Ministar obrane

Banožić: Nema čvrstih jamstava da će Brodosplit završiti ophodne brodove

Portal Novi list, Hina

Ilustracija / Foto Grgo Jelavic/PIXSELL

Ilustracija / Foto Grgo Jelavic/PIXSELL

Svi smo u bojazni da Brodosplit nema tu mogućnost, no Tomislav Debeljak uporno to izbjegava jasno i nedvosmisleno reći, rekao je Mario Banožić



Ministar obrane Mario Banožić izjavio je u srijedu da će se sporna situacija oko isporuke četiri obalna ophodna broda, ugovorena sa splitskim Brodosplitom, pomaknuti s mrtve točke kada Brodosplit dostavi izjavu o financijskim i tehničkim mogućnostima, što uporno odbija učiniti, te da nema čvrstih jamstava da će brodovi biti završeni.


„Zajedno s Državnim odvjetništvom tražimo od Brodosplita i to više od pola godine jednostavnu pisanu izjavu u kojoj objašnjavaju imaju li financijske i tehničke mogućnosti za završetak projekta, to nije ništa novo, riječ je o izjavi koju su predali još 2014. i na osnovi nje odabrani kao izvođač , kazao je Banožić nakon zatvorene sjednice saborskog Odbora za obranu na temu završetka i isporuke brodova.


Brodosplit uporno izbjegava reći može li


„Svi smo u bojazni da Brodosplit nema tu mogućnost, no Tomislav Debeljak uporno to izbjegava jasno i nedvosmisleno reći u pisanoj formi”, dodao je Banožić i poručio da nemaju čvrsta jamstva da će brodovi biti završeni i isporučeni te da zato traže tu izjavu.




Na konkretna novinarska pitanja tko će završiti gradnju brodova, Banožić je ponovio zahtjev prema Brodosplitu da pošalju izjavu o financijskim i tehničkim mogućnostima. Kaže već nekoliko puta Debeljaka je pitao za izjavu pismeno i usmeno. „Čovjek jednostavno ne da”, rekao je.


Ministar obrane podsjetio je i da je u dosadašnjim medijskim istupima predsjednik Uprave Brodosplita Tomislav Debeljak nekoliko puta tražio dodatno povećanje cijene, no da za to nema osnove.


Na sjednici, dodao je Banožić, bilo je riječ i o mogućnostima penalizacije. „Sukladno Zakonu o obveznim odnosima proizlazi rješenje iz ugovora, a izjava je prvi korak”, odgovorio na upit novinara može li država naplatiti penale.


Istaknuo da su brodovi u vlasništvo Republike Hrvatske, da ih Debeljak ne može prodati iako se na njih upisao, a zbog čega je Županijsko državno odvjetništvo u Splitu pokrenulo upravni postupak. Naglasio je i da je temeljem faktura dosad sve plaćeno i da traže da se obveze izvrše i s druge strane.


Debeljak: “Mi smo super sposobni”


Predsjednik uprave Brodosplita Tomislav Debeljak nakon izlaska sa sjednice nije želio davati izjave za medije već je u hodu na inzistiranje novinara poručio da će Brodosplit sigurno završiti brodove, „jer smo super sposobni”, ali da ne može ništa pričati jer su informacije klasificirane. Na novinarski upit je li tražio više novaca Debeljak je odgovorio: „Sukladno zakonu i procedurama”.


Član Uprave DIV Grupe Darko Pappo dodao je da će, kada MORH kaže da sve više nije tajna, dati papire na uvid i onda će se sve vidjeti.


Predsjednik Odbora za obranu Franko Vidović (Socijaldemokrati) na čiju inicijativu je sazvana sjednica izjavio je da su čuli obje strane, Brodosplit i MORH, te da može zaključiti da se nisu pomaknuli s mrtve točke, kao i da postoji duboki jaz između dvije strane.


Sabor podržava MORH u traženju izjave od Brodosplita, to bi bio korak koji bi pokrenuo stvari u pozitivnom smjeru, poručio je Vidović.


„Jasno je da zapinje na financijama, a što se tiče garancija – nema ih, osim uvjeravanja i zato pozivamo na izjavu koja obvezujuća”, rekao je Vidović i otkrio da Debeljak traži još oko 120 milijuna kuna za završetak brodova. Kazao je i da je Debeljak jasno rekao da je u stanju završiti brodove u roku od šest mjeseci.


MORH je sa Brodosplitom još 2014. potpisao ugovor za pet ophodnih brodova za ugovorenu cijenu od 396 milijuna kuna s PDV-om s rokom isporuke 2018. godine, a do danas isporučen je tek jedan.


U međuvremenu je temeljni ugovor pet puta mijenjan, a posljednjom izmjenom cijena povećana za 10 posto, što je najveći dozvoljeni zakonski iznos povećanja, zbog povećanja troškova energije, rada, materijala i opreme. Definiran je i plan gradnje i rokovi isporuke brodova prema kojem su tri broda trebala biti isporučena tijekom 2022., a jedan početkom 2023.


Ministarstvo obrane je radi zaštite interesa Ministarstva obrane angažiralo i Državno odvjetništvo Republike Hrvatske.