Problem

Dio trogirskih škverana čeka plaće, a kredita nema na vidiku. Končar u međuvremenu planira gradnju novih 200 vezova

Orjana Antešić

Photo: Ivana Ivanovic/PIXSELL

Photo: Ivana Ivanovic/PIXSELL

Za marinu u Trogiru interes iskazuju dva ulagača, a pregovori su zasad odmakli s investicijskim fondom sa sjedištem u Luksemburgu, tim više što je namjera Danka Končara da sagradi nove vezove na južnoj strani poluotoka istočno od gata



RIJEKA/TROGIR – Trgovački sud u Splitu za 15. travnja sazvao je ročište za utvrđivanje uvjeta za otvaranje stečaja nad Hrvatskom brodogradnjom Trogir (HBT), čiji dio radnika već više mjeseci ne prima plaće. Stečajni postupak po službenoj je dužnosti pokrenula Fina, nakon što je evidentirano da je račun u neprekinutoj blokadi dužoj od četiri mjeseca. U blokadi je, kako doznajemo, i krovno društvo Brodotrogir, a pomaka oko ishodovanja kredita kojim bi se »pozatvarale« ove financijske dubioze unutar trogirskog brodogradilišta zasad još uvijek nema.


Direktor Kermas energije Danko Končar kaže da intenzivno razgovara s bankama, ali u ovom trenutku i dalje nema odgovor hoće li i kada uspjeti osigurati financijsku premosnicu kojom je zamislio riješiti dospjela potraživanja prema radnicima, ali i prema državi čime se onda otvara put da može povući izdana državna jamstva za gradnju dvaju manjih polarnih kruzera ugovorenih s američkim naručiteljem. Vlada je, podsjetimo, Brodotrogir Cruiseu, tvrtki u koju je »preseljena« gradnja novih brodova unutar Brodotrogira, krajem prošle godine izdala državna jamstva, ali uvjetujući ih plaćanjem svih dospjelih, nepodmirenih javnih davanja i obveza društava iz Brodotrogir grupe.


Obveze prema državi


Prema Končarevim navodima, obveze prema državi trenutačno iznose oko 2,5 milijuna kuna. Istovremeno, zadnji iznos blokade HBT-a penje se na nešto malo iznad 4 milijuna kuna dok je Brodotrogir u blokadi zbog 1,3 milijuna kuna HEP-ovih potraživanja. Končareva je računica da bi s kreditom od 10 milijuna kuna, koji pokušavaju dobiti preko tvrtke Servisni centar Trogir, uspjeli pogasiti sve goruće financijske probleme, uključujući i zakonske otpremnine škveranima kojima imaju namjeru zahvaliti se na suradnji. Končareve su projekcije da bi unutar Brodotrogira od sadašnjih 406 zaposlenih ostalo najviše 330 – 350 radnika, uključujući i ljude iz Tekol-Trogira. Unatoč svim financijskim problemima koji prate trogirski škver već nekoliko godina, Končar ne odustaje i izričit je u tvrdnji da mu je namjera zadržati djelatnost brodogradnje u Trogiru kroz gradnju manjih, specijaliziranih brodova kao što su to ugovoreni, ali još ne i osnaženi ugovori za gradnju polarnih kruzera manjih turističkih brodova i jahti. Zašto se trogirska brodogradnja nije svih ovih godina uspjela osoviti na zdrave noge, Končar se više-manje uvijek drži istog objašnjenja.




– Hrvatska brodogradnja uvijek je imala i ima jedan te isti problem – efikasnost. Suštinski se ništa nije promijenilo u stavu da se radi tri sata, a piše i naplaćuje osam. To tako ne ide. Nismo uspjeli pobijediti taj mentalitet i zato smo danas tu gdje jesmo, a sebe smatram najodgovornijim za to, ne bježim od toga, kaže Danko Končar. Dodaje da je HBT u 2019. godini fakturirao 17,3 milijuna kuna, a da je istovremeno potrošeno 29,9 milijuna kuna, prošle se godine taj trend nastavio, samo sa znatno manjim godišnjim iznosima – prihodi od 5,8 milijuna kuna, rashodi 16,7 milijuna kuna.


Dogovor na vidiku


– Naša je obveza bila zadržati 700 radnika, a mi smo u jednom razdoblju zapošljavali i 1.200 radnika da bi iz programa restrukturiranja izašli s 845 zaposlenih. S druge strane u Adria Docksu, tvrtki u kojoj smo suvlasnici i koja se bavi remontima, nekad je bilo zaposleno 145 radnika, a sada njih 45 koji uspijevaju ostvariti dvostruko bolje financijske rezultate nego s ranijim brojem zaposlenih, navodi Končar, koji je u postupku prodaje marine s 250 vezova, koju je na dijelu prostora brodogradilišta otvorio još u ljeto 2014. godine.


Tvrdi da je razlog prodaje te marine financijska konsolidacija društava unutar Brodotrogir grupe i fokus na remont i brodogradnju. Zainteresirani kupac trenutačno obavlja dubinsko snimanje i Končar ocjenjuje da je konačni dogovor na vidiku, odnosno da u ovom trenutku praktički najviše ovisi o vremenu potrebnom da se ishoduje suglasnost za prijenos potkoncesije u sklopu ove akvizicije. Dodaje da je u pitanju investicijski fond sa sjedištem u Luksemburgu koji već ima slične akvizicije na hrvatskom Jadranu. Prema Končarevim navodima, za trogirsku marinu interes iskazuje još jedan ulagač, no pregovori su zasad odmakli sa spomenutim fondom, tim više što je namjera Končara, kako je sam najavio, sagraditi novih dvjestotinjak vezova na južnoj strani poluotoka istočno od gata. Premda Končar govori u kontekstu nove marine, riječ je zapravo o trećoj fazi postojeće, dakle, ovoj koja se upravo prodaje, a koja je, prema ranijim najavama, bila planirana da se realizira još prije nekoliko godina.