Razgovor

Robert Blažinović: ‘Želja mi je nastaviti što je ova uprava Jadrolinije kojoj sam na čelu započela’

Marinko Glavan

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Jadroliniji predstoji temeljita i sveobuhvatna obnova flote, najavljuje Blažinović



Robert Blažinović imenovan je na mjesto predsjednika uprave Jadrolinije u veljači ove godine, nakon smjene uprave na čelu s Davidom Soptom koji je u istragama o nesreći na trajektu »Lastovo« u kojoj su poginula trojica pomoraca bio označen kao odgovoran za neprovođenje sustava upravljanja sigurnošću na brodovima. Blažinović je upravljanje nacionalnom putničkom brodarskom kompanijom preuzeo u trenutku kada je trebalo pripremiti flotu za turističku sezonu, ali i nakon dugogodišnje krize s nabavom novih brodova te nakon nezapamćene tragedije na brodu »Lastovo«.


Sjećanje i poštovanje


Uskoro će se navršiti godinu dana od strašne nesreće pa smo ga pitali hoće li Jadrolinija i na koji način obilježiti godišnjicu pogibije trojice svojih pomoraca.


– Tragedija koja se dogodila 11. kolovoza prošle godine ostavila je dubok trag na Jadroliniju kao kompaniju, ali i na svakog njezinog djelatnika. Težina ovog događaja ne jenjava prolaskom vremena. Tragično poginuli kolege, kao i ostali članovi posade trajekta »Lastovo« uvijek će biti u našim mislima i ne mogu, niti smiju biti zaboravljeni. Ove godine taj ćemo težak i tragičan datum dostojanstveno obilježiti simboličnim činom te tako odati počast poginulim kolegama. Također, svim će članovima posade trajekta »Lastovo« ususret godišnjici biti isplaćena jednokratna financijska pomoć. Želim istaknuti da bilo kakva materijalna stavka ne bi smjela biti stavljena u kontekst nadoknade za izgubljeni život ili pretrpljenu traumu, stoga o iznosima i detaljima ne bih dalje govorio. Naša je dužnost očuvati sjećanje i pokazati poštovanje, koristeći one resurse koje kao kompanija imamo na raspolaganju.




U kojem statusu su zahtjevi obitelji poginulih pomoraca za isplatom materijalne i nematerijalne štete? Jesu li sve odštete do kraja isplaćene i u iznosima koje su obitelji zatražile? Ako nisu, zašto još nisu i kada će biti isplaćene?


Foto Vedran Karuza


– Jadrolinija je isplatila jednokratnu financijsku pomoć obiteljima poginulih pomoraca te od rujna 2024. godine, djeca njihovih obitelji primaju mjesečnu potporu koja će biti aktivna sve do završetka redovitog školovanja. Također, i svim je članovima posade broda »Lastovo« isplaćena jednokratna financijska naknada. Tri sudska spora za neimovinsku štetu okončana su nagodbama, temeljem kojih je obiteljima isplaćeno ukupno 412 tisuća eura. Jadrolinija surađuje s punomoćnikom obitelji u cilju postizanja sporazuma oko imovinske štete, čijem se okončanju približavamo.


Što je s pomorcem ozlijeđenim u istoj nesreći? Je li i njemu isplaćena odšteta? Hoće li se, s obzirom na ozljede, moći vratiti na posao?


– Ozlijeđenom pomorcu, kao i ostatku posade trajekta »Lastovo«, isplaćena je jednokratna financijska pomoć, a Jadrolinija mu je u cijelosti pokrila troškove liječenja, rehabilitacije i oporavka. Trenutno je na bolovanju te mu se i dalje pruža sva potrebna pomoć. Jadrolinija je s njim u redovitom kontaktu, naravno, uz poštovanje njegove privatnosti. U slučaju da trajne posljedice onemoguće nastavak rada na dosadašnjem radnom mjestu, poslodavac će u dogovoru s njim nastojati osigurati drugo odgovarajuće radno mjesto, sukladno njegovim mogućnostima i potrebama tvrtke.


Kako su ostali članovi posade koji su doživjeli tešku psihološku traumu? Je li im Jadrolinija osigurala psihološku pomoć, jesu li se vratili na posao? Hoće li i oni biti materijalno obeštećeni za pretrpljeno?


– Svim članovima posade trajekta »Lastovo« koji su bili ukrcani na dan nesreće, odmah po nesretnom događaju osigurana je stručna psihološka podrška. Svi članovi posade postupno su se vratili redovitim radnim obvezama te nastavljaju obavljati svoje poslove odgovorno i predano.


Podizanje sigurnosti


Na mjesto predsjednika Uprave imenovani ste iz Ministarstva gospodarstva, nakon smjene bivše uprave zbog tragedije na brodu »Lastovo«. U kakvom stanju ste zatekli tvrtku, koji su bili vaši prvi potezi i možda najvažnije, što ste mijenjali u sustavu upravljanja sigurnošću na brodovima kako bi se izbjeglo ponavljanje malološinjske tragedije?


– Jadrolinija je nacionalni brodar s gotovo 78 godina dugom tradicijom te je snažan brend koji je ponos Hrvatske. Moja je zadaća i želja nastaviti graditi tvrtku koja ima čvrste temelje na tradiciji i znanju, a čija budućnost i potezi moraju reflektirati njezinu stvarnu snagu te sam svjestan velike odgovornosti koja je stavljena pred ovu upravu. Naš strateški cilj je efikasno i beskompromisno poboljšanje stanja vezano za sustav upravljanja sigurnošću. Tako je u prvim danima naših mandata imenovan novi časnik sigurnosti, kolega Željko Crnarić, s dugogodišnjim međunarodnim iskustvom, ali i poznavanjem sustava Jadrolinije. Također, služba je kadrovski ojačana s dodatna dva inspektora sigurnosti te je izdan niz mjera s ciljem podizanja razine sigurnosti na brodovima na najviši nivo. Želim napomenuti i da je većina mjera poboljšanja sigurnosti koje je izdala Agencija za istraživanje nesreća već implementirana, a preostalo predloženo bit će implementirano u vrlo skorom roku. Nastavljamo ovim putem dalje, jer je ovdje riječ o dugotrajnom procesu unapređenja sustava u svakom smislu.


Foto Vedran Karuza


Uprava kojoj ste na čelu imenovana je privremeno, u veljači, na rok od najviše šest mjeseci. Znate li kada će biti raspisan natječaj za odabir nove uprave? Namjeravate li se javiti na natječaj za mjesto predsjednika Uprave?


– Informaciju o natječaju nemam, to je svakako pitanje za vlasnika. Želja mi je i namjera nastaviti što je ova uprava, na čijem sam čelu, započela, te u tom smislu djelujemo i tome smo posvećeni.


Izazovi sezone


Pred Jadrolinijom je špica turističke sezone. Jeste li u ova četiri mjeseca uspjeli sve pripremiti da posade i brodovi odrade najzahtjevniji dio godine?


– Posade su spremne, predane i svake sezone odrađuju lavovski posao – na čemu im od srca hvala. Obujam njihova posla već je znatno povećan, a izazovi sezone osjete se još od uskrsnog vikenda. Od početka mandata ove Uprave, odnosno od veljače, gotovo polovica flote prošla je redovite godišnje remonte, a do kraja ovog mjeseca očekujemo završetak i preostalih te uključivanje punog kapaciteta flote u pomorski promet. Jadrolinijina flota trenutno broji 59 brodova, a uskoro će svi raspoloživi resursi biti angažirani kako bismo odgovorili na potrebe putnika i hrvatskog turizma općenito tijekom vrhunca sezone.


Kakva su vaša predviđanja prometa za ovu sezonu u odnosu na lanjsku. Iz turističkog sektora stižu kontradiktorni podaci o broju dolazaka i noćenja, ali većina ih govori da je turista manje nego lani. Možete li ponoviti lanjsku, rekordnu sezonu?


– Trenutne brojke pokazuju rezultate na razini prošlogodišnjih kada govorimo o broju prevezenih vozila, dok kod broja prevezenih putnika imamo zabilježen pad od dva posto. Na ovakve rezultate svakako su utjecali raniji uskrsni praznici i nepovoljniji raspored blagdana, što je dobro poznat sezonski faktor. Ipak, najintenzivniji mjeseci tek su pred nama. S obzirom na dosadašnji tempo i pozitivne trendove rezervacija na sezonskim linijama, vjerujemo da je dosezanje prošlogodišnjih rekordnih rezultata moguće.


Nedavno je u flotu Jadrolinije »uplovio« katamaran »Mila«. Gdje će ploviti ove sezone?


Foto Vedran Karuza


– Katamaran »Mila« peti je brzi brod u nizu, koji uz prethodne investicije – »Katu«, »Danicu«, »Cvijetu« i »Ružicu« – nastavlja kontinuitet ulaganja u obnovu i modernizaciju Jadrolinijine brzobrodske flote. U posljednjem tjednu lipnja očekuje se njezino priključivanje održavanju brzobrodskih linija na splitskom području, čime će se dodatno ojačati kapacitet uoči vrhunca ljetne sezone, prvenstveno na liniji Split – Milna (Brač) – Hvar – Vis.


Obnova flote


Nakon »Tijata«, ove godine je rashodovan i brod »Postira« koji je na Elafitima zamijenio još jedan »oldtimer«, brod »Premuda«. Zamjena svih ovih brodova novima najavljivana je godinama iz bivše uprave, u kojem statusu je nabava triju novih brodova koji bi trebali pokrivati područje lošinjskog, šibenskog i dubrovačkog otočja?


– Rješavanje povezanosti Elafita ostaje naš strateški prioritet. Uskoro ćemo Nadzornom odboru predstaviti projekt izgradnje novog putničkog broda – riječ je o putničkom brodu koji je projektiran posebno za uvjete i potrebe tog plovnog područja. Ova uprava nastoji zadatku obnove flote pristupiti temeljito i odgovorno.


O kakvim brodovima će biti riječ, spominjali su se električni i hibridni, dizel-električni brodovi? Kada bi napokon mogli zaploviti?


– Iako se kao rješenje za liniju prema Elafitima trenutačno planira brod s dizelskim pogonom, razvoj flote i dalje je strateški usmjeren na implementaciju zelenih tehnologija, u skladu s nacionalnim i europskim ciljevima dekarbonizacije pomorskog prometa. Jadrolinija prati sve relevantne direktive koje predviđaju značajne iskorake prema održivoj mobilnosti do 2030. godine. Što se tiče financiranja projekata izgradnje električnih putničkih brodova, aktivno se istražuju alternativni izvori sredstava, poput suradnje s različitim financijskim institucijama te mogućnosti povlačenja sredstava iz europskih fondova, uključujući Inovacijski fond EU-a.


Što je s nabavom novih trajekata? Zadnje novogradnje trajekata nabavljene su prije više od deset godina?


– Sasvim je jasno da Jadroliniji predstoji temeljita i sveobuhvatna obnova flote. U idućem razdoblju planiramo rashodovati starije brodove i zamijeniti ih modernijim i ekološki prihvatljivijim verzijama. U fokusu nam je nabava nekoliko dvostranih trajekata s pogonom na biodizel ili dualni pogon, ovisno o dostupnim tehničkim rješenjima i modelima financiranja na raspolaganju. U fazi je priprema potencijalnih modela financiranja te vjerujemo u što skoriji početak realizacije ovih projekata.


Spremni za razgovore o pravima pomoraca


Prema informacijama kojima raspolažemo, nakon prošlogodišnjeg potpisivanja kolektivnog ugovora za pomorce, potpisan je i kolektivni ugovor za zaposlene na kopnu, započeli su pregovori za povećanje materijalnih prava pomoraca. Jeste li spremni povećati plaće pomoraca i time osigurati da Jadrolinija ne dođe u kadrovsku krizu?


– Izazov u pronalasku kadrova pomoračkih zanimanja prisutan je na međunarodnoj razini, ne samo u Jadroliniji. Ipak, smatramo da se s tim izazovima nosimo dobro te da istinske kadrovske krize nema. Pomorci su okosnica ove tvrtke i čine 70 posto zaposlenih u Jadroliniji. Zbog toga smo uvijek spremni na razgovore vezane uz prava pomoraca i na pregovore s našim socijalnim partnerima.


Ljudi znaju raditi posao i vole ga


Pomorci Jadrolinije u nedavnoj havariji katamarana »Melita« u zadarskom akvatoriju još su jednom, po tko zna koji put, pokazali da su spremni i obučeni za pomoć drugima u nevolji na moru.


– Radimo, od kad smo stupili na dužnost, uz izazove u poslovanju, da pokušamo na određeni način, da se tako izrazim, spašavati naš ugled u javnosti. Često objašnjavamo da u ovoj tvrtki, s gotovo osamdeset godina dugom tradicijom, postoje ljudi koji imaju velika znanja, sposobnosti i iskustvo, što je došlo do izražaja i u ovom i nekoliko drugih slučajeva u zadnje vrijeme. Po tome se vidi snaga ove flote koja je uvijek dostupna kad je najteže, bilo da je riječ o akcijama spašavanja na moru, prijevoza hitne medicinske službe s otoka i slično. Naši zapovjednici i posade su na to spremni. Ti ljudi znaju raditi svoj posao i vole ga.