
Foto: Milivoj Mijošek
Turistička zajednica Istarske županije prepoznala kao priliku da ga promovira u svog »gastroambasadora«
povezane vijesti
Kulinarske emisije televizijski su format koji već desetljećima privlači veliku pozornost gledatelja, no već neko vrijeme pojedini vrhunski chefovi kroz medijske nastupe uspjeli su postići razinu slave koja je nekad bila rezervirana samo za uzak krug najpopularnijih glumaca, sportaša ili glazbenih zvijezda.
Spojem kulinarskih vještina s velikim zabavljačkim talentom taj su trend zakotrljali globalni »celebrity chefovi« poput Jamieja Olivera, Gordona Ramsayja ili Anthonyja Bourdaina, što su prepoznale i nacionalne zabavljačke industrije te počele stvarati vlastite kulinarske zvijezde sa značajnim utjecajem na gastronomske želje, odabire i kreiranje potrebe kod vojske svojih obožavatelja.
Pojedini vrhunski chefovi, koji se jednako dobro snalaze i u kuhinji i pred kamerama, odnosno u medijskim nastupima, stekli su status vrlo utjecajnih gastroinfluencera na području koje pokrivaju, kao i ogroman marketinški potencijal koji njihovim angažmanom, i kod nas, uspješno koriste razni trgovački lanci, robne marke ili brendovi.
Na velikom i za nas vrlo značajnom turističkom tržištu Njemačke i Austrije takav »celebrity status« uživa chef Johann Lafer čiju je sad već dugogodišnju zaljubljenost u Istru i njezinu gastronomiju Turistička zajednica Istarske županije prepoznala kao priliku da ga promovira u svog »gastroambasadora«, te iskoristi njegov utjecaj i kod pratitelja u Njemačkoj i Austriji potakne želju da »dođu, vide i okuse Istru«.
Tuber magnatum pico
I chef Lafer postao je poznat po vlastitom kulinarskom showu te brojnim kuharicama koje je izdao, a bio je i stalni gost poznatog njemačkog televizijskog voditelja Markusa Lanza u čijoj je emisiji redovito pripremao jela pred publikom.
Kad je Istra u pitanju, plan povezivanja s najprepoznatljivijim brendovima i simbolima toga tržišta kao što su nogometni klub Bayern iz Münchena, BMW, Cube bicikli ili Bosh već se prethodnih godina pokazao kao dobitna kombinacija, te je ciljani marketinški pristup rezultirao značajnim povećanjem broja i udjela njemačkih gostiju u svim turističkim statistikama.
S obzirom na činjenicu da gastronomija i uživanje u hrani predstavljaju jedan od tri glavna motiva dolaska u pojedinu destinaciju za sve veći broj turista, odabir chefa Lafera za promotora Istre bio je zapravo logičan sljedeći korak na tom putu povezivanja s brendovima koji se značajno zrcale na želje i potrebe tog tržišta.
Nakon nekoliko samostalnih dolazaka proteklih godina Johann Lafer stigao je ovih dana u Istru u pratnji grupe novinara vrlo tiražnih njemačkih revija kojima je on bio svojevrsni gastro turistički vodič u obilasku najboljih istarskih vinara, maslinara i restoratera.
S obzirom na to da je s početkom jeseni krenula sezona lova na bijeli tartuf, jedna od meta bio im je i Tuber magnatum pico, jedna od najdragocjenijih istarskih delikatesa čijoj se cijeni na gastronomskom tržištu svake godine dodaje još poneka nula.
Posuda puna crnih i bijelih tartufa stoga predstavlja pravo malo bogatstvo, a upravo nad jednom takvom zatekli smo chefa Lafera u luksuznom heritage hotelu San Canzian nedaleko Buja, dok je oduševljeno otkrivao svojim kolegama novinarima da se sve to gastronomsko blago »skrivalo« u dolini rijeke i u šumi na svega nekoliko kilometara od mjesta na kojem su se oni u tom trenutku nalazili.
– Jednostavno fantastično!, kaže, predviđajući koje pitanje bismo mu mogli uputiti dok uz čašu merlota udiše mirise svježih istarskih tartufa.
– Za nekoga tko uživa u gastronomiji kao ja, ovo je doista dan iz snova. Savršene vremenske prilike i susreti s ljudima koji imaju odlične proizvode i jako su dobri u svom poslu, kaže.
Najbolje od Istre
I doista je u pravu. Jer obilazak tog dana krenuo je s obilaskom proizvođača i kušanjem oštriga u Limskom kanalu, nastavio se u vodnjanskoj uljari Chiavalon koja proizvodi jedno od najboljih ekstradjevičanskih maslinovih ulja, a završio na Bujštini pred spomenutom zdjelom punom svježih tartufa u San Canzianu.
– Već neko vrijeme dolazim u Istru i moram priznati da sad već poznajem previše mjesta s vrhunskom ponudom, tako da mi je svaki put sve teže odabrati na koje od tih mjesta ponovno otići, sa smiješkom će naš sugovornik, dodajući kako je usprkos tome svakim dolaskom u Istru ta lista »najboljih lokacija« za poneko novo ime dulja.
Tema dana koju je predstavio njemačkim novinarima prije nego što su došli do poglavlja tartufa bilo je ekstra djevičansko maslinovo ulje i činjenica da je prema ocjenama publikacije Flos Olei, koju nazivaju i biblijom ekstra djevičanskih maslinovih ulja, Istra već dugi niz godina najbolja maslinarska regija na svijetu.
– Rekao bih da je maslinovo ulje na neki način slično vinu. Što je dobro vino i gdje ga možete pronaći? Kao i za lozu, bitno je vidjeti gdje se masline uzgajaju, koja je tradicija kraja u kojem one rastu i na koji način se iz ploda dobiva ulje. Nakon toga taj proizvod treba kušati i otkriti u njemu sve te karakteristike i okuse koji se prožimaju. Doživjeti ga kroz boju zelene trave, specifične okuse i gorčinu.
U Njemačkoj ako odete u trgovinu, na polici ćete moći birati između 80 različitih vrsta maslinovih ulja koje stoje od 2 do 50 eura i velika većina ljudi zapravo ni ne zna koja je razlika među njima. Na mjestima poput vodnjanske uljare u kojoj ulje nastaje može se ne samo okusiti, već i doživjeti što je pravo maslinovo ulje i kako ono nastaje, te je moja želja da kroz ove obilaske to prenesem čitateljima i potaknem ih da se i sami upuste u istraživanje, kaže Lafer.
Gastronomski užici
Poruka koju žele prenijeti čitateljima koji to još ne znaju, dodaje, je da Istra nije samo »more i sunce«, već da boravak u njoj otvara priliku i za brojne gastronomske užitke u unutrašnjosti koje doista vrijedi otkrivati.
– Sjajna priroda, pregršt vrhunskih proizvoda, i ono što je možda najvažnije, kad boravite ovdje, osjećate se kao da ste kod svoje kuće jer su ljudi vrlo ljubazni i gostoljubivi. To je ono kako ja doživljavam Istru i nešto što svakako želim prenijeti što većem broju svojih pratitelja u Njemačkoj.
Posebna priča, zbog koje smo uostalom ovih dana tu, je ta vaša gastronomija. Tartufi, s kojima ste me zatekli. Fantastični su i svi kuhari vole raditi s njima, ali nemate puno regija u svijetu gdje možete naći svježe tartufe. Zbog toga sam izuzetno sretan što ću ne samo kušati, već i sam imati prilike raditi u kuhinji koristeći istarske tartufe. Ali glavna poruka koju želimo odnijeti u Njemačku je da morate doći, vidjeti i sami kušati, jer priča je jedno, ali ovo je ipak nešto što se treba doživjeti, kaže nam Lafer.
Istra u četiri različite revije o gastronomiji, putovanjima i lifestyleuDirektor istarske turističke zajednice Denis Ivošević kaže kako kontakti s Johannom Laferom traju već neko vrijeme. – On je najpoznatiji njemački »celebrity chef«, a ujedno ima i svoju ekskluzivnu gourmet reviju koja se zove »Lafer«, koja se u nakladi od nekoliko desetaka tisuća primjeraka mjesečno tiska i distribuira čitateljima. Dakle, vrlo je utjecajan na tom području. Međutim, u ovaj projekt on je uključio pet važnih novinara iz Njemačke i dio je strateškog partnerstva s izdavačkom kućom Jahreszeiten Verlag za 2023. i 2024. godinu koja među ostalim tiska i distribuira i njegov magazin. Ono podrazumijeva da će u svakom broju Istra biti predstavljena u četiri različite revije o gastronomiji, putovanjima i lifestyleu za po nekoliko stranica, te da ćemo u svako godišnje doba plasirati na to tržište informacije zašto posjetiti Istru, koji su ključni događaji i teme u tom dijelu sezone, što vidjeti, kušati i doživjeti u Istri i slično, kazao nam je Ivošević. Gastronomija je, kaže, jedna od najboljih pozivnica gostima u cilju razvoja cjelogodišnjeg turizma, u čemu bi trebao pomoći i angažman chefa Lafera. – On je već dobro upoznao ljude i njihove proizvode, te sad u ulozi domaćina vodi novinare i predstavlja im tu istarsku priču kojoj će on biti svojevrsno zaštitno lice. Uvjeren sam da smo i ovoga puta dobro odabrali, zaključuje Ivošević. |