“UDAR SREĆE”

U naša kina stigao pedeseti i vjerojatno posljednji film Woodyja Allena

Ervin Pavleković

Željno iščekivani film koji donosi pogled na univerzalnu i svevremensku nedokučivu temu sreće, prvi je Allenov uradak u potpunosti snimljen na francuskom jeziku



Definitivno jedna od ne samo ovomjesečnih, nego i ovogodišnjih poslastica, koja će zasigurno privući mnoge filmofile općenito te posebice poštovatelje i poklonike rada velikana Woodyja Allena, njegov je novi film, jubilarni i veliki, pedeseti, “Udar sreće” (“Coup de Chance”) koji je premijerno prikazan na filmskom festivalu u Veneciji, a donosi pogled na univerzalnu i svevremensku nedokučivu temu sreće u formi romantične komedije ili trilera.


Prema službenom sinopisu i najavama, radnja filma vrti se oko važne uloge koju sreća igra u svim našim životima, a u središtu su Fanny (Lou de Laâge) i Jean (Melvil Poupaud), na prvi pogled idealan bračni par. Oboje su ostvarili profesionalne uspješne karijere, žive u prekrasnome stanu u elitnome kvartu Pariza, a još uvijek se doimaju zaljubljenima kao i prvoga dana. No, nakon što se Fanny igrom slučaja sretne s Alainom (Niels Schneider), svojim bivšim kolegom iz srednje škole, on je doslovno obori s nogu, pa se njih dvoje počne sve češće zbližavati.


Već uvodna najava i brojka od pedeset filmova zaista je nešto iznimno, nešto što svjedoči o velikoj strasti redatelja prema poslu, predanosti, disciplini, organiziranosti, kreativnosti i mnogočemu drugome. Upravo zato, zbog te velike brojke koju je zaokružio svojim posljednjim filmom, Woody Allen smatra se najvećim američkim živućim redateljem.





Propitujući svojim filmovima univerzalne teme kompleksnih međuljudskih odnosa, ljubavi i višeslojnih ličnosti pojedinaca, redateljev stil obilježava specifično korištenje humora, klasične glazbe koja dopisuje značenje određene scene i cjeline, zatim razne filozofske rasprave o temama kao što su život općenito, ljubav ili smrt, nerijetko smještanje radnje u New York, a sve to zaodjenuto je i pokojim autobiografskim elementom jer i sam redatelj kazao je više puta kako su neki detalji iz života njegovih likova ipak inspirirani njegovim životom.


Zbog toga što je krajem studenog napunio 88 godina života, kao i zbog njegovih izjava u posljednjih nekoliko intervjua, postoje nagađanja da je “Udar sreće” ujedno i posljednji film njegove višedesetljetne redateljske karijere obogaćene nekim od najvećih ostvarenja sedme umjetnosti poput “Annie Hall”, “Hannah i njezine sestre” ili “Završni udarac” te osvajanjem desetina uglednih nagrada i priznanja među kojima su četiri Oscara, deset BAFTA, dva Zlatna globusa te jedan Grammy.


Bez obzira na to radilo se o tek osrednjem filmu ili remek-djelu, svaki novi projekt Woodyja Allena dočekivan je velikom količinom medijske pažnje, a njegovim se filmovima na najuglednijim svjetskim festivalima uvijek pridavala posebna pozornost. Izuzetak tako nije bio niti festival u Veneciji koji je u rujnu prošle godine premijerno prikazao “Udar sreće” koji je popratio gromoglasni pljesak publike u trajanju od desetak minuta, što je jasan pokazatelj kako je ovaj redateljski majstor i u 89. godini i dalje više nego sposoban snimiti djelo koje će ne samo zaintrigrirati publiku i kritiku, već je i – oduševiti.



Njegov novi film romantični je triler s elementima komedije, mješavina svih onih žanrova u kojima se Allen izvrsno snalazi. U odnosu na njegova prethodna djela, jedinstvenost je ovog filma u tome što je ovo njegov prvi film u karijeri koji je u potpunosti snimljen na francuskome jeziku. Budući da je radnja smještena u Parizu, Allen je za svoj novi filmski projekt zaposlio i mlade francuske glumce.


Još u lipnju 2022. godine u razgovoru s glumcem Alecom Baldwinom, Allen je natuknuo da bi mu “Udar sreće” mogao biti posljednji film u karijeri, a to je kasnije ponovio i u intervjuu koji je dao za Variety početkom rujna prošle godine, istaknuvši kako više ne želi prolaziti proces skupljanja novca kako bi financirao svoje projekte. A za svoj novi film kazao je pak kako je to moderna priča o romansi, strasti i nasilju smještena u moderni Pariz.


– Film smo snimali po cijelom gradu te nešto malo na seoskim područjima, a radnja se vrti oko dvoje mladih ljudi koji su stari prijatelji. Priča započinje bračnom nevjerom, a završava zločinom. Prekrasno ju je snimio Vittorio Storaro, kazao je veliki redatelj.


Budući da “Udar sreće” sadržava elemente trilera, drame i komedije, većina kritičara usporedila ga je s još jednim izvrsnim Allenovim ostvarenjem, filmom “Završni udarac” iz 2005. godine koji, uz “Jasmine French” i “Ponoć u Parizu”, slovi kao redateljev ponajbolji film u ovome stoljeću.


Na popularnoj internetskoj stranici Rotten Tomatoes do danas mjeri 84 posto pozitivnih ocjena. Film još uvijek nije prikazan u velikom broju europskih kina, tako da je Hrvatska jedna od prvih zemalja u Europi, pa i u svijetu, čija će publika imati priliku vidjeti Allenov najnoviji scenaristički i redateljski uradak. Njegov zadnji film koji smo imali prilike gledati u domaćim kinima bio je “Kišni dan u New Yorku”, a od toga je prošlo gotovo pet godina.


Kontinuitet djelovanja

U cjelokupnoj povijesti kinematografije rijetko se može naći primjer umjetnika koji je sve filmove koje je režirao također i napisao, a Allen je jedinstven i po tome što je nevjerojatnih 36 godina za redom snimao minimalno jedan dugometražni igrani film godišnje. Naime, u razdoblju od 1982. godine kad je snimio »San ljetne noći« pa sve do 2017. godine i filma »Wonder Wheel,« Woody Allen je bez iznimke svake godine izbacio minimalno jedan film, a ponekad i dva.