RIBOLOVNI PRIBOR - ROLE

Znate li što je Mag sealed ili Air rotor? Ova fascinantna tehnička rješenja mogu vam ribolovni doživljaj učiniti posebnim

Boris Bulić

Jedna od najslabijih točaka na rolama je nedvojbeno gornji otvor u kućištu, iznad 'glavnog' kugličnog i nepovratnog ležaja, iz kojeg izlazi glavna osovina. Dovoljna je i najmanja kapljica mora koja nakon sušenja za sobom ostavlja razorne kristale soli da bi prodor počeo razarati mehanizam. Daiwa je uspjela riješiti ovaj problem na vrlo jednostavan i istovremeno vrlo zahtjevan način nazvan Mag sealed



Suvremena tehnička rješenja koja se kod većine rola smatraju standardom, unatrag petnaestak godina su smatrana ‘dodatnom opremom’ pri čemu mnoga od tih rješenja nisu bila niti u planu. Worm shaft, mehanizam beskonačnog vijka koji je naslijedio klasični kulisni mehanizam, svojevremeno je bio revolucionaran pomak no danas je sasvim obična stvar. Dapače, prema nekim se standardna taj sistem danas smatra zastarjelim zbog suvremenije aerowrap inačice. Slično je i sa mnogim ostalim tehničkim unapređenjima što je zapravo samo posljedica konstantnog i sve jačeg pritiska konkurencije na tom polju. Upravo su stoga inženjerski timovi prisiljeni stalno iznalaziti i izbacivati nova inovativna rješenja koja će njihove proizvod učiniti boljima, kvalitetnijima i praktičnijima od ostalih.


Naravno, kao i u svim drugim industrijskim granama najkvalitetnija radikalna rješenja i patente uvijek donose jake tvrtke i vodeći brendovi.





Tako je Daiwa, ne tako davno, izbacila koncept Air-rotora kojim je bitno smanjena ukupna težina role uz nepromijenjenu nosivost i izdržljivost na opterećenja kojima ovaj dio mehanizma role izložen. No nije samo minimalistički dizajn zaslužan za tako drastično smanjenje težine. Daiwa je za izradu air rotora upotrijebila zaion . To je odavno poznat materijal koji je zapravo samo modifikacija svima znanog karbona, poznat i kao gusti karbon. Klasična karbonska vlakna se posebnom tehnologijom prešanja i preklapanja zbijaju u kompaktnu smjesu koja je izuzetno lagana a istovremeno čvrsta i žilava. Osim toga zbog karbonske otpornosti na agresivne morske uvjete, zaion je kao materijal za izradu rola neusporedivo pogodniji od svih ostalih metalnih legura, pogotovo onih koje sadrže magnezij.



Na testovima u kojima se paralelno lome rotori izrađeni od klasičnih materijala i rotori izrađeni od zaiona jasno se može vidjeti koliko je zaion kao materijal izdržljiviji i žilaviji.


No upotreba ovog zanimljivog materijala Daiwa nije ograničila samo na izradu rotora. Najsuvremenije Daiwine role imaju kućište u potpunosti izrađeno od zaiona. Tako primjerice modeli Theory, Ballistic Exist ili Luvia uistinu iznenađuju svojom izuzetno malom težinom dok su ostale performanse vezane uz nosivost i izdržljivost na razna opterećenja ista ili čak i jača.


Pored uspješno primijenjenog zaiona i koncepta air-rotora, Daiwin je inženjerski tim zaslužan za još jedan patent zbog kojega je Daiwa svjetski priznati lider u inovativnim rješenjima ribolovne opreme.



Jedna od najslabijih točaka na rolama je nedvojbeno gornji otvor u kućištu, iznad ‘glavnog’ kugličnog i nepovratnog ležaja, iz kojeg izlazi glavna osovina. Na tom su mjestu kao brtveno rješenje, ali u pravilu samo kod najskupljih modela, najčešće korišteni semerinzi koji su sprječavali ulazak vode i raznih nečistoća u unutrašnjost role. No unatoč najkvalitetnijim materijalima, semerinzi se ipak troše i to bez nekog vidljivog indikatora tako da u nekom trenutku ipak počnu propuštati, u početku je to neprimjetno, a kad postane primjetno tada je najčešće već kasno. Dovoljna je i najmanja kapljica mora koja nakon sušenja za sobom ostavlja razorne kristale soli da bi prodor počeo razarati mehanizam. Daiwa je uspjela riješiti ovaj problem na vrlo jednostavan i istovremeno vrlo zahtjevan način nazvan Mag sealed. Mag sealed je uljna barijera, formirana od magnetiziranog feromagnetnog ulja, takozvanog ferofluida. U ulje je ubačena fina željezna prašina koja je toliko fina da nije poremetila viskozitet ulja pri čemu je omogućila da ulje dobije magnetna svojstva. Još je samo trebalo oformiti magnetno polje koje je u stanju zadržati ulje upravo tamo gdje je to potrebno. Ovaj je koncept prvi puta primijenjen na Daiwinom top modelu Saltiga, a nešto kasnije i na još nekim modelima. danas se može naći i na mnogim drugim pristupačnijim modelima poput Caldie. Osim toga, ovaj se koncept počeo primjenjivati i na drugim ranjivim točkama kao što je primjerice roller. Važno je napomenuti da magnetno polje i korišteni ferofluid ne ometaju i ne usporavaju rad i rotaciju role i rotirajućih elemenata.


A budući da tehnologija na ovom polju ne stagnira nego se neprekidno razvija i raste, za očekivati je da ćemo uskoro bit svjedoci takvih rješenje o kojima još nitko od nas niti ne sanja.