Foto Vedran Karuza
Traje svakodnevno uhodavanje strojeva i osoblja novog riječkog kontejnerskog terminala
povezane vijesti
Vlak ENNA Transporta s teretom praznih kontejnera iz Srbije je stigao na intermodalni terminal u sklopu Rijeka Gateway (RGW) kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali, gdje će kontejneri biti iskrcani u sklopu obuke djelatnika terminala, uoči početka komercijalnog rada terminala, te uskladišteni do njihove otpreme prema Kini, nakon što započne održavanje komercijalnih brodskih servisa između Dalekog istoka i RGW-ovog terminala.
Prva željeznička kompozicija na terminal je stigla još prije gotovo dva tjedna, a na terminalu su, osim danas pristiglog vlaka, još dvije kompozicije na dva kolosijeka, koje služe za obuku zaposlenika za rad na željezničkim kontejnerskim dizalicama (RMG).
Brz manevar
Vlak koji je danas stigao iz Beograda, a čijem je dolasku na intermodalni terminal prisustvovala i naša novinarska ekipa, morao je biti podijeljen u dvije kompozicije, koje su lokomotive ENNA Transporta zatim “pogurale” na dva slobodna kolosijeka.
Sve je prošlo relativno brzo, za dvadesetak minuta obje su kompozicije bile na predviđenim pozicijama, a cijelom operacijom koordinirao je Leon Dolušić, voditelj u ENNA Transportu.

– Dvije kompozicije koje su već na terminalu, stigle su ovdje prazne kako bi kolege iz RGW-a mogli uvježbavati prekrcaj kontejnera, a ovaj vlak je komercijalni vlak koji vozi na relaciji Rijeka-Beograd, a iz Beograda je dovezao prazne kontejnere.
Kolege iz RGW-a će ih ovdje iskrcati i premjestiti na plato kontejnerskog terminala, odakle će biti otpremljeni dalje brodom. Vlak nakon iskrcaja ide na ukrcaj punih kontejnera na AGCT kontejnerski terminal na Brajdici, ističe Dolušić.
Kolosijeci na intermodalnom terminalu na Zagrebačkoj obali dugački su 475 metara, što je nešto kraće od standardne dužine vlakova za prijevoz kontejnera ENNA Transporta pa se zbog toga, prije ulaska na terminal s kolosijeka HŽ Infrastrukture, kompozicija morala podijeliti na dva dijela.
– Naš vlak je, s lokomotivom, dug 525 metara, a kada se podijeli u dva dijela, svaka polovica se povlači u smjeru Torpeda, te zatim gura na sam terminal.
U odnosu na, primjerice, intermodalni terminal na Brajdici, prednost ovog terminala je što vlak može u jednom komadu proći kroz kolodvor Rijeka pa se podijeliti na dva dijela unutar terminala. Naravno, to uvijek ovisi i o okolnostima prometa na željeznici i dogovora s HŽ Infrastrukturom, ističe Dolušić.
Kompozicija se, uz lokomotivu, sastoji od 19 vagona, na koje stane 76 kontejnerskih jedinica(TEU), odnosno dvadesetstopnih kontejnera.
Brojna testiranja

– Prijevoz kontejnera vlakovima važan je, osim s ekonomskog, i s ekološkog aspekta, kao i prometnog, jer kada bi u teoriji, vlak bio nakrcan isključivo dvadesetstopnim kontejnerima, jedan vlak bi zamijenio 76 kamiona.
U praksi, pošto se vlakom vozi velik broj većih kontejnera, vlakom vozimo oko pedeset kontejnera pa vlak mijenja jednako toliko kamiona.
Kako svakog dana planiramo na RGW terminalu imati sedam vlakova, to znači da će oni ukupno zamijeniti 350 kamiona na dnevnoj bazi i time značajno rasteretiti cestovne prometnice u Rijeci i okolici, kaže Dolušić.
Pripreme za početak rada terminala u ENNA Transportu i ENNA Logicu traju već oko dvije godine, od čega su u zadnjih godinu dana odrađena brojna testiranja, u koordinaciji s RGW-om i HŽ Infrastrukturom, a do sad je, ističe, sve prošlo u najboljem redu.

– Sve tri tvrtke su se paralelno pripremale, svaka u svojoj domeni i ovi prvi testni vlakovi koji su prošli, pokazali su da su sve pripreme bile uspješno odrađene, sa sve tri strane tako da čestitam kolegama na dobro pripremljenom poslu i pripremljenoj infrastrukturi. Sve ide bez problema, a vjerujem da će tako i ostati, kaže Dolušić.
Do kraja kolovoza, u svrhu testiranja, a prije službenog otvorenja RGW kontejnerskog terminala, Rijeka očekuje se šest pari kompletnih vlakova, a do tada će se testirati i automatski nadzor i sustav detekcije vagona/kontejnera (OCR) i druge radnje kako bi se RGW zajedno sa željezničkim prijevoznikom ENNA Transport što bolje uhodao za početak rada terminala u Rijeci.
Izgradnja druge faze
Dolazak prvog broda s komercijalnim teretom kontejnera s Dalekog istoka na Zagrebačku obalu najavljen je za 12. rujna, čime će započeti operativni rad RGW kontejnerskog terminala.
Brodovi za prijevoz kontejnera na Zagrebačku će obalu u početku rada terminala pristajati petkom, a postupno će se broj pristajanja povećavati.
Godišnji kapacitet RGW terminala u prvoj fazi je maksimalno 650 tisuća TEU-a, a izgradnjom dodatnih 280 metara u drugoj fazi povećat će se na oko milijun TEU-a.
Za sad je u RGW zaposleno 220 osoba, a predviđeno je da će ih uskoro, kada terminal bude radio puni kapacitetom, biti više od tristo.