POMORSTVO I MEDIJI

Plavi svijet Branka Šuljića: Jahta potopila tanker

Branko Šuljić

»Utopia IV«

»Utopia IV«

Na Badnjak u večernjim satima, u vodama Bahama, oko 22 sata po lokalnom vremenu, luksuzna motorna jahta "Utopia IV" sudarila se s tankerom "Tropic Breeze" koji je potonuo zbog oštećenja trupa.



U mladosti što smo je proživjeli u bivšoj državi često smo prepričavali vic o poznatom nogometašu, dugogodišnjem reprezentativcu i Tanjugu. Mlađim i mladim čitateljima treba pojasniti. Tanjug je bio državna jugoslavenska novinska agencija. I danas djeluje u Srbiji, sa sjedištem u Beogradu. Mnogi tvrde da je priča o slavnom sportašu istinita, da nije izmišljena. Ukratko, taj je nogometaš u jednom društvu pričao: poznam sve novinare, dobri su, lijepo o meni pišu, samo ne poznam onoga Tanjuga, nije mi jasno kako može biti u isto vrijeme na svim utakmicama.


Netko iz moje generacije danas bi mogao slično zapitati: kako je moguće da taj internet baš sve zna, da je svugdje? Uistinu, što god čovjeka zanima, odgovor će naći na tom internetu. Iako, treba biti oprezan, svaki odgovor ne mora biti točan.


Povod ovome tekstu upravo je informacija što sam je pročitao na tom internetu. Naslov joj zvuči bombastično: Luksuzna jahta potopila tanker. Da, to se dogodilo, nije izmišljotina. Vijest nije baš najnovija, kalendarski je smještena u prošlu godinu. U stvarnosti, stara je mjesec dana. Za sadržaj teme manje važno, vrijedi je prepričati.


Certifikat sigurnosti




Dogodilo se na Badnjak u večernjim satima, u vodama Bahama, oko 22 sata po lokalnom vremenu. Precizno, ako je nekome važno, nesreća se dogodila blizu otoka New Providence. Luksuzna motorna jahta »Utopia IV« sudarila se s tankerom »Tropic Breeze« koji je potonuo zbog oštećenja trupa. Na prvu informacija djeluje nestvarno. Jahta potopila tanker! Ljudi koji se razumiju u brodove najprije će pomisliti da je riječ o kakvoj šali, a ne stvarnom događaju. Znamo što je tanker, a što jahta, koliko su veliki. Ali ne uvijek…


Tanker nije ni velik, ni moderan. Dugačak je samo 49 i širok osam metara. Prevozio je plin. Agencije navode da je nedavno dobio nove sigurnosne certifikate, te da je zadovoljavao sve propise sigurnosti plovidbe. Stvarno? Građen je 1989. godine, a plovio je pod zastavom Belizea. Za tanker nikako optimalne godine.


Jahta za charter

U čitavoj priči jahta »Utopia IV« pobuđuje puno veću pažnju nego mali tanker. Mediji citiraju izjave njenih menadžera, čak i to gdje su se nalazili u trenutku nesreće, donose mnoštvo detalja o brodu. O tankeru – ništa!
Luksuzni brod ima komercijalnu namjenu – turistički charter. Zanimljiva je činjenica što je u vrijeme sudara bila oglašena njegova prodaja. Za koju cijenu, nije javno objavljeno. Zna se da je novi stajao 45,5 milijuna eura! Kratko nakon isporuke, 2019. godine, proglašen je za europski brod godine.
Opisivanje njegova luksuza i svih sadržaja što su putnicima na raspolaganju traži više prostora, time se bave specijalizirani magazini. Recimo tek da ima tri palube i šest prostranih kabina za 12 putnika. Posada je brojnija – 13 članova. Krstarenje na toj jahti nije za svakoga. Tjedni najam ima dvije tarife – ljetnu i zimsku. Jasno, u ljetnim mjesecima je skuplje – 505.000 dolara. Zimsko krstarenje plaća se 50 tisuća manje. Uz navedene cijene, dodatno se plaćaju troškovi. Charter agencije ne navode što u njih spada.

Za razliku od tankera, jahta ima sve atribute modernog i kvalitetnog broda. Skoro pa nova, građena je 2018. godine u Italiji. Duga je 63 i široka 11 metara. Brodograditelj je Rossinavi iz Viareggia, a prema stručnim izvorima, trup jahte građen je od aluminija. Pokreću je četiri MTU motora, svaki od 2.600 KS. Umjesto propelera ima četiri Rolls Royceove jett turbine. S takvim pogonom jahta »Utopia IV« postiže maksimalnu brzinu od 33 čvora, dok joj je putna 26 čvorova.


Uz takva saznanja lako je zamisliti kako je izgledao noćni sraz dvaju brodova, staroga tankera i nove, veće superjahte. Sve je jasno! Snažna jahta provom je probila trup tankera, udarila ga je u krmenom dijelu. Uslijedio je snažan prodor mora, posada je imala vremena za pozivanje pomoći i napuštanje broda koji je brzo potonuo. Spašena je kompletna posada, njih sedmorica, bez ozljeda. Spasio ih je treći brod koji je plovio u blizini, te je odmah skrenuo s kursa i počeo tražiti brodolomce. Procjenjuje se da je tanker potonuo na dubinu od 2.000 metara, pa ne dolazi u obzir njegovo vađenje.


Čeka se nalaz istrage


I na trupu jahte nastala su znatna oštećenja, kolika, znat će se nakon detaljnog pregleda u brodogradilištu. Ona je oštećena u pramčanom dijelu, s desne strane pokraj džepa za sidro. U jahtu je također prodrlo more, do kopna su je teglili lučki remorkeri. Na jahti nije bilo ozlijeđenih, a ne navodi se broj članova posade i putnika. Kapacitet joj je 12 putnika koje opslužuje 13 članova posade.
Pitanje je kako je došlo do sudara?


Agencijski izvještaj navodi da je na jahti instalirano nekoliko radara, AIS sustav, te mnoštvo drugih uređaja za navigaciju i sigurnost plovidbe, što je normalno za takve brodove. Ipak je došlo do sudara! Zanimljivo bi bilo saznati rezultate istrage što je provode tamošnje pomorske vlasti. Može se pretpostavljati – uzrok nesreće je nepažnja. Prema dostupnim informacijama, prvenstveno se to odnosi na one koji su u tom trenutku bili za zapovjednim pultom velike jahte. Jer, jahta je udarila u tanker i probila mu trup.


Ništa ne upućuje na, eventualne, nepovoljne okolnosti za plovidbu, loše vremenske uvjete, slabu vidljivost… U noćnim uvjetima plovidba je otežana, to je jasno, i to treba respektirati, smanjiti brzinu, maksimalno se usredotočiti na brodske instrumente i povećati promatranje horizonta. Teško je povjerovati da se na nekome od ekrana nije ukazala silueta broda što plovi u neposrednoj blizini, ili da tanker nije bio propisno osvijetljen, pa se nije vidio. Na takve jahte, a »Utopia IV« izuzetno je skup brod, redovno se ukrcava kvalitetna i iskusna posada.


Znano je, na moru se redovno događaju nesreće i havarije svih vrsta. Uzroci su različiti, nema pravila. Ljudski faktor ima veliku ulogu, u ovom slučaju nije zanemariv. Posebno kada se zna da je bilo predvečerje blagdana.