Europski regulator

Boeing 737 Max može se vratiti u promet nad Europom

Hina

Foto Reuters

Foto Reuters

Boeingov 737 MAX povučen je iz prometa u ožujku prošle godine, nakon dvije teške nesreće u kojima je stradalo 346 ljudi



Boeingov zrakoplov 737 MAX, prizemljen i izmijenjen nakon dvije teške zrakoplovne nesreće, sada je siguran, objavio je čelnik Europske agencije za zrakoplovnu sigurnost, najavljujući ipak izmjene u budućim procjenama sigurnosti zrakoplova.


EASA je u tančine pregledala izmijenjeni model zrakoplova i analizirala promjene koje je izveo proizvođač, naglasio je u razgovoru za BBC izvršni direktor Patrick Ky.


Boeingov 737 MAX povučen je iz prometa u ožujku prošle godine, nakon dvije teške nesreće u kojima je stradalo 346 ljudi.




Istrage su pokazale da je uzrok obje nesreće pogreška u softveru za kontrolu leta, koji se aktivirao u pogrešno vrijeme i usmjerio zrakoplov na kobno poniranje. Piloti su uzalud pokušavali premostiti softversku naredbu.


Američki regulatori u međuvremenu su odobrili povratak u promet izmijenjene verzije Boeingovog zrakoplova a zeleno svjetlo dobio je i u Brazilu. EASA očekuje da će dozvolu za letove u Europi izdati sredinom siječnja.


Od nesreće u Etiopiji EASA temeljito analizira 737 Max, neovisno o američkom regulatoru, prenosi BBC.


Analiza po riječima EASA-ina čelnika nije bila ograničena samo na neposredne uzroke dvije nesreće i izmjene koje je predložio Boeing.


“Otišli smo korak dalje i analizirali sve kontrole leta, sve strojeve u letjelici”, objasnio je Ky, kako bismo proučili sve što bi moglo izazvati značajniji kvar.


Da bi se vratili u promet, postojeći zrakoplovi morat će biti opremljeni novim softverom, a mijenjat će se i električni spojevi i instrumenti u kokpitu.


Piloti će morati proći dodatnu obuku a svaki će zrakoplov morati izvesti probni let kako bi se provjerilo jesu li izmjene ispravno izvedene.


Slične uvjete postavili su i američki regulatori, primjećuje BBC.


Zato smo uvjereni da je Boeingov zrakoplov sada jako siguran, zaključuje čelnik EASA-e.


Većinu posla u početnoj fazi izdavanja dozvole izvela je američka FAA, a EASA ga je jednostavno potvrdila prema uvjetima dugogodišnjeg međunarodnog sporazuma.


S obzirom na žestoke kritike na račun američkog regulatora zbog izdavanja dozvole očito neispravnom zrakoplovu, u EASA-i ipak najavljuju neke promjene.


“Sigurno je da smo izvukli određene pouke pa ćemo povući neke nove poteze”, ističe Ky.


“Sami ćemo ocjenjivati sigurnost, i to puno opsežnije no što je do sada bio slučaj”, dodaje.