Usvajanje novih informacija

Znate li što je VARK model učenja? Učenicima može pomoći u bržem savladavanju gradiva

Sanda Milinković

Foto: iStock

Foto: iStock

VARK model stilova učenja sugerira da postoje četiri glavne vrste učenika

“Nastava u školi, nastava online” najlakši je opis nove školske godine koja je pred roditelje, učitelje i učenike stavila sasvim nove izazove. Nije dovoljno što se suočavamo s pandemijom koronavirusa, već se moramo prilagođavati i sasvim drugačijoj nastavi od one na koju smo navikli.


Zato je bitnije no ikada uspostaviti raspored i prilagoditi način učenja svakom pojedinom učeniku, kod kuće. VARK model stilova učenja sugerira da postoje četiri glavne vrste učenika i prema tome je svaki model prilagođen pojedincu.


Naravno, nisu svi učenici isti – nekima treba više, nekima manje, ali malo istraživanja oko toga koji model učenja najviše odgovara vašem djetetu, može samo pomoći.


Učenje je usvajanje novih informacija


Ponekad se učenje miješa sa učenjem napamet, što nikako nije adekvatan način učenja. Nije važno tek “naštrebati” gradivo kako bi se dobila pozitivna ocjena već je važno usvojiti nove informacije koje će ostati upamćene i koje će se moći iskoristiti u daljnjem školovanju i životu.


Metoda učenja s razumijevanjem odlična je zbog toga što se ovako naučeno gradivo teže zaboravlja i zapravo se svakim novim učenjem, dodatno obogaćuje.


Učenje s razumijevanjem znači otkriti koje su bitne činjenice u lekcijama koje učenici moraju savladati te ih povezati sa znanjem koje već posjeduju.


Učenje nije samo “štrebanje”, već povezivanje starih i novih informacija, Foto: iStock


Učenje s razumijevanjem je međusobno povezivanje informacija


Otkrivanje bitnih činjenica može se lako izvesti podcrtavanem ključnih riječi ili fraza u udžbenicima. Ako je učenik osoba koja voli boje i lakše se snalazi u kreativnom kaosu različitih boja, neka ključne riječi podrctava šarenim flomasterima za označavanje.


Podvlačenje ključnih riječi i faza može pomoći da se stvori cjelokupna slika gradiva uz tek nekoliko ključnih izraza, a bez učenja čitavog teksta napamet.


Podcrtavanje ključnih riječi različitim bojama može se pokazati korisnim prilikom usvajanja gradiva, Foto: iStock


U ovoj je metodi važno i povezivanje informacija iz vlastitog života ili iz drugih predmeta. Primjerice, ako učenik usvaja gradivo o pojedinoj državi, možda može povezati tu državu s putovanjem u slučaju da ju je posjetio.


Ako prati neki sport, može ju povezati sa sportašem ili sportašicom iz te države i tako stvoriti širu sliku, a dobiti cjelovitu informaciju koju će doista s razumijevanjem i upamtiti.


Doc. dr. sc. Goran Šimić (“Kako uspješnije učiti?”) piše da je super pomoć za bolje pamćenje sistem učenja u kojem se sve ono što se želi zapamtiti, poveže s nečim već stabilnim u vlastitom mentalnom okruženju. Stoga bi prvo trebalo učiti velike i poznate stvari, a zatim na njih nadovezati nepoznate.


Učenje je individualno


Kao što smo već napomenuli, svako dijete će pronaći neki sebi svojstven način na koji najlakše usvaja nova gradiva. Ne mora nužno pripadati niti jednom “tipu” učenja već dapače, može razviti vlastite metode.


Kod metoda učenja je usvojen VARK model kojeg su predlagali psiholozi još 1920. godine. Varijacije na originalnu premisu i konačni akronim, predložili su 1992. godine Neil Flemming i Mills.


VARK označava:


  1. Visual (vizualni) tip – uče iz grafičkih prikaza raznih vrsta
  2. Aural (auditivni) tip – uče slušajući, vole predavanja i usmen
  3. Read/write (tekstualni) tip – uče iz riječi (pisane, čitanje), knjiga, referenca
  4. Kinesthetic (kinestetički) tip – uče kroz aktivnost i igranje uloga

Ne postoji univerzalna metoda učenja i važno je samo što lakše usvajanje gradiva koje će ostati upamćeno, Foto: iStock


Vizualni stil učenja za one koji “vide” riječi


Učenici koji pisanu riječ “vide” pa tako već u glavi zamišljaju slike, vizualni su tipovi osoba koje lakše uče vizualizacijom gradiva. Za njih je odlična metoda učenje pomoću vizualnih mapa, videa i grafova.


“Ako možemo prizvati u svijest izgled nečega što neka riječ predstavlja, ta će riječ biti bolje zapamćena nego ako predstavlja neki teško vizualizirajući pojam”, piše doc. dr. sc. Goran Šimić.


Osim vizualnih mapa, dobro su rješenje i memo – kartice na koje se može napisati riječ koja će poslužiti kao automatski podsjetnik na čitav dio gradiva i lekcije koju je trebalo usvojiti.


Ovakav stil učenja ne uključuje fotografije koje miruju, filmove ili Power Point prezentacije već dizajne, bijeli prostor, uzorke, oblike i različite formate koji se koriste za razumijevanje informacija.


Auditivni stil učenja za one koji slušaju


Za razliku od vizualnog stila učenja, ovaj je tip učenja idealan za učenike koji najbolje pamte kada slušaju. Obično će već slušanjem učitelja upamtiti veći dio gradiva stoga im je najbolja metoda za učenje kod kuće, ponavljanje naučenog na glas. Ako im pritom mogu pomoći roditelji, braća, sestre, bake, djedovi ili prijatelji, još bolje.


Rado će prezentirati naučeno pred publikom, a od velike im je pomoći da im netko “uskoči” s odgovorom kada zapnu. Taj će odgovor poslušati pa zatim i usvojiti.


Za učenike koji najbolje reagiraju na ovakve podražaje, korisno je i učenje u grupi te preko video poziva.


Tekstualni stil za one koji vole pisanu riječ


Možda čak i najčešći stil učenja je onaj koji se temelji na pisanoj riječi. Tekstualni tipovi će najlakše pamtiti ono što je izraženo riječima jer vole čitanje i pisanje u svim njihovim formama.


Nije im teško oko gradiva koje treba usvojiti sastaviti čitav esej pa još i izvući ključne riječi.


Učenicima koje vole zapisivati na satovima ono što učitelji kažu, učenicima koji vole raditi liste, učenicima koji vole istraživati definicije i raditi prezentacije, najbolji je tekstualni stil kojim će pomoću pisane riječi najbrže naučiti bez “štrebanja”.


Nije im problem čitati niti pisati jer tako najbolje usvajaju gradiva, Foto: iStock


Kinestetički stil učenja za dodir


Ako je učenik ponekad nemiran ili mu brzo dosaditi klasično sjedenje i učenje pa shvati da bolje pamti dok je u pokretu, onda pripada kinestetičkom tipu kojemu će hodanje ili mahanje olakšati pamćenje gradiva.


Ovaj je stil učenja prilagođen učenicima koji najbolje usvajaju gradivo kroz vlastita iskustva i praksu. Njihova je snaga pri učenju proživljavanje gradiva kroz konkretno iskustvo, primjere, praksu ili simulaciju.


Nemojte se čuditi ako vaš školarac usvoji dio gradiva iz povijesti samo zato što je igrao neku povijesnu igricu, jer njima je upravo takva simulacija gradiva omiljeni način učenja.


Važno im je da ono što uče mogu povezati s vlastitim iskustvom, Foto: iStock