Iz te Udruge upozoravaju da se brojni poduzetnici suočavaju s visokim novčanim kaznama zbog administrativnih i nenamjernih propusta – često bez prethodnog upozorenja ili prilike za ispravak.


Navode i da jedan od najočitijih primjera dolazi od poduzetnice koja je putem službene državne platforme osnovala tvrtku, da bi kasnije bila kažnjena s 2.000 eura jer nije bila svjesna dodatne obveze registracije stvarnog vlasnika – informacije koja joj kroz sustav nije jasno bila predočena.




Ističu da taj slučaj nije iznimka, pa je tako tijekom svibnja Fina je izdala čak 1.130 prekršajnih naloga pravnim i odgovornim osobama – mnogima od njih zbog sličnih propusta koji proizlaze iz nedovoljno jasnih uputa digitalnih platformi.


Napominju i da u razvijenim zemljama, poput članica Europske unije ili SAD-u takvi se prekršaji najprije tretiraju edukativno – izdaje se opomena, uz priliku za ispravak. Tek u slučaju ponavljanja ili težih kršenja zakona, slijedi kazna. Nasuprot tome, u Hrvatskoj je kazna često prva i jedina opcija, a ta praksa posebno pogađa male poduzetnike, koji ionako snose najveći teret birokracije i poreznog opterećenja.


“Osim uvođenja principa ‘prvo opomena, tek ako se prekršaj ponovi – kazna’, Hrvatska bi trebala osigurati jasan, centraliziran popis svih obveza koje vlasnici tvrtki i obrta moraju ispuniti. Ako zaista želimo provesti digitalizaciju na način koji olakšava poslovanje, a ne ga dodatno komplicira, tada država – koja već raspolaže svim relevantnim podacima o svakom poduzetniku – treba koristiti te informacije za kreiranje personaliziranih podsjetnika. Ti bi se podsjetnici mogli slati putem SMS-a ili mobilnih aplikacija, s jasnim obavijestima o nadolazećim obvezama – što, kada i kome treba platiti ili prijaviti”, istaknuo je Boris Podobnik, predsjednik UGP-a.


Udruga Glas poduzetnika poziva Vladu RH i nadležna ministarstva da zakonski uvedu princip: “prvo edukacija i opomena, tek onda kazna”, osim u slučajevima teških i namjernih prekršaja; da osiguraju javno dostupne i centralizirane popise obveza po djelatnostima, napisane razumljivim jezikom te da uvedu automatizirane i personalizirane digitalne podsjetnike (npr. putem SMS-a ili aplikacija) za obveze poduzetnika.