Nikome ništa

Tajni kupci već 18 mjeseci obilaze trgovine: ‘Nismo vidjeli nijedno pojeftinjenje, samo poskupljenja…’

P. N.

Foto ARHIVA NL

Foto ARHIVA NL

Projekt tajnih kupaca u Hrvatskoj traje još mjesec dana, do isteka razdoblja obveznog dvojnog iskazivanja cijena



Petnaest mjeseci tajni kupci obilaze trgovine u Hrvatskoj i dosad, tvrde, nisu zabilježili nijedno pojeftinjenje – samo poskupljenja.


“Ako je pojeftinjenja i bilo, tada su to bile trgovačke akcije nakon kojih su cijene vraćene na staro ili cijene proizvoda ograničenih Vladinim mjerama. Mimo toga, baš nijedan proizvod koji smo pratili nije pojeftinio u ovom razdoblju”, ističe Ana Knežević iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, jedne od šest domaćih udruga koje je Ministarstvo gospodarstva u ljeto 2022. odabralo na natječaju za projekt službeno nazvan “Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj”.


“Uglavnom samo poskupljenja, ništa nije pojeftinilo”, napisala je u izvješću za ožujak ove godine, piše N1.




“Tajni kupci se stalno nadaju da će naići i na neko pojeftinjenje, ali ništa od toga”, napomenula je u svibnju. Pa u lipnju: “Nismo još uvijek zabilježili da je nešto pojeftinilo, ali zato stalno bilježimo poskupljenja”. I u kolovozu je napisala kako “opet ništa nije pojeftinilo.” U listopadu također.


Projekt tajnih kupaca u Hrvatskoj traje još mjesec dana, do isteka razdoblja obveznog dvojnog iskazivanja cijena u kunama i eurima. Tajni kupci HUZP-a od kolovoza prošle godine prate kretanje cijena 60 proizvoda i 36 usluga u Zagrebu, Sisku i Puli, dok ostale dijelove Hrvatske “pokrivaju” tajni kupci iz preostalih pet udruga uključenih u projekt. Sve utvrđene nepravilnosti prijavljivali su Državnom inspektoratu.


Projekt je, međutim, imao ograničenja budući da su svi poslovni subjekti, kao i roba i usluge čije se kretanje cijena prati, unaprijed zadani. Izostao je faktor iznenađenja jer su trgovci znali koje robe i usluge tajni kupci kod njih “skeniraju”.


“Mi od početka pratimo jedne te iste proizvode i usluge, a smisao tajnog kupca je iznenađenje, da nitko ne zna kada će doći i koje proizvode će popisati. Trgovci su već nakon prvog našeg izvješća vidjeli gdje i koje cijene pratimo. Da smo imali slobodu otići danas u ovaj, sutra u onaj dućan pa pratiti sad ovaj, sad onaj proizvod – bilo bi svega i svačega. Ovako 17 mjeseci pratimo jedno te isto”, tumači Knežević.


Tajni kupci uočili su još jedan paradoks.


“Poskupjela je mliječna čokolada, čija je cijena bila ograničena jer je dotadašnja cijena bila niža od ograničene. Trgovac je iskoristio priliku i povećao cijenu za 40 centi, tako da čokolada sada ima ograničenu cijenu, ali je potrošači plaćaju više nego prije ograničenja”, rekla je Knežević.


Upozorila je na još jedan trik trgovaca, ne svih, a tiče se obveze dvojnog iskazivanja cijena u eurima i u kunama, koje je na snazi do kraja ove godine.


“Nažalost, gotovo sve cijene su ispisane velikim brojkama u eurima i sitnim brojkama u kunama, tako da bi većini kupaca trebalo povećalo da bi ih pročitali i usporedili”, dodala je.


Drži da bi rok dvojnog iskazivanja cijena trebalo produljiti jer se mnogi kupci, naročito stariji ljudi, još uvijek teško snalaze u cijenama u eurima, piše N1.