Sumnje na korupciju

Brodar povezan s ‘Ndranghetom htio “uvaliti” prastari trajekt na liniju Zadar-Preko, zaplijenjen je

Goran Šimunov

Foto Caronte & Tourist Isole Minori

Foto Caronte & Tourist Isole Minori

Zbog nezadovoljavanja sigurnosnih standarda talijanske vlasti su zaplijenile i trajekt Ulisse, koji se trebao uskoro uputiti za Zadar



Talijanska policija je prije nekoliko dana pod sumnjama za korupciju u javnom sektoru zaplijenila plovila i imovinu talijanskog brodara Caronte & Tourist Isole Minori, koji je od lipnja ove godine do svibnja 2024. trebao održavati trajektnu liniju Zadar – Preko, piše portal Pomorac.hr.


Zbog nezadovoljavanja sigurnosnih standarda talijanske vlasti su zaplijenile i trajekt Ulisse, koji se trebao uskoro uputiti za Zadar.


Prema izvješću talijanske nacionalne informativne agencije ANSA i drugih medija, Guardia di Finanza, koja se bavi borbom protiv financijskog kriminala, izvršila je pretrese 6. lipnja.




Tri trajekta, Ulisse, Helga i Bridge, zaplijenjeni su te će tako i ostati do kraja istrage.


Trajekt Ulisse, izgrađen davne 1978. godine, uskoro je trebao zaploviti na liniji Zadar – Preko, piše Pomorac.hr.


Agencija za obalni linijski pomorski promet (AZOLPP) izdala je nedavno Rješenje kojim se ovoj talijanskoj brodarskoj tvrtki iz Milazza na Siciliji u Italiji odobrava red plovidbe na trajektnoj liniji Zadar – Preko. Rješenje AZOLPP-a je izazvalo val negativnih reakcija na zadarskom području.


Akcija Alto Mare


Općina Preko i Grad Zadar su u svojem očitovanju Agenciji dali negativno mišljenje navodeći kako smatraju da je predloženi trajekt Ulisse star i neprikladan.


AZOLPP je na te pritužbe odgovorio kazavši da ove navode pri donošenju ovog Rješenja ne mogu uzeti kao valjane razloge jer su dani izvan nadležnosti lokalne samouprave odnosno zadirući u nadležnost lučkih uprava i pomorske administracije.


Načelnik Općine Preko Jure Brižić je u izjavi za Zadarski list dodatno kazao kako je problem i što trajektno pristanište u Preku nema dovoljno pristupnih traka za poslovanje dvaju brodara, zbog čega se može očekivati organizacijski kaos.


ANSA navodi i kako je zapljena plovila i imovine brodara Caronte & Tourist Isole Minori nastavak operacije Alto Mare protiv ove tvrtke koja je 2020. dovela do zapljene tri trajekta i 3,5 milijuna eura.


Osim plovila, sud je sada naredio zamrzavanje gotovo 30 milijuna eura koji su se nalazili bankovnim računima tvrtke. Sud u Palermu navodi da će imovina biti zadržana radi preliminarne istrage vezane uz prijevaru.


Četvero članova uprave brodarske tvrtke također su pod istragom: Vincenzo Franza (59), predsjednik upravnog odbora, te direktori i generalni direktori Luigi Genghi (59), Sergio La Cava (60), te Edoardo Bonanno (51).


Ovaj brodar i njegova uprava optuženi su za korupciju već drugi drugi put u tri godine, nakon što su 2016. dobili unosne državne subvencije za održavanje trajektnih linija duž Mesinskog tjesnaca, koji razdvaja Siciliju i Kalabriju, te od Sicilije do udaljenih otoka. Vrijednost tih ugovora čije je trajanje produljeno i nakon ugovorenog roka bilo je 44 milijuna eura.


Sumnje talijanske policije


Tvrtka Caronte & Tourist Isole Minori je 2016. izabrana na natječaju za pružanje raznih trajektnih usluga. Kao i u hrvatskom priobalju mnoge od ovih usluga nisu isplative u zimskim mjesecima, ali osiguravaju ključni prijevoz za otočane.


Budući da je riječ o ključnoj usluzi, Italija je dobila dopuštenje Europske unije za pružanje subvencije operateru i to za troškove rada usluge koji premašuju prihode na ovim linijama.


U sklopu natječaja brodar je morao dograditi plovila ili potvrditi da je osiguran pristup za osobe smanjene pokretljivosti, osobe s invaliditetom te starije osobe.


Guardia di Finanza i Državno odvjetništvo u izjavama u vezi zadnje akcije tvrde da zaplijenjena plovila, uključujući trajekt Ulisse, nemaju adekvatan pristup za osobe smanjene pokretiljivosti te da ne zadovoljavaju uvjete natječaja i sigurnosne standarde.


Navode i da je brodar počinio prijevaru tako što nikad nije dogradio plovila kako bi zadovoljio potrebne uvjete.


Komentirajući ove sumnje talijanske policije i Guardie di Finanza u vezi ovog brodara te zapljene njihove imovine načelnik Preka Jure Brižić kazao je kako se ono na što su i sumnjali nažalost pokazalo istinitim.


– Trebalo je ipak provjeriti prije odobravanja dozvole tvrtki Caronte & Tourist Isole Minori za održavanje trajektne linije Zadar – Preko tko je taj brodar. Imamo mi naše službe koje su trebale odraditi tu provjeru.


Nadam se da postupak talijanskih vlasti prema ovom brodaru dovoljan razlog da se promijeni Rješenje AZOLPP-a, ali i da se promijeni zakon koji je omogućio da održavaju tu liniju.


Treba odrediti da se održavanje brodskih linija smije dobiti isključivo putem natječaja, uz zadovoljavanje svih uvjeta koje moraju ispuniti i hrvatski brodari, ističe Brižić.


Povezani i s mafijom


Inače, ovaj talijanski brodar je tijekom 2021. bio pod istragom zbog sumnji za povezanost s mafijom ‘Ndranghetom.


Naime, talijanska policija i Državno odvjetništvo tvrdili su da su osobe povezane s ovom mafijom preuzele kontrolu nad upravom i iskoristile svoj položaj za ugovaranje ključnih usluga na trajektima, uključujući unosne usluge cateringa, čišćenja i rezervacije karata, koje su obavljale tvrtke pod kontrolom ove mafije.