PONIŽENI

“Pet majica za pet godina?”: Buja nezadovoljstvo pomoraca iz lučkih kapetanija, ravnatelj kaže da je u pitanju greška

Marinko Glavan

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Prema riječima naših sugovornika, još su veći problem niske plaće, dobrim dijelom ispod hrvatskog prosjeka



S prvim danima ove godine, na službenim stranicama Narodnih novina objavljen je novi Pravilnik o odori državnih službenika lučkih kapetanija, prema kojemu djelatnici na plovilima lučkih kapetanija imaju, primjerice, pravo na samo pet polo majica kratkih i dugih rukava, svakih pet godina, što članovi posada brodova kapetanija smatraju nedopustivim i degradirajućim u odnosu na odgovoran posao koji obavljaju.


Prema riječima naših sugovornika, još su veći problem niske plaće, dobrim dijelom ispod hrvatskog prosjeka, iako svake godine svatko od njih odradi na desetke akcija traganja i spašavanja na moru, riskirajući ponekad i vlastiti život, uz redovan posao održavanja sigurnosti pomorskog prometa u akvatorijima pod njihovom ingerencijom. Ne treba zanemariti ni činjenicu da pritom, uz uspostavljanje reda u pomorskom prometu, zaposlenici lučkih kapetanija svake godine naplate i značajan iznos novčanih kazni za prekršaje u pomorskom prometu koje idu u državni proračun iz kojeg, pak, oni svake godine dobivaju sve manje, uzimajući u obzir inflaciju i rastuće troškove života.


Slijedi ispravak


Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture poručuju kako je tablica s količinom radne opreme i odjeće za zaposlene u lučkim kapetanijama objavljena – greškom, te da će biti ispravljena u idućih nekoliko dana.




– U najvećem dijelu objavljenog, poput odredbi o broju polo majica kratkih i dugih rukava, kao i kod brojnih drugih dijelova odjeće i opreme za zaposlenike lučkih uprava, umjesto svakih pet godina treba stajati svako dvije godine, rekao nam je u telefonskom razgovoru Siniša Orlić, ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.


Na pitanje o plaćama zaposlenih u lučkim upravama, odnosno o njihovom eventualnom povećanju, Orlić nije htio odgovoriti.


Orlić je istaknuo kako je upravo o vrsti, kvaliteti i količini radne odjeće i opreme provedena anketa među zaposlenicima lučkih kapetanija, a na temelju te ankete je izrađen novi Pravilnik o odori državnih službenika lučkih kapetanija.



– Zanimalo nas je što je dobro, što nije, što treba popraviti. Ocjena u anketi je bila vrlo dobra, ali smo uzeli u obzir primjedbe o količini, vrsti i materijalima od kojih su izrađeni pojedini dijelovi radne odjeće i opreme zaposlenika lučkih kapetanija. Nažalost, u objavi na službenim stranicama Narodnih novina došlo je do greške koju ćemo ispraviti čim to bude moguće, rekao je Orlić.


Nakon što je o novom pravilniku prvi pisao portal Morski.hr, razgovarali smo s više zaposlenika lučkih uprava, a svi oni ističu kako je novi pravilnik ponižavajući, ali još više od toga ponižavajućim smatraju plaće zaposlenih u lučkim upravama.


– Voditelj većih brodica lučkih uprava ima neto plaću jedva nešto višu od tisuću eura. Voditelji manjih brodica imaju osnovnu plaću od oko 700 do 750 eura. Riječ je, primjerice, o brodicama kojima se prevoze pacijenti u hitnoj službi, a plaće članova posade još su niže od tog iznosa. Voditelj većih brodica ima jedva nešto viši koeficijent od najnižih plaća u lučkim upravama, poput plaće spremačice, pri čemu nipošto ne umanjujemo vrijednost posla koji one ili bilo tko drugi od kolega obavljaju. Samo želimo reći da su naše plaće minimalno korigirane u zadnjih deset i više godina i da su potpuno neproporcionalne poslu koji obavljamo, ističu naši sugovornici koji nisu htjeli izlaziti u javnost imenom i prezimenom, zbog bojazni za svoja radna mjesta.


Iako ravnatelj Orlić tvrdi da je pri objavi Pravilnika o odori bila riječ o greški, neki od naših sugovornika kažu kako su već dobili prve pošiljke radne odjeće, prema novom pravilniku, pri čemu je u pojedinim slučajevima bila riječ o, kako tvrde, već rabljenoj odjeći koju, kako ističu, nemaju namjeru odjenuti.


Požutjela roba


– Dobili smo neke majice, požutjele i očito već nošene koje sigurno nećemo nositi, kaže jedan od naših sugovornika. Inače, prema dosadašnjem pravilniku, zaposlenici na brodovima lučkih kapetanija imali su pravo na po pet polo majica dugih i kratkih rukava svake dvije godine, uz jednako toliko košulja. Prema Orlićevim riječima, ta se brojka ne bi trebala mijenjati, te bi po pet majica i košulja dugih i kratkih rukava trebali dobivati svake dvije godine, no kako kažu naši sugovornici, isporuke radne odjeće ni do sad nisu bile redovite pa se pitaju u kakvim će odorama raditi u idućim godinama.


– Sve je istina, hoćemo li raditi u iznošenim i pohabanim majicama, košuljama. Kakvu to sliku pomorskih vlasti prikazujemo prema onima koje bismo trebali nadzirati, ističe naš sugovornik.


Većina ih, ipak, kao najveći problem ističe plaće, zbog kojih, kako tvrde, brojni njihovi kolege odlaze iz lučkih kapetanija, iako je riječ o iskusnim i stručnim ljudima koji znaju svoj posao.


A o kakvom je poslu riječ, možda najbolje pokazuje podatak da su samo tijekom 2021. godine izveli ukupno 610 akcija traganja i spašavanja na moru, često po vrlo nepovoljnim vremenskim uvjetima, a uz to obavljaju i prijevoz hitnih medicinskih pacijenata morem. To je samo dio njihovog posla, jer većinu vremena provode u nadzoru sigurnosti plovidbe, tijekom kojeg godišnje obave tisuće nadzora. Tako je, primjerice, samo u jednodnevnoj akciji Sigurna plovidba 2022. godine, duž Jadrana obavljeno 360 inspekcijskih pregleda, pri čemu je izrečeno kazni za prekršitelje u iznosu od 421 tisuću kuna.