Svestrani Primorac

Dennis Domian: “YouTube mi je pomogao u borbi protiv depresije”

Ante Peričić

Foto TOMISLAV LIPOŠEK

Foto TOMISLAV LIPOŠEK

Stigme u društvu o depresiji u posljednje vrijeme jenjavaju jer se sve više priča o tom problemu među mladima. Velikim uspjehom smatram video koji sam posvetio toj bolesti i u kojem sam otvoreno pričao o svom iskustvu. Taj video nije bila najlakša stvar koju sam napravio, ali je svakako skinuo veliki teret s leđa i, po porukama koje sam dobio, zaključujem kako je pomogao mnogima. Cilj je bio napraviti video kakvog sam ja htio vidjeti u trenucima kada mi je bilo najteže, a tada nije postojao, naglašava Dennis



Kada u online enciklopediju Leksikografskog zavoda Miroslava Krleže upišete pojam »youtuber« – nema rezultata. Enciklopedija sam YouTube definira kao »mrežne stranice za razmjenu videoisječaka pokrenute 2005., danas u vlasništvu američke tvrtke Google Inc. (od 2006); po posjećenosti 3. mrežne stranice na svijetu. Na tim stranicama individualni korisnici mogu objaviti vlastite videoisječke, glazbene spotove, filmske i televizijske inserte ili pregledavati priloge drugih korisnika«. Hrvatski jezični portal – zajednički projekt nakladničke kuće Znanje i Srca (Sveučilišni računski centar), internetski distribuirana rječnička baza hrvatskog jezika, također nema odgovora na pitanje što je to »youtuber«, unatoč izuzetnoj popularnosti dotičnih.


Idealna je to prilika kako bismo tridesetogodišnjeg Dennisa Domiana – Bribirca sa zagrebačkom adresom i jednog od najpopularnijih hrvatskih youtubera pitali što to uopće znači, čime se youtuberi bave, ali i da porazgovaramo o njegovoj karijeri, borbi s depresijom, potresima, glazbi…


– Najjednostavnije objašnjenje bilo bi da je youtuber osoba koja stvara audio i videosadržaj za YouTube. Od kreatora ovisi kakav sadržaj stvara i kakvu publiku želi. To mogu biti vlogovi, odnosno videoblogovi u kojima dokumentira svoj život, zabavni izazovi s prijateljima, kratki filmovi, recenziranje proizvoda, recepti, savjeti, glazba i ostalo, kaže Domian, te dodaje kako sadržaja na YouTubeu ne nedostaje te kako svatko može pronaći i gledati ono što ga zanima.


Besplatna platforma




Kako je popularnost youtubera sve više rasla, pojavio se i interes brendova koji se odlučuju oglašavati putem njihovih kanala.


– Osim reklamiranja proizvoda i usluga u sklopu sadržaja videa, sigurno ste primijetili da postoje i one reklame koje YouTube odvrti prije ili usred videa. To je način na koji YouTube zarađuje i opstaje jer je kao platforma sam po sebi besplatan, a kreatori koji ne broje milijune pregleda od toga i nemaju baš neku zaradu, stoga se odlučuju za vanjske suradnje s brendovima, dodaje Domian kojeg na YouTubeu prati 392 tisuće korisnika.


U trenutku kada stvaratelj sadržaja na jednoj platformi od toga počne živjeti, hobi postaje posao – digitalni marketing. U našem se društvu često znaju čuti predrasude prema poslovima koji odudaraju od onih ustaljenih na koje smo navikli i za koje se školujemo. Najčešći napadi orijentirani su k tome da youtuberi ne plaćaju porez, da zatupljuju mladež, da je to laka zarada i tako dalje. Domian na to spremno odgovara kako većina njih ima otvorene tvrtke ili obrte putem kojih posluju i plaćaju porez kao i svi ostali.


– Laka zarada dolazi s dugogodišnjim radom i gradnjom publike koja ne dolazi preko noći. Što se zatupljivanja tiče, ponavljam, na YouTubeu ima svega i svatko može gledati i pronaći ono što želi i što ga zanima. YouTube kontrolira svaku objavu i nije im strano ukloniti sadržaj koji krši pravila, potiče mržnju ili je eksplicitan.


Kreativna duša


Dennis će za sebe kazati kako još uvijek traži svoje mjesto u ovom ludom svijetu, a pritom zabavlja sebe i one koji ga na društvenim mrežama prate. Rođen je u Rijeci, odrastao u Bribiru. U školi nije baš grijao stolicu, no svejedno je prolazio s vrlo dobrim, dok su mu najdraži predmeti bili glazbena i likovna kultura i u tim je poljima uvijek briljirao.


– Kreativac sam bio od malih nogu i kao takav volio sam se izražavati kroz glazbu, glumu i slikanje te maštao o životu i poslu gdje mogu kombinirati sve navedeno. S obzirom na to da su roditelji bili velika podrška, a i sam otac glazbenik u mladosti, nekako je bilo prirodno da me se u tome ne koči i na tome sam im zahvalan, ističe.


Ako nemaš hejtere – sigurno nešto ne radiš kako treba

Negativni komentari i tzv. hejteri popratna su pojava djelovanja gotovo svake javne osobe. Domian kazuje – ako nemaš hejtere – nešto ne radiš kako treba.
– Često potičem gledatelje da komentiraju temu videa pa se uvijek može naletjeti i na pokoji negativni komentar. Cijenim konstruktivnu kritiku, ali toga stvarno nema, ističe.
Kaže da ružni komentari nemaju nikakav utjecaj na njega te kako je važno naučiti se nositi s tim, odnosno prihvatiti činjenicu da se neće svima svidjeti ono što pojedinac radi.
– Kako sve volim okrenuti na zabavu, tako sam znao snimati videa u kojima reagiram na negativne komentare. Imam ih nekoliko u kojima sam od negativnih komentara napravio pjesmu i zahvalio se hejterima na pomoći pri stvaranju sadržaja. Na svu sreću, velika većina komentara je pozitivna, pa se previše ne zamaram onim drugim spektrom, izdvaja Domian.

Za YouTube zna od njegova nastanka i iako je to u početku bila platforma gdje su se gledali videospotovi i slušale pjesme, s vremenom su na njoj počeli djelovati kreativci čijim je dijelom i Domian sam postao. Snimali su, odnosno »vlogali« svoje živote i postavljali ih javno za cijeli svijet.


– Kako je njihova popularnost sve više rasla, privukli su moju pažnju i nakon nekoliko godina praćenja te scene odlučio sam joj se i sam pridružiti kao jedan od kreatora. Kako sam uglavnom pratio svjetsku scenu i nisam bio previše upoznat s našom, uplovio sam u dosta nepoznata mora bez velikih očekivanja i bez pojma o tome gdje će me to odvesti, naglašava jedan od pionira YouTube scene ne samo u Lijepoj Našoj, već i na prostorima bivše Jugoslavije.


Odgovoran za sadržaj


Za područje svojega djelovanja, Domian će kazati kako svaštari i kako se ne drži striktno jednog tipa videa. Prvi video koji je kao youtuber napravio bio je vlog u kojem je dokumentirao postavljanje fiksnog aparatića za zube. S vremenom su došli izazovi, strašne priče za laku noć, raznorazni serijali pa sve do glazbe. Širok se i šarolik sadržaj uskoro je počeo sve više usmjeravati ka glazbi i skladanju – Dennisovoj prvoj ljubavi. Već spomenutih 392 tisuće pretplatnika na YouTube kanalu, više od 150 tisuća Instagram pratitelja i skoro pa 96 milijuna pregleda na YouTube čini ga utjecajnom osobom u našem javnom prostoru.


– Svjestan sam svog utjecaja na gledatelje i smatram se odgovornim za sadržaje koje dijelim sa svijetom, ali isto tako ne dopuštam da me to previše ograničava u stvaralaštvu. Upravo zbog tog utjecaja je i nastao termin »influencer«, čiji nisam preveliki ljubitelj jer moj primarni cilj nije utjecati na nečije mišljenje ili život, već zabaviti gledatelje. Radije potičem ljude da razmišljaju svojom, a ne tuđom glavom, kaže youtuber.


U posljednje vrijeme, govori Domian, nije lako skupiti sto tisuća pregleda na videu. Prije je to ovisilo o tome kakav naslov prati video, koji su mu tagovi, kakva je naslovnica objave.
– Danas sve ovisi o algoritmu i hoće li YouTube izbaciti video pratiteljima na naslovnu stranicu. Zato možemo često čuti u uvodima i odjavama »Pretplatite se na moj kanal i aktivirajte zvonce za obavijesti«. Zvonce je tu kako bi poslalo obavijest o novom videu svima koji su pretplaćeni na kanal omiljenog stvaraoca sadržaja, a u velikoj mjeri ovisi i o tome prate li kreatori ono što je aktualno, odnosno što je u trendu, kazuje svestrani Primorac.


Turbulentni dani


Dodaje kako je tjedan dana od potresa svaki drugi video koji se nalazio u rubrici »Trendovi« bio vezan uz potres. Kada već govorimo o potresu, nezaobilazno pitanje svima koji žive na tim područjima, pa tako i Domianu, jest kako je proživljavao te trenutke.


– Kroz život sam osjetio mnogo potresa, ali niti jedan nije bio tako jak poput nedavnog. Živim na petom katu stambene zgrade i za vrijeme potresa sekunde su se činile kao vječnost. Nemoguće je bilo silaziti niz stepenice jer su se i one pod nogama micale. Tek kasnije sam saznao kakvu štetu su napravili i koliko je života ugašeno. Oblio me hladan znoj.


Odmah nakon potresa, tog kobnog 29. prosinca prošle godine, Domian se s kolegicom youtubericom Andreom Fabric bacio u akciju prikupljanja donacija i kupovine te su sve donirali u centar koji je raznosio najpotrebnijima. Izvještavali su o stanju putem Instagrama te objavljivali informacije o tome kako pratitelji mogu pomoći.
– Turbulentni dani i promjene raspoloženja, mnogi životi su zauvijek promijenjeni i nadam se da se takvo nešto više nikada neće ponoviti.


Protiv stigmi


Široj je javnosti postao poznat nakon gostovanja kod Aleksandra Stankovića u kultnoj HRT-ovoj emisiji »Nedjeljom u 2«. Razlog gostovanja i nije bio previše radostan – Stanković je epizodu odlučio posvetiti depresiji, te je Domiana pozvao kako bi razgovarali o stanju koje i dalje podliježe stigmatizaciji. Naime, našem su se sugovorniku prvi simptomi pojavili u 24. godini, a jedni od najčešćih bili su osjećaj izgubljenosti, nemotiviranosti, konstantna tuga i nezadovoljstvo. Šest je godina bio na terapiji antidepresivima.


– U trenutku kada mi je dijagnosticirana depresija i anksioznost, imao sam osjećaj da se moj svijet ruši. Iako sam već bio pod efektom te bolesti, saznanje da je sada službeno me dotuklo još više. Povukao sam se u sebe, zatvorio u sobi i tražio načine da se oslobodim i bolesti i dijagnoze, kazuje Domian.
Depresija je došla prije snimanja za YouTube te dodaje kako je upravo taj posao, snimanje, interakcija s gledateljima i podrška utjecala na to kako se danas osjeća – odlično.
– Stigme u društvu o depresiji u posljednje vrijeme jenjavaju jer se sve više priča o tom problemu među mladima. Velikim uspjehom smatram video koji sam posvetio toj bolesti i u kojem sam otvoreno pričao o svom iskustvu.


Video snimljen prije tri godine danas broji preko 300.000 pregleda, a potaknuo je raspravu u komentarima gdje je mnogo mladih podijelilo vlastita iskustva.
– Taj video nije bila najlakša stvar koju sam napravio, ali je svakako skinuo veliki teret s leđa i, po porukama koje sam dobio, zaključujem kako je pomogao mnogima. Cilj je bio napraviti video kakvog sam ja htio vidjeti u trenucima kada mi je bilo najteže, a tada nije postojao, naglašava jedan od naših najpoznatijih youtubera.


Glazba u krvi


Ono što je Dennisa kroz život uvijek vodilo, što ga je dizalo i inspiriralo, davalo smisao i oplemenjivalo ga zasigurno je glazba. To je njegova prva ljubav i kaže – tako će i ostati. Prvu je pjesmu napisao s dvanaest godina – od tada je sam naučio skladati, producirati i snimati pjesme. Tata Duško je kao mlađi svirao gitaru u bendu te ga je kao malog učio akorde. Naposljetku mu je i kupio prvu gitaru, dok je mama Snježana, učiteljica, uvijek poticala sinovljev kreativni rad, a uglazbio je i nekoliko pjesama svoga brata, tekstopisca Adama. Dennis je samouk u skladanja i sviranju klavira i nikada nije išao u glazbenu školu.


– U Bribiru imam studio koji sam samostalno opremio i u koji se često znam vratiti kada sam inspiriran i imam potrebu skladati. Godine 2013. objavio sam prvi EP pod nazivom »Novo Doba« pod umjetničkim imenom Indigo. Odradio sam veliki broj samostalnih nastupa dok me 2014. depresija nije odvukla od glazbe. Sada se polako vraćam svojoj prvoj ljubavi, ističe Domian.


Nedavno je na YouTube kanalu predstavio novu pjesmu na engleskom jeziku – »Losing My Mind« za koju je snimljen i spot, a u kojoj govori o dugogodišnjoj borbi s depresijom. Spot je snimljen i objavljen koncem prošle godine, a snimao ga je mladi fotograf i snimatelj Tomislav Lipošek.
– Sada se, svakako, uz snimanje videa na YouTubeu, više želim posvetiti glazbi i nastaviti tamo gdje sam stao. Zahvaljujući gledateljima koje imam, publici koju sam gradio godinama, te motivaciji i podršci koju mi daju, nije teško biti inspiriran i stvarati, kazuje.


Novo normalno


Osim potresa, neizostavna je tema i aktualne pandemije koja je pogodila svaku sferu društva. Pojava koronavirusa nije bitno utjecala na posao kojim se Domian bavi jer su ljudi bili zatvoreni u kućama, kupovali su online pa je samim time i digitalni marketing blistao.


– Osobno nisam htio koristiti nastalu situaciju za biznis – osim odrađivanja suradnji s kojima sam bio ugovorom vezan. Veće platforme sam ipak koristio za širenje svijesti i poticanje ljudi da budu odgovorni zbog sebe i sebi dragih ljudi. Nažalost, trenutnu situaciju moramo prihvatiti kao »novo normalno« i biti odgovorni – sve dok se stvari ne dovedu u red, ističe.
Ne preostaje drugo no da jednom od začetnika hrvatske YouTube scene poželimo svako dobro u daljnjem radu, a čitatelje pozovemo da zaplivaju u moru što domaćih, što inozemnih youtubera. Možda pronađete nešto za sebe ili se, još bolje, okuražite baviti kreativnim i profitnim poslom 21. stoljeća – jutjubanjem.