Revolucionarno djelovanje

Sjećanje na umjetnika i grafičkog dizajnera Jamieja Reida, ikone punk ere

Katarina Bošnjak

Foto: ANDREW STAWARZ

Foto: ANDREW STAWARZ

Vizionar čije nasljeđe nadilazi generacije



Svijet umjetnosti i punk rocka tuguje zbog gubitka pravog vizionara, umjetnika i grafičkog dizajnera Jamieja Reida, čije je revolucionarno djelovanje zauvijek oblikovalo punk estetiku.


Jamie Reid preminuo je u dobi od 76 godina, ostavljajući za sobom nasljeđe koje nadilazi generacije i značajno utječe na suvremenu kulturu. Reid je rođen u Londonu 1947., a njegova umjetnička avantura započela je u ranoj dobi.


Upisao se u Umjetničku školu Wimbledon sa samo 16 godina, a bila je to odluka kojom su postavljeni temelji za ostatak njegove karijere. Kasnije se upisao u Umjetničku školu Croydon, gdje je ostvario kontakt s Malcolmom McLarenom, budućim menadžerom kultnog punk benda Sex Pistols.




Upravo je suradnja sa Sex Pistolsima bila ta koja ga je lansirala u središte pozornosti i trajno utemeljila njegovo mjesto u povijesti.


»Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols«


Njegov umjetnički genij našao je savršeno uporište u buntovnoj i ikonoklastičnoj energiji punk pokreta. Reidovi najpoznatiji doprinosi jesu slavni dizajni naslovnica albuma Sex Pistolsa, uključujući njihov kultni album »Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols«.


Naslovnica albuma, ukrašena hrabrim ružičastim i žutim tekstom, uprizorila je sirovu bit punka, a ova estetska pobuna dodatno je bila izražena u Reidovom radu na drugim izdanjima.


Na naslovnici singla »God Save the Queen«, kontroverznog hita koji je BBC zabranio, našla se oskvrnavljena slika kraljice Elizabete II., čime su isprovocirane društvene norme i autoritet.


Tehnika koju koristi na ovoj naslovnici, gdje je kraljičino lice rasporeno kako bi se otkrio logo Sex Pistolsa, simbol je potrebe za ukidanjem monarhije, istovremeno pokazujući da Pistolsi misle da su bolji od kraljevske obitelji, jer oni zamjenjuju njenu uništenu fotografiju.


Suburban Press


Taj stil svojom jednostavnom prirodom i DIY estetikom izravno odražava glazbu punk pokreta. Njegova umjetnička nadarenost nije se zaustavila samo na naslovnicama albuma već je pridonijela i vizualnom identitetu filma »The Great Rock’n’Roll Swindle« Sex Pistolsa.


Reidov prepoznatljiv stil obilježen slovima izrezanim iz novinskih članaka provocirao je tradicionalne dizajnerske norme. Bio je i suosnivač časopisa Suburban Press, gdje je usavršio tu tehniku, a njegovo nasljeđe širi se izvan područja glazbe i supkulture.


Važne institucije poput Tate Britain, Muzeja moderne umjetnosti u New Yorku i Muzeja likovne umjetnosti u Houstonu prepoznaju njegov značaj čuvajući njegova umjetnička djela. Izvan ere punka, Reidov utjecaj nastavio je cvjetati te je surađivao s umjetnicima poput Sheparda Faireya i podržavao pokrete poput Occupy i Pussy Riot.