Hrvatska brodogradnja Trogir

Pokrenut prijedlog za stečaj trogirskog brodogradilišta u vlasništvu Danka Končara! Radnici su mjesecima bez plaće

Orjana Antešić

foto: Ivana Ivanović/PIXSELL

foto: Ivana Ivanović/PIXSELL

Radnici su očajni, račune treba plaćati, treba živjeti, a nema se od čega. Iz Stožera za obranu Brodotrogira poručili su premijeru Plenkoviću na svojoj Facebook stranici kako on ne može ni zamisliti što je to diskriminacija čovjeka.



RIJEKA/TROGIR – Nakon više od četiri mjeseca neprekinute blokade, Fina je po službenoj dužnosti podnijela Trgovačkom sudu u Splitu prijedlog za pokretanjem stečajnog postupka nad trogirskim brodogradilištem, tvrtkom Hrvatska brodogradnja Trogir (HBT) čiji dio radnika već sedam mjeseci muku muči kako preživjeti bez ili s bitno umanjenim plaćama koje, u ovakvim slučajevima, osigurava Agencija za osiguranje radničkih tražbina (AORT).


O financijskim problemima i razini likvidnosti trogirskog škvera u vlasništvu Danka Končara odnosno njegove Kermas energije upućuje i činjenica da je račun u dugotrajnoj blokadi zbog ukupnog iznosa od 3,7 milijuna kuna.


Direktor HBT-a Mateo Tramontana uvjeren je da do stečaja neće doći i tvrdi da će se namiriti sva radnička potraživanja. Prema njegovim navodima, pred realizacijom su kredita kojim bi se zatvorila sva dospjela dugovanja, uključujući i radnička potraživanja koja, prema Tramontanovim navodima, ukupno iznose oko 3,3 milijuna kuna. Valja podsjetiti kako je namirenje svih dospjelih javnih davanja i obveza društva iz Brodotrogir grupe jedan od uvjeta koji je Vlada koncem studenog prošle godine »uglavila« kod odluke o davanju državnih jamstava za osiguranje avansnih uplata kupca za dva polarna kruzera koja bi se u Trogiru trebala graditi za američkog naručitelja.


Diskriminacija čovjeka




Povjerenik Sindikata metalaca u Brodotrogiru Ivica Sorić kaže da već (pre)dugo od uprave škvera slušaju takva i slična obećanja, a još uvijek ništa od toga. Radnici su očajni, račune treba plaćati, treba živjeti, a nema se od čega. Iz Stožera za obranu Brodotrogira poručili su premijeru Plenkoviću na svojoj Facebook stranici kako on ne može ni zamisliti što je to diskriminacija čovjeka.


»Pitam vas kako bi reagirali da vama vaš poslodavac, znači građani Lijepe Naše, pet mjeseci ne isplate plaću? E, to se upravo dešava meni i mojim kolegama iz Hrvatske brodogradnje Trogir. Mi radnici smo diskriminirani i nemamo nikakva prava jer prema našim zakonima kad je firma blokirana, radnik ne može tražiti svoju neisplaćenu plaću i nema se odakle naplatiti«, poručila je predsjedniku Vlade glasnogovornica Stožera Ljiljana Geić.


I dok radnički predstavnici tvrde kako oko 40 radnika Brodotrogira u posljednja četiri mjeseca nije dobilo niti kune, a više od 100 radnika da je u zadnjih sedam mjeseci primalo samo trećinu ili četvrtinu plaće, direktor Tramontana kaže da je riječ samo o četrdesetak radnika, mahom iz HBT-a, koji nisu dobili plaću zadnja tri mjeseca.


Brodotrogirova tvrtka HBT trenutno zapošljava 106 radnika, od kojih je njih sedamdeset i četvero prebačeno da radi poslove za Brodotrogir Cruise, drugu tvrtku-kćer Brodotrogira kojoj je Vlada, na svojoj sjednici početkom studenog, dala suglasnost na potkoncesiju na polovici prostora koncesijskog područja HBT-a. Riječ je oko 60.000 četvornih metara morskog i kopnenog dijela, a čini se da Brodotrogir Cruise sve više preuzima i djelatnost brodogradnje od HBT-a.


Spomenuta Vladina odluka o jamstvima za polarne kruzere adresirana je upravo na ovu tvrtku, koja je unutar Brodotrogir grupe osnovana u ljeto 2018. godine. Početkom te iste godine, podsjetimo, završen je program restrukturiranja Brodotrogira u kojem je danas ostalo raditi 405 radnika. Prije privatizacije trogirski škver upošljavao je više od 1.200 radnika.


Višak radnika


Prema svemu sudeći, broj zaposlenih bit će još manji jer sam direktor Tramontana kaže da su u pripremi programa zbrinjavanja viška radnika, njih pedesetak. S obzirom da je Končar otkazao Kolektivni ugovor prije dvije godine, radnici mogu računati na otpremninu koju propisuje Zakon o radu. Tramontana objašnjava da su na ovaj korak prisiljeni, da je situacija s koronom otežala poslovanje trogirskog škvera, ali i da posla ipak imaju.


Naspram prozivkama i optužbama radnika, Tramontana tvrdi da je vlasnik Brodotrogira, Danko Končar, »čvrsto opredijeljen da zadrži brodogradnju u Trogiru«. Potvrdio je i da se prodaje marina koja je izgrađena na dijelu prostora nekadašnjeg Brodotrogira. Tu marinu, kapaciteta 260 vezova za plovila od 15 do 60 metara, Končar je otvorio prije šest i pol godina. Prodaju Servisnog centra Trogir, u sklopu kojeg posluje marina, kao najprofitabilnijeg dijela Brodotrogira, Tramontana objašnjava Končarevom intencijom da time onda financijski konsolidira situaciju u Brodotrogir grupi. Zainteresirani kupac postoji i upravo je u tijeku »due-diligence« tvrtke, zaključio je Tramontana.