Apsurdno

Kako Fond za zaštitu okoliša troši naš novac na besmislene poticaje: Dar od 44 milijuna za najbogatije

Edi Prodan

Foto REUTERS

Foto REUTERS

Od tih poticaja, od tih 22 milijuna namijenjenih građanima oni sami teško da će imati ikakve koristi



Fond za zaštitu okoliša će objavom, pripremljenom za 30. lipnja 2020. godine, učiniti jedan od poprilično besmislenih “ekoloških poticaja” za koji je pripremljeno je dva puta po 22 milijuna kuna – za pravne i fizičke osobe, dok je za sufinanciranje izgradnje punionica za električna vozila u pripremi još 10 milijuna kuna.


Odnosno razdjelit će milijune kuna koji za 99 posto stanovnika Hrvatske ne znače – baš ništa! Konkretno, poželite li u svom voznom parku električne automobile ili one na vodik država će vam darovati do 70.000 kuna, a za plug-ih hibridna vozila koja ispuštaju manje od 50 g/km CO2 do 40 tisuća kuna.


Zanimljivo, i za električne četverocikle, motocikle i mopede moći će se dobiti 20 tisuća kuna potpore, uz uvjet da ne prelaze 40 posto vrijednosti. “Brdo” kuna na dar, a realno sve – besmisleno?


Da, baš besmisleno




Da, baš besmisleno, i to iz prostog razloga jer od tih poticaja, od tih 22 milijuna namijenjenih građanima oni sami teško da će imati ikakve koristi. Pogledamo li rezultate prodaje osobnih automobila u prvom kvartalu 2020. godine uočit ćemo da je prema tipu goriva prodano 58,4 posto benzinaca, 34,8 posto dizelaša, po 0,6 posto automobila na struju ili plin te 5,5 – hibridnih automobila.


Iako je dakle alternativni pogon u ukupnom udjelu manji od sedam posto, unutar njega 82 posto čine hibridni automobili koji su – izbačeni iz ovogodišnjih poticajnih mjera Fonda za zaštitu okoliša! Drugim riječima, ono što Fond ove godine potiče odnosi se – ni na koga.


Pogledamo li cijene automobila na alternativni pogon upravo oni na struju – manji automobili, unutar B segmenta gdje se primjerice nalaze Polo, Clio, Fabia i slični automobili – imaju najviše cijene.


One su oko 250 tisuća kuna tako da uz navedene poticaje padaju na 180 tisuća kuna. Što je dvostruko više od istog takvog automobila na klasični, benzinski pogon. Nema te razlike u cijene enrgenta koji će vratiti 90 tisuća kuna tijekom eksploatacije tako da je sigurno kako električne automobile od hrvatskih građana, sa svim ponuđenim poticajima neće kupiti skoro – nitko.


A koliko je tek ovo apsurdno


Ili apsolutno ne itko od ljudi, a njih je daleko najveći broj, koji idu u red onih s prosječnim primanjima. Idemo li korak dalje, slobodno možemo ustvrditi kako su navedeni poticaji namijenjeni – najbogatijem dijelu hrvatskog društva.


K tome s apsolutnom sigurnošću možemo ustvrditi da nema tih mjernih uređaja koji će ustanoviti smanjenje zagađenja zahvaljujući sredstvima – poticajima hrvatskog Fonda za zaštitu okoliša. Koliko je tek apsurdna druga stavka – automobili na vodik!


Pa njih ima svega nekoliko proizvođača, ekstremno su skupi i – nema ih se gdje puniti. Slijede nam plug-in automobili. Riječ je o vozilima koje pokreću benzinski motor i električni, s manjom baterijom koja se puni putem elektro mreže.


Kod njih je granica emisija 50 g/km CO2 a i oni idu u red značajno skupljih automobila tako da je i u njihovom slučaju 40 tisuća kuna popusta po standard hrvatskih građana – besmislica.


Izostavljeni klasični hibridi


I sad ono najčudnije, izostavljeni su popusti za klasične hibride koji bi uz pomoć Fonda jedini došli u zonu – prihvatljivih.


Njihova je potrošnja iznimno mala, ispod pet litara na stotinu kilometara tako da, iako su i s popustima 20-ak posto skuplji od jednakih takvih klasičnih automobila, isplativi su nakon nekoliko godina eksploatacije.


Uostalom, pokazao je i prvi ovogodišnji kvartal: oni jedini izazivaju naglašeniju pažnju hrvatskih kupaca.


I sad ono najbolje – automobili sa serijski ugrađenim plinom. Ima ih niz proizvođača, pa tako i oni najpovoljniji, cijenom su neznatno skuplji od klasičnih automobila, a njihov ekološki efekt je – jako dobar.


Primjerice emisija CO2 je manja za 20-ak posto, a posebno opasnih dušikovih čestica, zbog kojih najrazvijenije europske države poput Njemačke polako izbacuju iz korištenja automobile na dizelski pogon, čak 80 posto!


Na plinaše se ne osvrću


Ali na njih se naš Fond s 44 milijuna kuna – ne osvrće. Tamo gdje bi efekt po “obične” ljude i okoliš u kojem živimo bio najveći, njih na toj neobičnoj listi nema. Potiču se vodik i struja koji još uvijek idu u red jako skupe egzotike, pa ta je tako ta mjera po stanovništvo i okoliš Hrvatske totalna besmislica.


Ali ne i hibridi koji jedini od “alternative” imaju ekološku i ekonomsku logiku. Da o plinu i ne govorimo.


Zbog čega se uopće donose ovakve mjere kad za 99 posto Hrvatske nemaju nikakvog smisla? Pa baš zato! Dijelom zbog toga da bi se dodvorili strogim EU ekološkim protokolima koje i mi moramo provoditi, ali čine to lukavo, onako da zapravo na kupnju takvih automobila ne potaknu skoro nikog.


Jer mogu se dogoditi samo dva scenarija: ili mjere neće potaknuti nikog, pa će novac ostati u ionako dramatično stanjenom Proračunu, ili će biti brutalno loše u socijalnom smislu.


Samo za odlikaše


Prigrabit će ih isključivo najbogatiji dio hrvatskog društva, a to je u socijalnom smislu apsurd svih apsurda. Hoće li automobil na struju kupiti radnik u nekom trgovačkom centru?


Medicinska sestra, učitelj, vozač kamiona, hotelski kuhar ili netko od konobara i sličnih, najčešćih hrvatskih zanimanja? Ma naravno da neće! Novce će se naprosto podijeliti tristotinjak “fizičkih lica”, kupaca električnih automobila i jednako toliko tvrtki i – to je to.


Kad bi se istinski željelo pomoći hrvatskom voznom parku, po dvadesetak tisuća kuna ponudilo bi se ljudima koji žele do hibridnog ili automobila na plin, pa bi do realne koristi došlo bi više od dvije tisuće kupaca.


Da ne spominjemo činjenicu da bi valjda bilo logično da hrvatski Fond poticajna sredstva nudi kupcima automobila koje pokreće – hrvatski plin. Istina, i struja je domaća, ali, na žalost cijena takvih automobila nije ni najmanje – hrvatska.