CIRQUE DU SOLEIL

Laboratorij mašte. Najveća svjetska cirkuska trupa uskoro dolazi pred hrvatsku publiku

Danijela Bauk

Pred hrvatsku publiku dolazi u godini kad obilježava 40 godina postojanja

Ab Ovo, ili u prijevodu od početka, glavna je inspiracija akrobatskog spektakla OVO kojim se svjetski poznati Cirque du Soleil u siječnju vraća u Zagreb.


S pet izvedbi u Areni Zagreb, od 25. do 28. siječnja, Cirque du Soleil, najveća svjetska cirkuska trupa sa sjedištem u Kanadi, u hrvatsku metropolu dolazi u godini kad obilježava 40 godina postojanja. Teatarski pristup s ljudskim likovima i odsutnost životinja pomogli su definirati Cirque du Soleil kao moderni cirkus, nouveau cirque, kakav je danas. Svjetski je lider u stvaranju zabavnih sadržaja koji se odvijaju uživo.


Uz produkciju svjetski poznatih cirkuskih umjetničkih predstava, tvrtka prepoznatljivim kreativnim pristupom stoji iza velikog broja različitih formata zabave, kao što su multimedijske produkcije, impresivna iskustva i posebna događanja. Podižući uvijek ljestvicu više, cilj Cirque du Soleil je pozitivno utjecati na ljude, zajednice i planet svojim najvažnijim alatima: kreativnošću i umjetnošću.


Od osnutka 1984. godine, svojim su izvedbama nadahnuli više od 378 milijuna ljudi na šest kontinenata te u 86 zemalja. Zapošljava više od 4.000 zaposlenika, uključujući 1.200 umjetnika, među kojima se broji 80 različitih nacionalnosti.



Hodači na štulama


Kako je sve počelo? U osvit 1980-ih, grupa uličnih izvođača koju je osnovao Gilles Ste-Croix nastupala je na ulicama Baie-Saint-Paula, šarmantnog sela na obalama rijeke St. Laurent u blizini Quebeca. Trupa je javnosti bila poznata kao Les Échassiers de Baie-Saint-Paul, odnosno Hodači na štulama iz Baie-Saint-Paula, i jezgra je onoga što će kasnije prerasti u Cirque du Soleil.


Ekipa je imala eklektičan nastup u kojem su se isticali žongleri, plesači, gutači vatre i glazbenici koji su nastupom oduševljavali publiku. Nakon godina brušenja zanata, Guy Laliberté, član Les Échassiersa, odlučio je da je ulični šou koji su razvili spreman prijeći granice njihovog rodnog grada. Njihove početne financijske poteškoće olakšane su 1983. vladinom potporom Kanadskog vijeća za umjetnost za nastup u sklopu proslave 450. obljetnice putovanja Jacquesa Cartiera u Kanadu.


Ova putujuća predstava ponudila je jedinstven pogled na cirkusku umjetnost: bez životinja, upečatljiva, dramatična, lijepa i reflektivna. Ulične izvedbe sadržavale su atraktivne kostime, čarobnu rasvjetu i originalnu glazbu. Laliberté je ovu novu mobilnu trupu nazvao Cirque du Soleil jer, prema njegovim riječima: »Sunce simbolizira mladost, energiju i snagu«.


Bilo je to 16. lipnja 1984.


– Moj je san oduvijek bio privući najbolje talente koje svijet može ponuditi u Cirque, a taj san još uvijek živi. Nadam se da ćemo i dalje biti dom kreativnih ljudi diljem svijeta. Svaki od njih je bitan za ono što radimo. Zaslužuju sve pohvale ovoga svijeta, naglasit će Guy Laliberté. Njihova prva službena produkcija, »Le Grand Tour du Cirque du Soleil« iz 1984. godine, bila je i više no uspješna, a nakon što je osigurao drugu godinu financiranja, Laliberté je angažirao Guya Carona iz Nacionalne cirkuske škole da osnuje »pravi cirkus«.


Na međunarodnoj sceni pojavili su se 1987. godine, nakon prve turneje po SAD-u. Predstava »We Reinvent the Circus«, detaljan dizajn scenografije, pozornica okružena sjedalima sa svih strana i dinamična interakcija s publikom, zapanjili su i gledatelje Los Angeles Festivala i medije. Nakon rasprodanih predstava u San Diegu i Santa Monici, »We Reinvent the Circus« išla je na prvu prekooceansku turneju Cirque du Soleil po Europi 1990.


»Mystere« iz 1993. postao je prva stalna predstava Cirque du Soleila. Izveden u kazalištu prilagođenom složenosti predstave, »Mystere« je osvojio Las Vegas Street i postao obavezna postaja na svakom putovanju u Vegas. Cirque du Soleil sljedećih godina krenuo je osvajati Aziju, Europu i Južnu Ameriku s nizom novih predstava.



Performance Studios

Studio za performanse, posebno krilo međunarodnog sjedišta, uključuje tri sobe za akrobatske treninge, plesni studio, studijsko kazalište i teretanu. Nakon što odjel za kasting regrutira nove cirkuske umjetnike, Cirque du Soleil ih ugošćuje u svom međunarodnom sjedištu na pripremnoj obuci prije nego što se pridruže glumačkoj postavi.


Obuka može trajati od nekoliko tjedana do nekoliko mjeseci, dok se izvođači upoznaju s onim što je potrebno da bi ova kreacija oživjela.


– Naš studio za performanse je višenamjenski. Uz korištenje kao prostor za razvoj vještina naših cirkuskih umjetnika, također funkcionira kao razvojni centar za novu opremu i akrobatske tehnike za mnoge projekte.


Stalna istraživanja provodi iskusni tim trenera i montera dok rade na stvaranju novih i uzbudljivih nastupa koji će zapanjiti obožavatelje diljem svijeta. Performans studio zapošljava tim nadarenih inženjera i stručnjaka za naprednu tehnologiju koji pomažu da ti novi snovi postanu stvarnost, poručuju iz Cirque du Soleila.

Laboratorij mašte


Međunarodno sjedište Cirque du Soleila nalazi se u Montrealu, taj laboratorij mašte ispunjen je najboljim svjetskim kreativnim umovima, obrtnicima i stručnjacima iz svih područja vezanim uz umjetnost. Ovo jedinstveno kreativno okruženje omogućuje umjetnicima i kreatorima da surađuju i eksperimentiraju, rađajući nove nastupe koji će zapaliti maštu gledatelja diljem svijeta.


U sjedištu u Montrealu radi gotovo 400 obrtnika i stručnjaka iz svih kreativnih područja koji su posvećeni pomicanju granica onoga što cirkus može biti. Svaka predstava započinje inspiracijom i idejama temeljnog kreativnog tima koji se sastoji od kreativnog direktora, scenarista-redatelja, koreografa te dizajnera kostima, svjetla i scenografije. Scenografija i scenska oprema sastavni su dio prenošenja teme i atmosfere predstave Cirque du Soleila.


– S jakim fokusom na estetska načela i sigurnost naših izvođača, setovi su kreirani s namjerom stvaranja jedinstvenog okruženja u kojem naši cirkuski umjetnici mogu napredovati. Naši su setovi obično računalno dizajnirani, a zatim izgrađeni – često korištenjem patentiranih materijala razvijenih u kući – kako bi se povećala fleksibilnost i snaga. Tijekom godina, naš tim dizajnera stvorio je mnoge dijelove opreme od nule koji zatim prolaze kroz rigorozan proces testiranja u našoj ustanovi za istraživanje i razvoj kako bi se osiguralo da su sigurni i spremni za upotrebu, kažu.



Srž energije


Srž kreativne energije Cirque du Soleila čine izvođači.


– Sportaše, akrobate i umjetnike njegujemo i dopuštamo im da kreativno napreduju dok rade kao dio našeg kreativnog tima. Ove ljude pokreće strast da neprestano nadilaze sami sebe u potrazi za stvaranjem nove uzbudljive umjetnosti. Svaki je umjetnik sastavni dio originalnosti Cirque du Soleil i svačiji je doprinos ključan za uspjeh glumačke ekipe. Trenutačni tim Cirque du Soleila čini 1.300 umjetnika koji dolaze iz 55 različitih zemalja.


Svaka pojedinačna predstava uključuje od 50 do 100 umjetnika. Oko 35 posto naše ekipe dolazi iz sportskih disciplina kao što su ritmička i akrobatska gimnastika te trampolin, prevrtanje, skokovi u vodu, sinkronizirano plivanje i urbana akrobatska disciplina. Oko 34 posto dolazi iz disciplina cirkuske umjetnosti, dok 31 posto dolazi iz različitih umjetničkih sredina poput plesa, glazbe, fizičkog teatra i ulične umjetnosti.


Naš tim omogućuje nam da ponudimo jedinstveno umjetničko okruženje, gdje ideje i snovi prerastaju u nešto što će publika diljem svijeta pamtiti cijeli život, poručuju iz Cirque du Soleila. Ulaskom u četvrto desetljeće djelovanja, Cirque du Soleil nije izgubio njuh naprednog razmišljanja koji je izazvao obožavanje svih koji su mu svjedočili u ranim danima.


Od obiteljskog »Beatles Lovea«, koji rekontekstualizira psihodeliju i bujnost kultnog kataloga pop glazbe fantastične četvorke kroz zadivljujući vizualni spektakl, do erotskog »Zumanityja« usmjerenog na odrasle, istraživanja seksualnosti u svim njezinim manifestacijama predan pozornici u zadivljujućem i šokantnom spektaklu, Cirque du Soleil nastavlja pomicati granice i zapanjivati obožavatelje, stare i nove, diljem svijeta.


– Kroz stvaranje, Cirque du Soleil pokušava više nego ikad pomaknuti granice mašte, zadiviti i neprestano iznenađivati ​​gledatelja. Inovacija i kreativnost uvijek su bile u središtu naših predstava i nastavit će nadilaziti naše buduće produkcije. Kreativnost je naš definirajući ideal, naglašava Jean-François Bouchard, glavni kreativni direktor i kreativni vodič u Cirque du Soleilu.



Urbana obnova i održivost

Međunarodno sjedište Cirque du Soleila nalazi se u montrealskoj četvrti Saint-Michel, na mjestu nekadašnje pješčane jame Miron i Montrealskog centra za obradu i odlaganje otpada. Njegova izgradnja 1997. bila je dio veće inicijative Saint-Michel, programa urbanog razvoja u kojem Cirque du Soleil utjelovljuje kulturno središte ekološkog kompleksa gradske četvrti.


Krajolik koji okružuje zgradu također je iskorišten na kreativan način. U skladu s kreativnom filozofijom Cirque du Soleil, imanje je pretvoreno u živahan vrt koji se mijenja i prilagođava godišnjim dobima. Povrće i začinsko bilje koje se ovdje uzgaja koristi se za pripremu obroka zaposlenika, a višak hrane iz vrta dijeli se među njima.

Izvan okvira


No, predstave nisu samo vizualni doživljaj, glazba igra veliku ulogu u oživljavanju kreacija. Glazba za svaku produkciju Cirque du Soleila odražava temu predstave, dok pomaže u postavljanju i održavanju tona radnje koja se odvija na pozornici.


– Naši skladatelji preuređuju klasične pjesme kako bi publici omogućili da doživi pjesme u kojima znaju svaku pojedinu notu, kao da je prvi put čuju. Naši glazbenici i pjevači izvode te pjesme uživo i moraju biti spremni prilagoditi tempo ili improvizirati kako bi pratili tempo umjetnika na pozornici, ističu. Svake godine radionica za kostime koristi više od 6,5 kilometara tkanine iz cijelog svijeta za izradu kompleksnih scenskih kostima i scenografije.


Tim za dizajn tekstila sam obrađuje i boji 80 posto tkanine koristeći različite tehnike kao što su bojenje u kadi, sitotisak i izravno ručno oslikavanje.


– Stalno smo u potrazi za novim načinima da damo teksturu kostimu ili načinima na koje možemo stvoriti poseban učinak na pozornici, stoga je razmišljanje izvan okvira ključno! Pozdravljamo pokušaje da se kostimografiji pristupi u novom svjetlu; metode koje smo koristili u prošlosti nadahnute su tehnikama koje koriste vodoinstalateri, ali i iz područja zrakoplovstva, pa čak i stomatologije, a uređaji poput baterija, ljepila i minijaturnih svjetala koriste se da bi se vidjelo kako se mogu uklopiti u kostim i učinak koji će imati na njegovu težinu i održavanje, kažu iz Cirque du Soleila.



Šareni ekosustav

OVO, što u prijevodu s portugalskog znači jaje, 25. je live produkcija Cirque du Soleila, a nastala je na 25. godišnjicu tvrtke te je premijerno prikazana u Montrealu. Predstava je do sada obišla više od 130 gradova svijeta, a pogledalo ju je više od sedam milijuna posjetitelja. Cijeli tim broji 100 ljudi iz 35 različitih zemalja, a na pozornici se pojavljuje njih 52.


Riječ je o jedinoj predstavi koju čine isključivo kukci i koja priča priču o jednom danu u njihovom životu. U predstavi sudjeluje mnogo vrsta insekata – cvrčci, skarabeji, leptiri, crveni mravi, buhe, krijesnica, vilin konjic, pauci, žohari, komarac, šumski kukci, kao i tri glavna lika – bubamara, muha i kornjaš. Za gledatelje, OVO je uzbudljivi ulazak u šareni ekosustav koji vrvi životom kukaca koji rade, jedu, gmižu, lepršaju, igraju se, bore se i traže ljubav u konstantnoj bujici energije i kretanja.


Kako nijedna priča nije potpuna bez ljubavi, ona se u OVO svijetu rađa na prvi pogled kada nestašan kukac stigne u ovu užurbanu zajednicu i fantastična bubamara zapne mu za oko. Velik broj izvođača, prije rada u Cirque du Soleilu, bili su profesionalni sportaši. U timu je i Neiva Nascimento, predivna bubamara koja je odrasla u tradicionalnoj cirkuskoj obitelji i sa svojim je nastupima započela već u sedmoj godini života.


Tu su i dvije olimpijke, Olga Shcherbatykh koja se natjecala u gimnastici u Ateni 2004. te Nansy Damianova, koja je bila u Pekingu 2008. Predstava započinje ogromnim jajetom na napuhavanje, a kako u prirodi ništa nije pravilnih oblika, tako su svi elementi u predstavi nepravilni i zakrivljeni, baš kao i trampolin, koji je svojim oblikom dodatni izazov za izvođače.


Atraktivni zakrivljeni zid ogromna je projekcijska površina koja se koristiti u cijeloj predstavi, a visok je 9 i širok gotovo 20 metara. Samo za projekciju minijaturne šume, snimanje je trajalo više od 40 dana. Potrebno je 23 kamiona i drugih 700 vozila za putovanje od grada do grada, kako bi se dopremila cijela produkcija. U predstavi se koristi preko 100 pokretnih svjetala, a tu je i preko 100 zvučnika koji imaju surround zvuk.


Putujući cirkus prati i njihov osobni catering tim, a za to im je potreban jedan kamion kako bi se prevozila njihova kuhinja i hrana. Ugostiteljski tim svaki tjedan svoj jelovnik prilagođava lokalnim specijalitetima, ali i novim dobavljačima u svakom gradu u koji stigne.