Nasukavanje broda

“Oslobađanje” Sueskog kanala od nasukanog broda moglo bi trajati tjednima: ‘Blokadu će osjetiti sve luke u Europi’

Reuters

Reuters

Tegljači ga pokušavaju odsukati, a u jednoj od kompanija za Reuters kažu da bi se manevri mogli otegnuti na nekoliko tjedan



Obustava prometa Sueskim kanalom tek je najnovija u nizu nevolja koje su u posljednje vrijeme zadesile brodare, uzrokujući kašnjenja u isporuci robe potrošačima – pandemija je logistički sektor izbacila iz ravnoteže.


Logističke tvrtke već mjesecima balansiraju između ogromnih teškoća u prometu zbog pandemije koronavirusa i snažnog skoka potražnje za potrošačkom robom, koji stvaraju logistička uska grla širom svijeta.


Najnoviji je izazov nasukani 400-metarski brod Ever Given u Sueskom kanalu, koji je blokirao tranzit više od 30 brodova za kontejnerski prijevoz tereta.




Tegljači ga pokušavaju odsukati, a u jednoj od kompanija za Reuters kažu da bi se manevri mogli otegnuti na nekoliko tjedana.


“Lanci opskrbe već su neko vrijeme pod pritiskom, a sada je veliki kontejnerski brod doslovno blokirao jednu od glavnih ruta svjetske trgovine”, konstatira Joanna Konings iz ING-a.


 


“Uprava Sueskog kanala pokušava ga osloboditi za promet, zastoj je sve veći, a izostanak inputa izazvat će poremećaj u globalnim lancima nabave”, dodaje Konings.


Prijevoznici zatrpani poslom


Švicarski MSC, drugi brodar u svijetu za kontejnerski prijevoz tereta, tvrdi da je blokada Sueskog kanala pogodila sve velike prijevoznike.


“Kao česti korisnik kanala, MSC vrlo pozorno prati stanje kako bi ažurirao podatke u slučaju da ustrebaju krizni planovi za flotu ili mrežu usluga i kako bi procijenio mogući utjecaj na promet kontejnera na ionako vrlo izazovnom tržištu”, ističu.


“MSC-ovi klijenti, čiji teret treba proći kanalom sljedećih dana moraju biti spremni na potencijalne promjene rasporeda”, dodaje se.


Izvori u trgovini i otpremi navode da bi, ovisno o tome koliko će dugo trajati, poremećaj u Suezu mogao utjecati i na transport robe azijskih proizvođača do kupaca u Europi.


Leon Willems, glasnogovornik luke Rotterdam, najveće u Europi, naglašava da je potražnja za logističkim uslugama premašivala kapacitete i prije incidenta u Sueskom kanalu.


“Posljedice blokade osjetit će sve luke u zapadnoj Europi. Blokada sada traje već 48 sati i nadamo se, i zbog kompanija i zbog potrošača, da će uskoro biti riješena”, kaže Willems.


U Antwerpenu logistički kapaciteti za kontejnerski prijevoz tereta preopterećeni su već mjesecima, priča za Reuters direktor lučke uprave Jacques Vandermeiren.


“Poremećaji u globalnom lancu nabave pogađaju sve”, dodaje.


Traže se prazni kontejneri


Eventualni novi poremećaji još bi više pogodili luke u SAD-u, u kojima pretovar već čeka više od 90 bodova, kažu izvori u logističkom sektoru.


Proteklih tjedana cijena prijevoza robe iz Azije na istočnu obalu SAD-a gotovo je udvostručena, premašivši 5.000 dolara po FEU (kontejneri od 40 stopa), a porasle su i vozarine na rutama prema zapadnoj obali, pokazuju podaci S&P Global Platts Containersa.


Kontejnerski brodovi dulje čekaju prihvat i istovar u lukama na zapadnoj obali SAD-a nego u onima u drugim dijelovima zemlje, ali i u ostatku svijeta, pokazuje analiza logističke platforme project44.


Glasnogovornica luka New York i New Jersey kaže da zasada ne primjećuju utjecaj blokade u Suezu, ali pozorno prate situaciju.


“Dulja blokada (Sueza) pogoršala bi i aktualni problem globalne nestašice kontejnerske opreme jer su uz brodove zapeli i kontejneri i ne mogu se vratiti u Aziju da bi ih se napunilo novim teretom”, tumači Alan Murphy, izvršni direktor analitičke kuće Sea-Intelligence.


“To bi pak moglo pojačati pritisak i potaknuti daljnji rast ionako rekordno visokih vozarina jer se izvoznici nadmeću u očajničkim pokušajima da se domognu malobrojnih praznih kontejnera”, dodaje.