funkcionalnim centrima te osiguranje učinkovitijeg i konkurentnijeg putničkog prijevoza, a nabavom baterijskih vlakova omogućuje se organizacija željezničkog putničkog prijevoza na neelektrificiranim prugama na ekološki prihvatljiv način suvremenim vozilima koja za svoj pogon koriste električnu energiju.