Inicijativa je pokrenuta nakon što su nedavna izvješća pokazala da krivotvorenje u sektoru hrane i pića predstavlja sve prisutniju prijetnju i rizik, navodi EUIPO dodajući kako su, uz zdravlje potrošača, na udaru i europska gospodarstva, radna mjesta i kulinarsko nasljeđe.


Stoga se kampanjom želi podići svijest o ozbiljnosti problema, važnosti oznaka zemljopisnog podrijetla i nužnosti zaštite potrošača, proizvođača i kulinarske baštine, nadodaje EUIPO.




Prema Istraživanju o procjeni prijetnje kaznenih djela protiv intelektualnog vlasništva (OCTA) iz 2022. godine, prehrambeni proizvodi – posebno kolačići, tjestenina, čips i slatkiši – bili su druga najzaplijenjenija kategorija proizvoda na vanjskim granicama EU-a 2020. godine.


Izvješće Europola o procjeni prijetnje od ozbiljnog i organiziranog kriminala EU za 2025. godinu (SOCTA) naglašava da je rast e-trgovine krivotvoriteljima omogućio nove načine distribucije lažnih prehrambenih artikala, što potrošačima sve više otežava prepoznavanje autentičnih proizvoda.


Razbijeno 11 kriminalnih mreža krivotvoritelja


EUIPO naglašava kako krivotvoritelji manipuliraju oznakama i pakiranjima hrane te prilagođavaju proizvodne procese, ciljajući na proizvode visoke vrijednosti, dok izvješće SOCTA za 2021. otkriva da lažni prehrambeni proizvodi sadrže opasne tvari poput metanola, žive, fipronila i raznih insekticida ili pesticida.


Razmjere problema također su razotkrile i operacije policijskih snaga na terenu pa EUIPO navodi da je zajednička operacija Europola i Interpola OPSON, koja se provodi svake godine, rezultirala prošle godine zapljenom krivotvorenih i nekvalitetnih prehrambenih proizvoda u vrijednosti od 91 milijun eura, od toga 22.000 tona hrane i 850.000 litara pića.


Operacija je također rezultirala razbijanjem 11 kriminalnih mreža i prijavom 278 osoba pravosudnim tijelima, dodaje EUIPO koji pruža podršku operaciji kroz stručnost u području intelektualnog vlasništva, obuku i suradnju s tijelima za provedbu zakona.


”Krivotvorena hrana i piće velika su briga za javno zdravlje. Cilj naše kampanje je opskrbiti potrošače znanjem kako se zaštititi, a istovremeno podržavati zakonite tvrtke koje podržavaju standarde kvalitete EU-a. Ovo je bitka koju moramo voditi zajedno: vlasti, proizvođači i potrošači podjednako”,  rekao je João Negrão, izvršni direktor EUIPO-a.


EUIPO ukazuje kako je krivotvorenje pića, a posebno alkoholnih pića, i dalje značajan problem te da kriminalne skupine koriste sofisticirane metode za prevaru potrošača. Ured precizira da krivotvoritelji često ponovno koriste originalne boce ili ispisuju lažne naljepnice za postavljanje na prazne boce, što potrošačima i nadležnim tijelima otežava razlikovanje između legitimnih i lažnih proizvoda.


Prema podacima EUIPO-a, sektor vina i žestokih pića bio je jedan od najpogođenijih krivotvorenjem u razdoblju od 2013. do 2017. godine. Ukupno je zbog krivotvorenja godišnje izgubljeno 2289 milijuna eura u prodaji i uništeno gotovo 5700 radnih mjesta u EU, dok je gubitak poreznih prihoda od tih proizvoda također je bio znatan i iznosio je  068 milijuna eura.


EUIPO ističe kako su među najčešće prijavljenim zemljama podrijetla krivotvorene hrane i pića zaplijenjenih na vanjskoj granici EU-a 2019. i 2020. godine bile su Kina i Turska.


Ured navodi da su u središtu borbe protiv krivotvorenja su i oznake zemljopisnog podrijetla (GI) – znakovi koji potrošačima jamče autentičnost i kvalitetu proizvoda, a istovremeno pomažu proizvođačima da bolje plasiraju svoje proizvode na tržište.


EUIPO: Kupujte isključivo kod provjerenih trgovaca


Oznake štite nazive proizvoda koji potječu iz određenih regija i posjeduju kvalitete ili karakteristike koje su u osnovi posljedica tog zemljopisnog okruženja, s time da EU trenutačno ima preko 3600 proizvoda registriranih kao oznaka zemljopisnog podrijetla.


Francuska, Italija i Njemačka prednjače u proizvodnji i potrošnji proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla, pri čemu samo Francuska čini gotovo 32 posto prodaje proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla u EU-u. Vino čini 54 posto ukupne potrošnje EU-a s oznakom zemljopisnog podrijetla, što ga čini posebno osjetljivim na krivotvorenje, a krivotvorenjem su uvelike pogođeni i maslinovo ulje, pivo, meso, sir i mliječni proizvodi.


EUIPO naglašava da kampanja „Što je na tvom stolu?“ pruža praktične savjete stanovnicima EU o tome kako se zaštititi od krivotvorenih proizvoda te potiče potrošače na oprez i informiranost, a pruža i praktične savjete kako se zaštititi od krivotvorenih proizvoda.


Ured stoga preporuča kupnju isključivo od provjerenih trgovaca i službenih distributera i na službenim web stranicama te obraćanje pažnje na oznake autentičnosti, kao i provjeru logotipova na  pakiranjima, pravopisu i detaljima etikete. Potrošačima se savjetuje i korištenje QR kodova, holograma i druge tehnologije za provjeru izvornosti.


EUIPO je jedna je od najvećih decentraliziranih agencija EU sa sjedištem u Alicanteu u Španjolskoj i upravlja registracijom zaštitnih znakova EU-a od 1994. i dizajna od 2003., a oba su prava intelektualnog vlasništva koja pokrivaju 27 država članica Europske unije.


Agencija je svom portfelju 2023. dodala još jedno pravo intelektualnog vlasništva, oznake obrtničkog iindustrijskog zemljopisnog podrijetla te također provodi aktivnosti suradnje na razini  EU-a i međunarodnoj razini kako bi stvorio jednake uvjete za sve u svijetu intelektualnog vlasništva i domaćin je Europskom opservatoriju za povrede prava intelektualnog vlasništva.


EUIPO je prošle godine po peti put rangiran kao najinovativniji ured za intelektualno vlasništvo na svijetu.