Poskupljenja

Nautičare dočekale nove šok cijene, ono što traže u jednoj hrvatskoj marini mnoge će zgroziti

Branko Šuljić

Foto NP Brijuni

Foto NP Brijuni

Dnevni vez u mnogim hrvatskim marinama znatno je skuplji. U odnosu na 2019. godinu ponegdje je tranzitni vez dnevno skuplji u prosjeku za 40 posto. Ima marina u kojima su cijene nepromijenjene ili su tek simbolično povećane za nekoliko postotaka



U mnogim našim marinama tranzitne nautičare ovih dana dočekuju nove – više cijene. Nisu one povećane jučer, niti s početkom srpnja, prvog pravog ljetnog mjeseca, ali su tek s početkom sezone intenzivnijih krstarenja došle do izražaja.


Dnevni vez u mnogim hrvatskim marinama znatno je skuplji, pišu inozemni nautički portali. To je uobičajena praksa, konstatiraju oni, uz primjedbu da su ponegdje poskupljenja prevelika.


U odnosu na 2019. godinu u nekim marinama tranzitni vez dnevno je skuplji u prosjeku za 40 posto. Dodaju, međutim, da ima marina u kojima su cijene nepromijenjene, ili su tek simbolično povećane za nekoliko postotaka.




Inozemni autori ne prigovaraju nam izravno ali, jasno, na takve poteze ne gledaju s odobravanjem. U usporedbama uzimaju 2019. godinu, uz napomenu da lani cijene nisu mijenjane zbog slabe sezone.


Nitko izrijekom ne govori da trenutak za podizanje cijena nije pravi, da turizam još ne dolazi u normalu. Ali, takvo razmišljanje nazire se iz objavljenih tekstova.


Sigurno noćenje


Neki portali, poput slovenske eNavtike, ušli su u temeljitu analizu pa su usporedili cjenike 70 marina, za ovu i 2019. godinu. Detaljno donose cijene prema veličini plovila, izračunali su prosjeke, napravili rang listu poskupljenja.


Brojke puno govore, nema sumnje, mnogima će poslužiti kao putokaz gdje prenoćiti. Ljudi iz nautičkog sektora znaju, tranzitni vez prvenstveno se koristi za sigurno noćenje u marini. Prstima ruku mogli se pobrojiti nautičari koji dan provode u marini. Jedino ako ih natjera viša sila!


Na vrhu ljestvice poskupljenja nalazi se Marina Dubrovnik u kojoj je tranzitni vez u prosjeku skuplji za 41,5 posto. Povećanje cijena nije linearno, već ovisi o danu korištenja veza. Za petak i subotu cijene su drastično povećane, dok su ostali dani povoljniji. Ukupno, prosjek je velik.


Na drugom je mjestu, s dosta nižim prosjekom Marina Veli Rat na Dugom otoku s prosjekom poskupljenja od 31,5 posto. Za nju stranci navode da je samo privezište, a ne kompletna marina.


S jednim postotkom manjim povećanjem cijena treća je Marina Vrboska. Na četvrtoj je poziciji Mali Lošinj s 25,4 posto. Daljnje citiranje liste poskupljenja nije potrebno.


Svaki ozbiljan nautičar trebao bi se temeljito pripremiti još na kopnu, prije nego odveže konope. Prvenstveno treba napraviti plan plovidbe, odrediti dnevnu rutu, lokalitete za noćenje, ali i određeni troškovnik krstarenja.


Da li prespavati u nekoj prirodnoj besplatnoj uvali, na koncesioniranom, ne tako skupom sidrištu ili u sigurnosti marine. Nevažno je pritom koliko je velik naš brod.


Detaljan cjenik


Na istoj e-adresi objavljen je detaljan cjenik tranzitnog veza u gotovo 70 marina na istočnoj obali Jadrana, hrvatskih i slovenskih. Po njemu svaki vlasnik plovila može izračunati koliko će ga stajati noćenje u marinama za čitava krstarenja.


Cijene su specificirane po veličini plovila, uz prosjeke za određene grupe. Također, za svaku marinu donosi se prosjek eventualnog poskupljenja u odnosu na 2019. godinu. Zanimljivo je zaviriti u njega, usporediti cijene za plovila iste veličine u raznim marinama.


Za najmanju kategoriju plovila – do 9 metara, najskuplja je marina Brijuni gdje se jednodnevni privez plaća 169 eura. Nema sumnje, ta će cijena mnoge zgroziti. Za utjehu dodajmo da ona sadrži i ulaznicu za Nacionalni park Brijuni.


Nasuprot tom iznosu, najjeftinija je susjedna pulska Bunarina, a ona i nije marina, nego sportska luka. U njoj se tranzitni vez plaća 30 eura dnevno.


Za plovila do 16 metara, što je najveća kategorija u objavljenom cjeniku, najskuplja je Marina Rovinj s 218 eura. Na dnu liste opet je Bunarina gdje se za takav brod plaća 55 eura.


Prosječna cijena za brodove dužine između 8 i 16 metara najveća je na Brijunima – 189,6 eura. Ako izuzmemo Bunarinu gdje je prosjek 41,2 eura, najjeftinija je marina Črvar Porat – prosjek 54,9 eura.


Ta je marina, međutim, visoko na listi poskupljenja – peta, s 25 posto. Jasno je, to ne treba objašnjavati, cijena označava i razinu usluga što ih nudi svaka marina. Isto tako, plaća se ime i lokacija. Kornati i njihovo susjedstvo uvijek su bili puno skuplji u odnosu na manje atraktivna područja.


Više od 20 hrvatskih marina, ističe slovenski portal, zadržalo je cijene na razini iz 2019. godine. Također, u nekima je poskupljenje simbolično, manje od tri posto.


Besplatno punjenje automobila


Godinama poznata po uvođenju raznih inovacija u poslovanje, Marina Punat nudi svojim gostima još jednu, moglo bi se reći i ugodno iznenađenje – besplatno punjenje baterija automobila na električni pogon.


U našoj najstarijoj i jednoj od najvećih marina ta se novost odnedavno primjenjuje.


– Gosti nam sve više dolaze s električnim automobilima, pa smo odlučili za njih osigurati punjenje. Novost je dobro prihvaćena, priključci se dosta koriste, rekla nam je Renata Marević, direktorica Marine.


U marini je instalirano šest priključaka za punjenje. Uvjet za korištenje usluge je kartica Marine Punat s kojom se prethodno treba javiti na recepciju. Za daljnje korištenje nema ograničenja.


Večernje uplovljavanje


Godinama su se nautičari žalili da u marine moraju uplovljavati u poslijepodnevnim satima, ako žele osigurati vez za noćenje. Kasniji dolazak pred marinu često je donosio nemirnu noć, neizvjesnost i – nesigurnost.


Vezovi su bili popunjeni. Zahvaljujući suvremenoj tehnologiji i taj je problem eliminiran. Nautičari, vlasnici plovila ili skiperi, imaju sada mogućnost pravodobno, s mora rezervirati vez u marini u kojoj namjeravaju prenoćiti.


Neke marine tu su uslugu uvele ranije, s izravnim rezerviranjem. Sada je nude internetski posrednici. Kako god bilo, u marinu se može uploviti i u kasnim večernjim satima – vez čeka!