TRAŽE POTPORU

Francuska traži kraj jeftinih letova u Europskoj uniji, sve zbog klimatske agende: Sloboda kretanja postaje sve manja

Hina

REUTERS

REUTERS

Beaune bi mogao naići na otpor i među zemljama EU-a, poglavito otočnim državama i turističkim regijama, koje se oslanjaju na zrakoplovni promet i niskobudžetne letove



BRUXELLES – Francuska će zatražiti potporu drugih zemalja EU-a za određivanje minimalne cijene letova u Europi kako bi se ublažio utjecaj zrakoplovnog sektora na intenziviranje klimatskih promjena, rekao je ministar prometa Clement Beaune.


Cilj je Francuske „potaknuti raspravu o poštenoj društvenoj i ekološkoj cijeni zrakoplovne karte”, objasnio je Beaune.


„To ne znači da bi cijene karata trebalo pomnožiti s deset. Zašto? Neki ljudi putuju zrakoplovom jednom u životu, nemaju puno novca. (Zrakoplov) je i sloboda, prijevozno sredstvo koje ne može biti rezervirano samo za bogate”, naglasio je francuski ministar.




Dužnosnici EU-a rekli su za Reuters da zemlje-članice, uključujući Nizozemsku i Belgiju, načelno podržavaju tu ideju. Austrija je već predložila minimalnu cijenu, ali se suočila s pravnim poteškoćama u realizaciji, napomenuli su.


„Mislim da je to rasprava koju moramo voditi na razini EU-a”, rekao je Beaune.


Dobivanje šire potpore moglo bi se pokazati izazovnom zadaćom. Rasprave među europskim zemljama o porezima na zrakoplovno gorivo zapele su u slijepoj ulici jer se neke vlade protive mjerama koje bi mogle povećati cijene za birače uoči izbora za Europski parlament.


No, Beaune bi mogao naići na otpor i među zemljama EU-a, poglavito otočnim državama i turističkim regijama, koje se oslanjaju na zrakoplovni promet i niskobudžetne letove.


EU je već uveo nekoliko mjera koje bi trebale smanjiti utjecaj zrakoplovnog sektora na okoiš. Tako će europski letovi biti skuplji u idućih nekoliko godina zbog viših cijena dozvola za emisiju ugljičnog dioksida, u skladu s tržištem ugljika u EU.


Određivanje minimalne cijene karte moglo bi pak negativno utjecati na poslovni model niskobudžetnih prijevoznika, poput Ryanaira, koji nudi iznimno niske cijene na nekim europskim rutama. Ryanair nije odmah odgovorio na upit da komentira francusku inicijativu.


Ryanair je prošle zime zatvorio bazu s dva zrakoplova u briselskoj zrakoplovnoj luci Zaventem, pozivajući se na više naknade i poreze, nakon što je Belgija uvela porez od 10 eura po putniku na letovima kraćim od 500km, te porez od dva eura po putniku u odlasku na rutama unutar EU.


Neke udruge usprotivile su se francuskom prijedlogu. U prošlotjednom pismu zemljama EU udruga prijevoznika Airlines for Europe priopćila je da bi minimalna cijena predstavljala kršenje zakona EU-a koji određivanje cijena prepušta kompanijama.


„Ne podržavamo inicijative koje bi prekršile utvrđena prava zrakoplovnih prijevoznika prema Zakonu EU-a”, stoji u pismu.